Ediția 2025 a expoziției a pus accent pe teme precum neutralitatea climatică, conceptele alternative de propulsie și digitalizarea în construcții.
Cel mai important târg internațional pentru utilaje de construcții s-a desfășurat între 7 și 13 aprilie 2025, la centrul expozițional din München. Evenimentul a reunit peste 3.500 de expozanți din 57 de țări, evidențiind tendințele actuale și viitoare din industrie.
Interesul ridicat pentru Bauma 2025 a fost reflectat inclusiv prin creșterea participării internaționale, în special din Asia, cu țări precum India, Japonia, China, Taiwan și Coreea. Europa rămâne bine reprezentată, bineînțeles cu Germania pe primul lor, iar Italia fiind al doilea cel mai mare grup de expozanți, urmată de Turcia. De asemenea, companii din Argentina și Filipine au participat, pentru prima dată.
Sunt câteva teme-cheie, care au reflectat direcțiile de dezvoltare ale industriei: neutralitatea climatică – industria utilajelor de construcții își propune să reducă emisiile de carbon prin creșterea eficienței mașinilor și optimizarea proceselor de construcție; concepte alternative de propulsie – utilizarea surselor de energie alternative, pentru a diminua impactul asupra mediului; construcții conectate – digitalizarea și integrarea tehnologiilor de comunicare în procesele de construcție îmbunătățesc colaborarea și eficiența; construcții sustenabile – utilizarea materialelor reciclate și a metodelor de construcție ecologice; provocările industriei miniere – se caută soluții inovatoare, pentru a face exploatarea minieră mai eficientă și mai puțin dăunătoare pentru mediu.
Soluții avansate
Astfel, un exemplu de inovație prezentat la Bauma 2025 este protocolul MiC 4.0 BUS, care permite comunicarea standardizată între atașamente și mașinile purtătoare, indiferent de producător. Acest protocol facilitează recunoașterea automată a atașamentelor și optimizează parametrii de funcționare, îmbunătățind, astfel, eficiența și siguranța pe șantier.
PALFINGER a venit cu inovații care demonstrează angajamentul producătorului pentru integrarea hardware-ului cu soluții digitale avansate. A fost prezentat portofoliul complet de soluții de ridicare, servicii și inovații. Printre acestea s-au numărat și câteva premiere, precum două platforme de lucru la înălțime din gama TEC, cu înălțimi de lucru între 19 și 28 m.
Sub motto-ul „Hands on the future”, Liebherr a expus peste 70 de echipamente inovatoare, inclusiv încărcătorul frontal L 566 H, primul prototip cu motor pe hidrogen.
Caterpillar a celebrat 100 de ani de inovație cu o gamă variată de echipamente și tehnologii de ultimă generație, care includ detectarea persoanelor, monitorizare centură de siguranță, sistem de siguranță a șoferului și reducerea coliziunilor.
În plus, tehnologia Cat Command va permite operarea de la distanță a mașinilor.
Printre noutățile Komatsu, se numără excavatorul hidraulic PC220LCi-12, model echipat cu tehnologie avansată de control inteligent al mașinii, inclusiv senzori și antene GNSS care afișează poziția muchiei cupei pe un monitor din cabină, alături de date de proiectare 3D.
Excavatoarele mini electrice PC20E, PC26E și PC33E sunt concepute pentru piața europeană, oferind emisii zero, funcționare silențioasă și performanță ridicată. Sunt echipate cu baterii de mare capacitate, care asigură o durată de funcționare suficientă pentru o zi de lucru și necesită întreținere redusă, comparativ cu motoarele diesel tradiționale.
Scania și-a reafirmat angajamentul față de sustenabilitate și inovație în sectoarele construcțiilor și mineritului, prezentând o gamă extinsă de soluții electrificate și hibride. Printre noutăți, se numără camionul electric Scania BEV XT Tipper 6×4 și soluția pe biogaz CBG 6×4, cu o autonomie extinsă de până la 750 km și emisii reduse de CO2.
Schmitz Cargobull a prezentat o gamă variată de vehicule și servicii destinate industriei construcțiilor, evidențiind inovațiile menite să îmbunătățească eficiența și siguranța în transportul pe șantiere. Semiremorca basculabilă S.KI SOLID SL 7.2 este disponibilă în specificația EXPRESS, cu un timp de fabricație de doar șapte zile lucrătoare. A fost expusă și semiremorca basculabilă S.KI LIGHT, cu izolație termică și sistem de cântărire la bord.
Toate semiremorcile basculante S.KI sunt echipate, standard, cu sistemul telematic TrailerConnect și un sistem de monitorizare a presiunii în anvelope, oferind un management transparent al flotei și sporind eficiența economică și siguranța operațională.
Kögel Trailer a expus noua sa semiremorcă basculantă cu masă proprie redusă. Versiunea minimă cântărește doar aproximativ 5.200 kg și oferă o gamă de dimensiuni de benă de 24 sau 27 mc.
Nici România nu lipsește de pe această hartă a revoluției, ce s-a pornit în acest sector. Astfel, producătorul român de baterii Prime Batteries Technology a prezentat soluțiile sale avansate de stocare a energiei.
Radu BORCESCU
München, GERMANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro