Bateriile viitorului

Bateriile sunt principala componentă a camioanelor electrice, dar mulți potențiali utilizatori se plâng că ele sunt prea grele, prea puțin performante, prea poluante și, mai ales, prea scumpe. Să vedem, așadar, care sunt inovațiile preconizate în acest domeniu, dar și ce vor însemna ele pentru camioanele grele.

Cercetările intense și sumele investite în acest domeniu ne fac să sperăm la progrese rapide, de la an la an, ca și până acum. Un exemplu poate fi costul bateriilor per kWh, care a scăzut cu 90%, între 2010 și 2023, de la 1.400, la 140 de dolari.

În prezent, cele mai importante tehnologii de construcție a bateriilor pentru vehicule electrice grele sunt NMC (nichel-mangan-cobalt) și LFP (litiu-fier-fosfat). Recent, Volvo Trucks a dedicat un material noilor tehnologii de construcție a bateriilor, așteptate în următorii ani. Evident, multitudinea de producători, la nivel mondial, testează numeroase noi tehnologii, dar, dintre acestea, două par a se distanța în importanță, atunci când vine vorba despre camioane.

Bateriile solid-state

Pentru o creștere a densității energetice, foarte promițătoare sunt bateriile cu electrolit solid (solid-state). Înlocuirea electrolitului lichid cu materiale precum ceramică sau polimeri solizi permite înmagazinarea unei cantități mai mari de energie, într-o baterie mai mică și mai ușoară. Pentru camioanele electrice, noile baterii ar putea însemna un mix între o autonomie mai mare și o sarcină utilă mai mare.

Un dezavantaj, atunci când se folosesc electroliți solizi, este că rezistivitatea bateriei crește. Așa că, în prezent, dezvoltatorii se confruntă cu probleme precum viteza de încărcare, sau degradarea performanțelor în timp. Totuși, tehnologia oferă un potențial mare, pentru reducerea limitărilor bateriilor litiu-ion și va continua să fie dezvoltată. De exemplu, Toyota a anunțat că vrea să înceapă producția comercială a bateriilor solid-state până în 2027.

Bateriile pe bază de sodiu

O altă tehnologie promițătoare este cea a bateriilor sodiu-ion, cu potențial mare, atunci când se caută o soluție mai ieftină, dar și mai ecologică. În prezent, bateriile sodiu-ion au cam jumătate din densitatea energetică a bateriilor litiu-ion, dar și costă cu aproximativ 50% mai puțin decât acestea.

Astfel, tehnologia ar putea fi folosită chiar și în prezent, mai ales pentru aplicațiile cu cerințe energetice mai reduse. În plus, sodiul este una dintre cele mai ieftine și mai disponibile materii prime de pe planetă, iar impactul de mediu ar fi mult mai mic decât în cazul bateriilor litiu-ion.

În concluzie, ce tehnologii noi pentru baterii vor fi folosite de camioanele electrice, în viitorul apropiat? Când vine vorba de transportul pe distanțe lungi, obiectivul principal este autonomia cât mai mare. În curând, Volvo Trucks va lansa un camion electric cu autonomie de până la 600 km, dar, pentru distanțe mai mari, va trebui să apelăm la încărcări intermediare sau să așteptăm bateriile cu electrolit solid. În schimb, în operațiunile pe distanțe mai scurte, precum distribuția urbană, bateriile sodiu-ion vor putea oferi soluția accesibilă așteptată pentru o trecere în masă la vehiculele de marfă electrice.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.