BERD – ARILOG: Finanţare pentru o logistică verde

„Suntem aici şi suntem gata să susţinem sectorul de transport şi logistică în punerea în practică a strategiilor de protecţie a mediului“. Este mesajul transmis operatorilor români din domeniu de reprezentanţii Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) cu ocazia conferinţei „Opportunities for Green Logistics in Eastern Europe“, organizată, în martie, la Bucureşti, în parteneriat cu ARILOG și Greenfreight.

Sue Barrett, Transport Team Director în cadrul BERD

Sue Barrett, Transport Team Director în cadrul BERD, a ţinut să sublinieze că segmentul de transport beneficiază de o abordare diferită faţă de altele, ţinând cont de particularităţile sale. Finanţările oferite de instituţia financiară pot viza sectorul de stat, dar şi pe cel privat, fiind privite cu interes atât proiectele mari, cât şi cele mai mici.

„Pentru finanţări BERD, pot aplica atât sectorul de stat cât şi sectorul privat şi, chiar dacă ne implicăm în proiecte foarte mari, am finanţat inclusiv proiecte mici, chiar în sectorul logistic. Dacă ne este prezentat un concept viabil de afaceri vom fi foarte interesaţi să ne implicăm în finanţare, chiar dacă el are o valoare de 1 – 15 sau 100 de milioane de euro. Suntem aici şi suntem gata să vă ajutăm“, a afirmat Sue Barrett, precizând că sunt prevăzute fonduri pentru susţinerea de măsuri menite să protejeze mediul în special pentru afacerile mici şi medii din logistică. „Vrem să ajutăm companiile să promoveze dezvoltarea sustenabilă. Dacă aveţi proiecte în această direcţie, vă aşteptăm să luaţi legătura cu noi“, a continuat ea.

1,2 miliarde de euro în 2014 pentru transporturi

De menţionat că BERD consideră sectorul de transport ca fiind un element cheie în creşterea economică. Iar în acest context, instituţia europeană susţine sisteme de transport sigure, sustenabile, care respectă regulile de siguranţă şi care să ofere un echilibru în privinţa nevoilor economice, de mediu şi sociale.

În acest context, BERD a finanţat în 2014, în domeniul transporturilor, un număr de 24 de proiecte, în valoare de 1,2 miliarde de euro, în 14 ţări. În ultimii 5 ani, banca a investit 1,6 miliarde de euro în 31 de proiecte privind sectorul intermodal.

BERD şi-a propus să finanţeze nevoile subsectoarelor emergente precum logistica şi transportul intermodal pentru o dezvoltare sustenabilă, acoperind o gamă largă de proiecte precum cele privind centre logistice, terminale intermodale, modernizarea flotei rutiere, dezvoltări în cadrul porturilor, materialul rulant şi vagoanele de cale ferată, expediţii maritime pe distanţe scurte şi transport fluvial de interior, restructurarea pieţelor de capital şi a finanţării, precum şi modernizarea şi logistica verde. Banca poate oferi structuri flexibile de finanţare construite pe baza nevoilor clienţilor, atât sub formă de împrumuturi bancare cât şi având la bază instrumentele oferite de piaţa de capital.

Interes crescut pentru logistică

Marcial Bustinduy, specialist principal transport durabil în cadrul BERD, a subliniat, de asemenea, că BERD promovează şi finanţează sisteme de transport durabile. Până acum, peste 12 miliarde de euro au fost investite în mai mult de 250 proiecte privind transportul. Logistica beneficiază în ultima perioadă de un interes crescut.

Marcial Bustinduy, specialist principal transport durabil în cadrul BERD

„De ce acest interes pentru logistica verde? Pentru că aproximativ 2.800 megatone CO2 sunt generate în fiecare an de sectorul logistic, iar în anii următori sunt previzionate creşteri. Este timpul să acţionăm, în acest context“, a explicat Marcial Bustinduy. În opinia sa, costurile ridicate şi volatile ale energiei reprezintă un obstacol în calea competitivităţii sectorului, acestei probleme adăugându-i-se presiunea exercitată de clienţi, privind îmbunătăţirea performanţelor, protecţia mediului şi realizarea de raportări mai stricte. În paralel, se manifestă o presiune constantă privind transferul modal către calea ferată din partea celor care elaborează politicile şi a factorilor de decizie.

Există soluţii

Dar există soluţii. „Există oportunităţi viabile din punct de vedere comercial, care pot fi abordate şi care pot genera reduceri ale emisiilor de ordinul a 1.400 megatone de CO2 pe termen mediu“, a menţionat specialistul BERD. El a adăugat că astfel de soluţii ţin de elemente precum utilizarea de echipamente electrice în centrele logistice, de utilizarea de sisteme de iluminat economice, de adoptarea de soluţii intermodale, de generaţii noi de trenuri, de adoptarea unor elemente care să crească gradul de aerodinamică al vehiculelor sau de un stil de condus economic.

Există însă şi bariere pentru o logistică verde. Iar acestea ţin, în opinia lui Marcial Bustinduy, de lipsa de finanţare locală pentru cei care adoptă măsuri mai devreme decât restul pieţei, de politici inadecvate şi măsuri fiscale descurajante, de absenţa unor sisteme implementate de monitorizare, raportare şi verificare (MRV) pentru amprenta de carbon, pentru a înţelege rezultatele şi impactul măsurilor. La acestea se adaugă standardele scăzute privind guvernanţa corporativă, numărul mic al profesioniştilor care dispun de cunoştinţe şi abilităţi în domeniul logisticii verzi, grad scăzut de penetrare a soluţiilor şi furnizorilor din domeniu, precum şi decalajele de infrastructură.

BERD poate mobiliza fonduri pentru a-şi ajuta clienţii în implementarea strategiilor verzi în logistică. „Pot fi avute în vedere realizarea de audituri detaliate energetice pentru identificarea de oportunităţi privind creşterea eficienţei energetice (modernizare terminale, echipamente de manevrare etc), realizarea de studii de fezabilitate pentru noi rute şi servicii intermodale, reînnoiri de flote şi noi tehnologii (ex. hibrizi, CNG, ITS etc), realizarea de training în ceea ce priveşte condusul economic şi siguranţa rutieră. De asemenea, proiectele finanţate pot să ţină de pregătirea unor instrumente pentru raportarea şi verificarea amprentei de carbon sau de pregătirea unor sisteme de management al energiei şi sisteme de siguranţă rutieră, de certificarea ISO (ISO 50001, ISO 39000).

Şi pentru a accentua dorinţa BERD de a susține logistica verde, Marcial Bustinduy a prezentat câteva studii de caz privind finanţări realizate în ultima perioadă, pe care vi le vom prezenta pe scurt în cele ce urmează.

Primul terminal logistic modern, Georgia

Client – joint venture între Gebrüder Weiss şi Tegeta Motors (retailer piese auto din Georgia)

Finanţare BERD – 1 milion de euro

Costul total al proiectului – 12 milioane de euro

Descrierea proiectului – construcţia unui terminal logistic

An – 2013

Impact – primul terminal logistic de acest tip şi la această scară (11.300 mp) din Georgia cu facilităţi ultramoderne; introducerea unor servicii all-in-one; transferul de know-how internaţional şi experienţă către subsidiara din Georgia.

Servicii Ro-Ro, Ekol, Turcia

Client – Ekol Lojistik, A.S.

Finanţare BERD – 31 milioane de euro

Costul total al proiectului – 90 milioane de euro

An – 2014

Descrierea proiectului – achiziţionarea a trei nave Roll-on / Roll-off pentru a asigura servicii maritime pe distanţă scurtă între Haydarpasa (Turcia) şi Trieste (Italia)

Impact – peste 50.000 camioane transferate de pe rutier pe maritim pe an (economisind astfel 19.000 ktone CO2); adoptarea unor bune practici pentru a creşte standardele industriei turceşti de transport naval – ISO 50000, ISO 14000.

Danube Logistics, Republica Moldova

Client – Portul Internaţional Giurgiulești

Finanţare BERD – 12 milioane de euro

Costul total al proiectului – 30,7 milioane de euro

An – 2013

Descrierea proiectului – construcţia unui terminal feroviar cu ecartament mixt şi rampă roll-on-roll-off la Giurgiulești

Impact – singurul port din Republica Moldova va deveni un hub logistic multifuncţional, cu acces la reţeaua rutieră, la cea feroviară cu ecartament lat şi îngust, la Dunăre şi la Marea Neagră; terminalul cu ecartament mixt (primul terminal privat din această ţară) va creşte concurenţa cu porturile regionale; practici de management energetic îmbunătăţit.

Arkas, Turcia

Client – Arkas (cel mai mare grup privat de transport din Turcia)

Finanţare BERD – 27,4 milioane de euro

Costul total al proiectului – 43,5 milioane de euro

Perioadă – 2011-2012

Descrierea proiectului – reînnoirea flotei de transport: camioane, vagoane de marfă şi cisterne de realimentare.

Impact – Consolidarea operţiunilor intermodale, creşterea competitivităţii şi facilitarea reînnoirii flotei; creşterea siguranţei şi a standardelor de protecţie a mediului ale sponsorului şi ale operaţiunilor sale.

Akel Logistics, Turcia

Client – Akel Logistics (furnizor de servicii de transport point-to-point pe teritoriul Turciei, în special de produse alimentare şi băuturi şi în domenii conexe)

Finanţare BERD – 4,4 milioane de euro

Costul total al proiectului – 4,4 milioane de euro

An – 2013

Descrierea proiectului – finanţare de capital de lucru şi dezvoltarea a două centre logistice.

Impact – oferirea de soluţii logistice integrate, combinând serviciile de depozitare cu logistica point-to-point şi soluţiile de transport; îmbunătăţirea corporate governance inclusiv simplificarea structurilor de proprietate, adoptarea standardelor IFRS şi auditul situaţiilor financiare.

Reînnoirea flotei de transport marfă Lorry, Rusia

Client – Lorry (un jucător de top de pe piaţa rusească de transport regional de lungă distanţă)

Finanţare BERD – 40 milioane de euro

Costul total al proiectului – 82 milioane de euro

An – 2014

Descrierea proiectului – reînnoirea flotei pe termen mediu şi program de extindere (peste 800 camioane)

Impact – expansiunea flotei în acelaşi timp cu menţinerea unei vechimi medii a camioanelor de 2-3 ani, lansarea de servicii 3PL (“third party logistics”); implementarea unor programe moderne de management al siguranţei rutiere; introducerea unor componente noi de eficienţă energetică, prin concentrarea asupra consumului de combustibil şi adoptarea unor proceduri de raportare mai bune.

Aceste studii de caz reprezintă probabil cele mai bune exemple privind dorinţa BERD de a se implica în susţinerea unui sector verde al logisticii. Conferinţa de la Bucureşti a reprezentat o invitaţie la parteneriat transmisă companiilor româneşti. Cei care au în vedere proiecte care generează reducerea costurilor şi protecţia mediului pot beneficia astăzi, fără îndoială, de o „uşă deschisă“ pentru finanţare.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.