BAUMA 2010 – NOUL VOLVO FMX: Premiera mondiala pentru constructori

Asa cum anuntam in avanpremiera luna trecuta, producatorul suedez de vehicule comerciale Volvo Trucks a lansat, in cadrul expozitiei Bauma 2010 de la München, desfasurata in perioada 19-25 aprilie, noul si robustul model Volvo FMX. Proiectat special pentru aplicatii grele in constructii, acest autocamion va fi disponibil pe pietele europene incepand cu luna septembrie.

Ca parte a celei mai agresive strategii privind gama de produse din istoria companiei, ce cuprinde multe produse noi lansate in ultimii ani, cu modelul FMX, Volvo Trucks are drept obiectiv cresterea substantiala a cotei sale de piata la nivel global, in segmentul constructiilor.

„Astazi, Volvo Trucks detine o pozitie de lider in segmentul transporturilor de cursa-lunga. Dorim sa ocupam o pozitie de lider si in segmentul constructiilor“, spune Staffan Jufors, presedinte si CEO Volvo Trucks. „Suntem foarte mandri de acest autocamion si de-abia asteptam sa fie pus la treaba de catre clientii nostri din segmentul constructiilor (…). Cu noul Volvo FMX, deschidem noi oportunitati pentru noi si pentru activitatile clientilor nostri.“

Un aspect robust, pentru un autocamion robust

Cea mai evidenta modificare a noului Volvo FMX este exteriorul sau robust si modern. Cu o grila superioara noua, o parte inferioara mai agresiva, bara de protectie din otel formata din trei parti, cu colturi din otel de 3 mm, scut rezistent de protectie si bull bar, acesta este un autocamion rezistent pentru constructii. Pentru o functionalitate imbunatatita, Volvo FMX dispune si de o traversa de remorcare robusta, protectie din plasa pentru faruri, trepte noi, antiderapante si o scara la indemana, pentru a enumera doar cateva exemple.

„Doar o scurta privire asupra acestui autocamion si puterea pe care o exprima dezvaluie imediat legatura stransa intre Volvo Trucks si compania noastra sora, Volvo Construction Equipment – unul dintre liderii mondiali in domeniul autobasculantelor, excavatoarelor si incarcatoarelor frontale“, spune Staffan Jufors. „Noul Volvo FMX este dedicat special constructiilor – si acest lucru se reflecta in toate calitatile sale, atat la interior, cat si la exterior.“

Performante superioare ale lantului cinematic

Noul Volvo FMX are la baza apreciata platforma a modelului FM, testata in aplicatii grele in constructii, mai ales pe pietele nordice, in Rusia si in Europa de Est. Soferii vor beneficia de performantele exceptionale ale lantului cinematic, bazate pe puterea si eficienta motorului de 11 litri (intre 330 si 450 CP) sau a celui de 13 litri (intre 380 si 500 CP). Versiunea actualizata pentru constructii a schimbatorului de viteze I-Shift permite iesirea fara probleme din aproape orice situatie.

In plus, un senzor de incarcare nou trimite informatii precise despre greutatea incarcaturii catre sistemul I-Shift, pentru a asigura o schimbare optima a treptelor de viteza si o pornire lina de pe loc. Forta foarte mare de franare, 375 kW la 2.300 rpm, este furnizata de VEB+ (frana de motor Volvo Plus).

Testare foarte riguroasa

Inainte ca Volvo Trucks sa lanseze un nou camion pe piata, acesta trebuie sa parcurga un set de teste extrem de dificile. Noul camion pentru constructii Volvo FMX nu face exceptie. Dimpotriva, el a parcurs un program greu de testare anume conceput la Hällered, imensul centru de testare Volvo, situat adanc in padurile din Vestul Suediei. Testarea diferitelor componente si sisteme precum si a intregului vehicul se realizeaza in concordanta cu un program standardizat.

Scopul este de a descoperi orice deficienta cat mai devreme inaintea inceperii productiei. Initial, testele sunt realizate virtual cu ajutorul computerelor, dupa care urmeaza o varietate de teste de laborator. De indata ce proiectarea a ajuns in punctul in care este disponibil un camion prototip complet si functional, este timpul pentru testele fizice de la Hällered, cel mai mare poligon din Nordul Europei.

Poligonul a fost inaugurat in 1972 si de atunci a fost mereu extins. Terenul de 700 ha este inconjurat de 12 km de garduri pentru a tine la distanta animalele salbatice si oaspetii nepoftiti. In interiorul gardului, se afla un circuit de viteza oval de 6,2 km, cel mai lung dintre cele 15 piste din poligon. Poligonul Hällered este folosit pentru testarea camioanelor si autoturismelor in ritm continuu. Aici, Volvo FMX a fost pus la treaba 24 de ore in fiecare zi, timp de sase luni, fiind subiectul unuia dintre cele mai riguroase teste pe care a trebuit sa le parcurga un camion. Totul, cu scopul de a ne asigura ca indeplineste cerintele de calitate Volvo.

„Aici, in Hällered, desfasuram doua tipuri de programe de testare“, declara Patrik Lessmark, project manager pentru FMX. „Realizam deopotriva teste de fiabilitate si teste privind ciclul de viata, in ritm alert, ceea ce noi numim in limbajul nostru Volvo, Test Accelerat de Anduranta“, mai explica el.

Testele privind ciclul de viata constau in sase pana la opt luni de rulaj non-stop. Un numar de piloti de testare conduc camioanele in schimburi, supunand camioanele la aproximativ zece teste foarte solicitante, in continuu, pe intreaga durata de testare. In cadrul testelor de fiabilitate, vehiculele sunt conduse non stop timp de 16 saptamani, urmand un regim de testare care corespunde unui an intreg de munca in conditii normale.

32 de proprietati diferite

„In total verificam 32 de caracteristici diferite ale camionului, impartite in cinci categorii principale: calitate, siguranta, mediu inconjurator, economia de combustibil si eficienta transportului“, continua Bengt Johannesson. „Fiecare dintre aceste proprietati este studiata de catre un specialist a carei sarcina este sa masoare si sa evalueze rezultatele de la fiecare test. Cu alte cuvinte, un numar de 32 de oameni.“

Daca vreuna dintre caracteristici nu este in regula, inginerii Volvo trebuie sa gaseasca rapid o solutie, care este apoi evaluata prin noi teste. Este vorba despre ceea este cunoscut sub numele de „proces in bucla“.

Un camion de santier este condus intr-un mod aparte si este supus unor solicitari diferite fata de un camion de cursa lunga, spre exemplu, care isi consuma ciclul de viata mai ales ruland pe asfalt. De aceea Volvo FMX a trebuit sa treaca un program extins de testare, timp in care a avut parte din plin de o mare cantitate de praf, bolovani, noroi lipicios si apa. De asemenea, a rulat din plin, incarcat la sarcina maxima – 26 de tone de piatra sparta – pe un traseu special de santier la Hällered pentru a obtine un nivel inalt de stres al cadrului sasiului si suspensiilor camionului.

Noutati Volvo FMX

– Grila superioara noua, inspirata de FH.

– Sigla Volvo mai mare, iar sigla FMX se face remarcata.

– Noua traversa centrala de remorcare este dimensionata pentru sarcini de pana la 25 de tone. Partea inferioara din fata a fost extinsa cu 165 mm.

– Noua treapta antiderapanta de acces in cabina, cu o treapta rabatabila, disponibila optional.

– Noua scara si nou maner de sustinere disponibile pentru cabina de zi.

– Noul senzor de incarcare asigura versiunii recent imbunatatite a schimbatorului de viteze I-Shift informatii despre greutatea incarcaturii, pentru o schimbare optimizata a treptelor de viteze si o pornire lina de pe loc.

– Oglinzi retrovizoare robuste, special proiectate pentru constructii.

– Design nou, modern, al farurilor, cu protectie rezistenta din plasa; optional, spalator de mare presiune al farurilor.

– Lampi de ceata noi, robuste, incastrate in colturile din otel ale barei de protectie.

– Bara de protectie noua, rezistenta, din otel, formata din 3 parti: colturi exterioare din otel gros de 3 mm, un scut robust si o bara noua, rezistenta.

– Noua treapta antiderapanta, integrata in scut, pentru acces usor la parbriz.

– Scut motor rezistent.

– Noi rezervoare robuste, din otel, amplasate mai sus, pentru o garda mai mare la sol.

– Pentru cabina de zi, este disponibila optional o pozitie noua, mai inalta, a admisiei aerului, care optimizeaza calitatea aerului furnizat motorului, imbunatatind in acelasi timp vizibilitatea la deplasarea in marsarier.

– Kituri noi de pregatire si locuri de montare a lampilor de lucru si de marsarier.

– Covorase din cauciuc noi, robuste, cu flanse care nu permit imprastierea prafului si a noroiului.

– Trei optiuni noi pentru tapiterie: scaune si panouri usi din vinilin, scaune din material textil si panouri usi din vinilin sau scaune si panouri usi din plus. Tapiteria din piele este disponibila optional.

– Trei accesorii interioare noi pentru confortul soferului: o masa cu spatii speciale pentru cesti si pixuri, un compartiment de depozitare practic si un suport pentru hartie, fabricat din material impermeabil.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.