Autostrada Sibiu – Pitești va costa dublu

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) confirmă că Autostrada Sibiu – Pitești va costa 3,34 miliarde de euro, în loc de 1,673 miliarde euro, cât este prevăzut în Master Planul General de Transport.

Costul dublu a ieșit la lumină după ce Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici, în valoare de 15,061 miliarde de lei (3,34 miliarde de euro), ai acestui sector de autostrada, care va întregi Coridorul IV Paneuropean.

Precizările reprezentanților CNAIR au venit cu lux de amănunte: „Între valoarea de 3,3 miliarde euro și cea de 1,673 miliarde euro nu există termen de comparație, deoarece prima se referă la valoarea totală de investiție, inclusiv valoarea TVA (…). Această valoare este calculată conform devizului general și a rezultat în urma unei analize detaliate, și nu doar pe baza standardelor de cost”.

Alte argumente sunt că valoarea de 1,673 miliarde euro se referă la un traseu mai scurt cu aproximativ 6 km (116 km, față de 123 km, în prezent), fără a include TVA, și „se bazează pe estimarea unor standarde de cost, care nu ține cont de constrângerile reale din teren și fără a se raporta la o analiză de detaliu a proiectului”. „În cadrul referinței privind Situația costurilor pe km de autostradă, din proiectele în curs de execuție, nu este cuprinsă nicio evaluare privind o autostradă care să traverseze o zonă montană, întrucât, la momentul evaluării, nu exista o astfel de referință la nivel național”, mai justifică cei din conducerea CNAIR.

De asemenea, estimarea de 1,673 miliarde euro nu include următoarele costuri: cu obținerea terenurilor; 10% diverse și neprevăzute; 5,5% costuri cu proiectarea, asistența tehnică și consultanța; costurile suplimentare legate de constrângerile din teren, privind relieful accidentat și aspectele de mediu, mai spun reprezentanții Companiei Naționale.

În Master Plan n-a fost luată în calcul zona muntoasă

„Având în vedere situația reală din teren, respectiv o zonă muntoasă cu relief foarte accidentat, referința standardelor de cost uzitate în Master Plan, care se raportează la valorile medii de costuri, nu prezintă o fundamentare corespunzătoare în cazul unei autostrăzi care traversează Munții Carpați. Constrângerile de traseu, în special pe secțiunea 1 și 5, care, potrivit îndrumării Jaspers, au condus la modificări de traseu și la soluții tehnice mai complexe, vizează, în principal, Siturile Natura 2000 și ponderea aspectului de mediu în analiza multicriterială care a stat la baza alegerii traseului, din nou sub îndrumarea Jaspers. Subliniem că toate aceste constrângeri nu puteau fi reflectate în evaluarea pe baza standardelor de cost”, mai justifică reprezentanții CNAIR.

Mai mult, „lucrările de consolidare prin natura terenului sunt mult mai numeroase și mai puțin justificate de utilizarea unor construcții medii de referință considerate prin standardele de cost aplicate la nivel de Master Plan General de Transport. Totodată, lucrările de artă sunt mult mai numeroase și nu pot fi estimate în mod corespunzător prin raportare la costurile medii de referință vizate în standardele de cost aplicate la nivel de Master Plan”.

Conducerea CNAIR subliniază că „toate aceste aspecte specifice au fost evidențiate în anul 2008, când s-a realizat Studiul de fezabilitate al proiectului”. „Comparând cele două momente, 2008 și 2017, rezultă o majorare de sub 3% față de costul estimat inițial, diferență care rezultă, în principal, din rata inflației din acest interval de timp: 2.431.610.000 euro, fără TVA, la nivelul anului 2008, și 2.494.568.140 euro, în anul 2017”, conchid reprezentanții CNAIR.

Lucrările încep în 2019

Lucrările de proiectare și execuție a primelor două loturi (1 și 5) ale autostrăzii sunt scoase la licitație, în prezent, iar reprezentanții CNAIR estimează ca în iarnă să fie semnat contractul, în anul 2018 să înceapă faza de proiectare, iar, în 2019, execuția. Cât despre loturile 2, 3 și 4, abia se află la faza de documentație tehnică, urmând ca proiectele tehnice să fie gata până la sfârșitul anului, pentru a fi licitate.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.