Barometrul Pieţei de Transport şi Logistică – ediţia 2015: Optimism

2015 este primul an în care atât transportatorii cât şi clienţii acestora care au răspuns la Barometrul Pieţei de Transport şi Logistică, realizat de revista Ziua Cargo în colaborare cu Supply Chain Management Center, arată optimism în cazul majorităţii întrebărilor.

La întrebarea „Anul 2015 a fost un an bun pentru compania dumneavoastră?“ răspunsurile transportatorilor au reflectat o situaţie comparabilă cu a clienţilor, iar cuantumul celor optimişti a crescut semnificativ faţă de 2014. Astfel, 58% dintre cărăuşi au calificat 2015 ca fiind unul bun în timp ce pentru 7% a fost perfect.

Pentru 27%, anul 2015 a fost mediu, iar pentru 8% rău. În acelaşi timp, 46% dintre clienţi au afirmat că 2015 este un an bun, pentru 21% a fost perfect şi pentru 33% mediu. Reamintim, anul trecut, 35% dintre cărăuşi calificau 2014 ca fiind un an bun, în timp ce pentru 17% era perfect.

În acelaşi timp, 39% dintre clienţi afirmau că 2014 este un an bun, în timp ce pentru 14% a fost perfect. Nota optimistă apare după ce anul trecut statisticile indicau o polarizare a pieţei în jurul celor care şi-au adaptat corect strategia la cerinţele acesteia.

În ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, 85% dintre transportatori au indicat creşteri (faţă de 76% în 2014), în timp ce în cazul clienţilor, majorări au fost raportate de 87% (faţă de 79% în 2013).

În continuare costurile se află într-o zonă stabilă. Pentru 62% dintre cărăuşi (81% în 2014), costurile au crescut uşor, în timp ce, pentru 4% (3% în 2014), s-au majorat puternic. Pentru 23% costurile au scăzut uşor (8% în 2014), în timp ce pentru 12% au rămas constante (faţă de 5% în 2014).

Şi dacă peste 65% dintre transportatori anunţă majorări ale costurilor, numai 35% au raportat şi creşteri ale tarifelor (faţă de 52% în 2014). În acelaşi timp, 24% dintre clienţi anunţă creşteri ale tarifelor (faţă de 67% în 2014). Pentru procente importante, 19% din transportatori şi 29% din clienţi, tarifele nu s-au modificat. Cele mai mari procente indică reduceri uşoare ale tarifelor atât pentru transportatori (42%), cât şi în cazul clienţilor (47%).

Negocierile în prim plan

Pe primul loc între motivele care au stat la baza schimbării tarifelor se află negocierile de preţuri, atât în cazul clienţilor, cât şi în cazul transportatorilor. Pe locurile 2 şi 3 apar, la nivelul cărăuşilor, eliminarea clienţilor neprofitabili şi expansiunea în volum a afacerii, în timp ce clienţii aşază pe locul 2 expansiunea în volum a afacerii şi pe 3 specializarea sectorială.

De menţionat că 38% dintre transportatori aşteaptă majorări de tarife în perioada imediat următoare, procentul clienţilor care iau în calcul astfel de creşteri fiind de 28%. 80% dintre transportatorii care au răspuns la chestionar au încredere că firma îşi va atinge targetul de venituri în 2015, în timp ce, în cazul clienţilor, procentul este de 94%.

Profit în creştere pentru cei mai mulţi

Peste 65% dintre clienţii şi transportatorii care au răspuns în cadrul barometrului aşteaptă creşteri în ceea ce priveşte rata profitului, în timp ce pentru 23% dintre beneficiari şi 21% dintre cărăuşi indicatorul va rămâne constant.

Măsurile implementate în cursul acestui an pentru creşterea profitului ţin în cazul clienţilor, în ordinea importanţei acordate de respondenţi, de îmbunătăţirea activităţilor de vânzări şi marketing, de training, de extinderea externalizării în domeniul transporturilor, precum şi de investiţii în IT. Pentru transportatori, pe primele patru locuri au fost aşezate trainingul, creşterea flotei, îmbunătăţirea productivităţii angajaţilor şi a şoferilor, precum şi îmbunătăţirea activităţilor de vânzări şi marketing.

Adriana Pălăşan, Managing Partner Supply Chain Management Center:

„Numărul celor care au răspuns «perfect» la întrebarea privind gradul de încredere că firma îşi va atinge targetul de venituri şi va cunoaşte performanțe bune în 2015 este semnificativ mai mare decât în 2014. Este un indicator care spune multe despre evoluţia pieţei.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.