Autostrada Transilvania, abandonata

Autostrada Transilvania pare blestemata: nu poate fi realizata din fonduri europene, ci numai prin concesiune, potrivit ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National, Dan Sova. Problema este ca „din 1990 pana in 2013, in Romania nu s-a facut vreo concesiune sau un parteneriat public-privat pe un proiect de autostrada si, ca atare, avem o problema de credibilitate institutionala”. Pentru a-i convinge pe investitori, ministrul delegat vrea sa incerce o formula proprie, dar inca nu spune clar despre ce este vorba. Stie doar ca nu poate sa dea un termen pentru concesionarea lucrarilor. In aceste conditii, autostrada ramane abandonata.

Dan Sova incearca sa convinga autoritatile judetene si locale din Transilvania sa se implice financiar in salvarea finalizarii celei mai paguboase investitii perfectate vreodata de autoritatile romane, dar inca nu stie clar sub ce forma ar putea fi contributia. In 10 ani de la semnarea contractului de 2,2 miliarde euro cu Bechtel, statul roman a platit 1,4 miliarde de euro si s-a ales cu doar 52 de km din cei 415 prevazuti. „Exista necesitatea implicarii si a autoritatilor locale in acest proiect si vom discuta in ce masura si cum este posibila si implicarea financiara a autoritatilor locale, tinand cont de bugetele pe care le au, de gradul de indatorare. Am precizat ca Autostrada Transilvania, in acest moment, nu poate fi finantata din fonduri europene. Singura solutie de finantare este concesiunea. Romania, din 1990 pana in 2013, nu a facut vreo concesiune sau un parteneriat public – privat pe un proiect de autostrada si, ca atare, avem o problema de credibilitate institutionala. Trebuie sa demonstram ca putem face cele trei concesiuni scoase, respectiv Comarnic – Brasov, Centura Sud si Craiova – Pitesti, pentru a avea increderea finantatorilor internationali, firme private, si a celor institutionali – BEI, BERD sau Banca Mondiala“, a spus ministrul Sova la intalnirea de la Prefectura Cluj, unde au participat, alaturi de alte autoritati, si primarul Emil Boc si fostii ministri Ioan Rus, Vasile Dancu si Vasile Puscas.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura a evitat sa avanseze vreun termen pentru reluarea lucrarilor la Autostrada Transilvania. „Nu exista un termen – maine, peste un an sau peste trei ani -, pentru ca nu avem nici studii actualizate, nici nu stim care sunt sursele de finantare si cum se poate face concesiunea. (…) Trebuie sa tinem cont si de faptul ca, intr-o concesiune, statul roman nu poate participa cu mai mult de 49%, pentru ca proiectul sa nu fie calificat in interiorul deficitului bugetar. Asadar, trebuie sa gasim solutii ca, din taxa de autostrada, proiectul sa produca 51%, reprezentand costuri de proiectare-constructie, creditare si operare-intretinere pe perioada concesiunii“, a explicat Dan Sova. Prioritatile sale pentru perioada urmatoare sunt actualizarea studiilor de trafic pe Autostrada Transilvania, in cateva luni, si semnarea, in noiembrie, a celor trei concesiuni amintite, pentru ca „Romania sa poata demonstra ca este credibila din punct de vedere institutional“. Contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania a fost reziliat in 30 mai a.c., iar ca sa-i convinga pe cei de la Bechtel sa plece, Dan Sova le-a dat din bugetul statului 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro. Americanii ne-au lasat cu 2 tronsoane neterminate si alte 4 neincepute, pentru care nu s-au organizat licitatii, in lipsa de fonduri.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.