Robust, puternic, iar, acum, și complet electric. Mercedes-Benz Trucks a prezentat, la expoziția Bauma, noul eArocs 400, primul camion electric pentru construcții al mărcii.
„Calul de povară” al Mercedes-Benz Trucks, Arocs este, de mulți ani, unul dintre cei mai importanți jucători din industria de construcții. Acum, el s-a reinventat, primind și o versiune electrică, în ton cu dezideratul de a reduce emisiile poluante și zgomotul din orașe.
Noul model va fi disponibil, inițial, într-o configurație 8×4, cu versiuni de 32 sau 41 de tone, cu patru variante de ampatament și două pentru suprastructură, basculantă sau betonieră, acoperind aplicațiile esențiale pentru șantierele urbane.
Startul vânzărilor este planificat pentru primul trimestru al lui 2026, iar primele livrări – în al treilea trimestru al aceluiași an. Mercedes-Benz Trucks plănuiește o serie mică, de 150 de vehicule eArocs 400, pentru piețe selectate din regiunea EU30. Metoda de producție este, și ea, interesantă: vehiculele vor fi produse la fabrica Mercedes-Benz din Wörth, după care Paul Grup se va ocupa de integrarea sistemului de propulsie electrică.
„Cu noul eArocs 400, aducem electrificarea și în industria de construcții, deosebit de importantă pentru economie și societate. După distribuție și transportul pe distanțe lungi, continuăm extinderea gamei de camioane electrice cu baterii. Acum, este crucial ca politicul să promoveze dezvoltarea infrastructurii de încărcare și să creeze condițiile necesare pentru operațiuni economice cu astfel de vehicule”, a declarat Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks.
Componente de la eActros 600
Deși denumirea duce cu gândul la gama de distribuție eActros 300/400, eArocs este mai apropiat de modelul pentru distanțe lungi eActros 600, de la care a împrumutat cutia frontală, priza de putere și bateriile litiu-fier-fosfat, caracterizate de o durabilitate înaltă și o capacitate mai mare de utilizare. În turnul din spatele cabinei lui eArocs, sunt montate două pachete de baterii LFP (față de 3, la eActros 600), cu o capacitate totală de 414 kWh.
Sistemul electric, care funcționează la o tensiune de 800V, îi permite lui eArocs 400 să fie cu cel puțin 50% mai eficient, din punct de vedere al consumului de energie, decât un camion diesel comparabil.
Autonomia, în versiunea mixer de beton, este de până la 200 km, fără încărcare intermediară. Clienții folosesc acest tip de vehicule, în general, într-un singur schimb, timp în care parcurg mai puțin de 100 km, aproape exclusiv pe drumuri pavate. În versiunea basculantă, autonomia crește până la 240 km, fără încărcare intermediară. Încărcarea bateriilor se poate face la puteri de până la 400 kW, prin intermediul prizelor CCS2, montate pe ambele părți ale vehiculului, caz în care încărcarea între 20% și 80% durează aproximativ 45 de minute.
Rămâne un model de construcții
Diferit față de camioanele electrice Mercedes de distribuție și distanțe lungi, eArocs 400 folosește un motor electric central, cu o transmisie cu 3 viteze. Puterea continuă este de 380 kW, iar cea de vârf de 450 kW. Această soluție tehnică permite folosirea, în continuare, a axelor planetare specifice lui Arocs, care oferă garda la sol și capabilitățile off-road necesare unui model de construcții.
Camionul electric de construcții rămâne, însă, la fel de tehnologizat, cu sisteme precum Multimedia Cockpit Interactive 2, prin care multe funcții pot fi activate vocal. Paleta de sisteme de siguranță este la fel de impresionantă: Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 sau Front Guard Assist nu doar că îndeplinesc cerințele regulamentului GSR, dar le și depășesc.
În rest, eArocs 400 este configurat ca un vehicul de construcții cu utilizare preponderent stradală, utilizând componente precum tandemul motric cu axe hipoide sau planetare, șasiu robust, suspensie de oțel față și spate, bară de protecție față din 3 părți, cu colțuri din oțel, protecție metalică pentru faruri și stopuri sau bară de protecție spate pliabilă. Cabina M, cu interior ușor de întreținut, spațiu de stocare suplimentar și pat opțional, este complet galvanizată.
Cât privește suprastructurile, Mercedes-Benz Trucks a prezentat, la propriul stand, un eArocs 400 cu mixer de beton Liebherr HTM 905, de 9 metri cubi. Pompa hidraulică a mixerului se alimentează de la bateriile de voltaj înalt ale camionului, în timp ce priza de putere convertește energia electrică în energie hidraulică. Tot la bauma, Zoomlion a prezentat un eArocs 400 cu mixer E10, din seria ENERGYA, cu volum nominal de 10 mc. În plus, eArocs 400 poate folosi și un mixer complet electric, alimentat de la bateriile vehiculului, sau o suprastructură basculabilă Meiller.
Ediție limitată Arocs Extent
Pe partea de camioane cu motor cu combustie, Mercedes-Benz Trucks a prezentat, la Bauma, ediția specială Arocs Extent, limitată la doar 100 de unități. Modelul, cu design exclusivist, va intra în producție în iulie 2025. El dispune, printre altele, de faruri LED, proiectoare LED suplimentare, integrate în parasolar, capace din inox pentru butuci și prezoane, volan acoperit cu piele și pachetul de dotări Extra Line.
Camionul poate fi propulsat cu unul dintre motoarele diesel OM 470, OM 471 sau OM 473. Un alt echipament standard este Multimedia Cockpit Interactive 2, cu panou de instrumente de 12 inci și ecran central tactil îmbunătățit, ce permite o operare intuitivă, chiar și în teren accidentat. Noul meniu de Favorite permite accesul direct la funcții specifice construcțiilor, precum prizele de putere. De asemenea, sistemul de navigație a fost integrat cu sistemul Predictive Powertrain Control (PPC).
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro