BEST PRACTICES: BAXTER – Transportul produselor farmaceutice pe cai fluviale navigabile

De aceasta data, studiul preluat de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org aratacat de important este sa transporti in deplina siguranta produse din industria farmaceutica.

Siguranta reprezinta preocuparea principala a companiei Baxter. Motive: dead-line-urile stranse si nivelul foarte inalt al cerintelor din industria farmaceutica. Nesiguranta in transport si in procesele de livrare nu sunt acceptate nici de clienti, nici de Baxter. Una dintre problemele pe termen lung a fost incertitudinea timpilor de livrare din porturile europene mari, cum ar fi Rotterdam si Antwerp, cauzate de variatiile in disponibilitatea serviciilor in port si congestionarii pe drumurile din zonele portuare. Portul din Antwerp se gaseste la 111 km distanta de centrul de distributie european al companiei Baxter din Lessines, in apropiere de Bruxelles, iar portul din Rotterdam la 215 km. Exista un risc crescut de congestionare pe drumurile importante, mai ales in apropierea porturilor si in jurul Bruxelles-ului. Aceasta situatie afecteaza garantarea de catre companie a livrarilor din zona adanca a porturilor catre centrele de distributie de pe uscat. Variatiile timpilor de livrare pot fi de la 8 ore la 3 zile. In acelasi timp, congestionarea drumurilor si a zonelor portuare fac dificila livrarea in timp a bunurilor pentru export catre porturi, catre navele din sistemul de distributie al companiei a produselor care parasesc centrul de distributie european din Belgia si se indreapta catre alte centre de distributie din Europa si din lume. Baxter foloseste navigatia fluviala pentru a transporta multe dintre produsele medicale si biotehnice din zonele adanci ale porturilor din Rotterdam si Antwerp catre centrul de distributie din Lessines, Belgia, in defavoarea transportului rutier traditional. Solutia navigatiei fluviale este, de asemenea, utilizata pentru transporturile de export din centrul de distributie european catre centrele de distributie regionale din lume, folosindu-se aceleasi containere si, astfel, sporindu-se gradul de utilizare si reducandu-se transporturile pe gol.

Solutia

Sistemul de management al supply chain-ului coordoneaza produsele a mii de furnizori din intreaga lume catre diverse locatii de productie ale companiei Baxter, realizand planuri de productie pentru a intampina cererea previzionata si nevoia de stocuri si pentru a distribui produse finite clientilor din mai mult de 100 de tari. Siguranta distributiei este foarte importanta in companie, bazandu-se pe propriul supply chain pentru livrarea produselor potrivite la locul potrivit. Baxter a analizat alternativa navigatiei fluviale in regiunea ce cuprinde Olanda si Belgia, unde volume mari de bunuri trebuie transportate catre si dinspre centrul european de distributie din Lessines. Alternativa s-a dovedit a fi una fezabila dupa stabilirea relatiilor cu furnizorii de servicii din zona. Compania a introdus aceasta modalitate de transport la inceputul anilor ‘90, in zilele noastre transportand anual mai mult de 1.000 de containere din porturi catre centrul de distributie european. Solutia navigatiei fluviale include transport pe barje din zonele de adancime ale portului, unde acestea sunt incarcate catre Terminalul Avelgem pentru containere, situat la 34 de km de EDC. Timpii de livrare de la Antwerp si Rotterdam se incadreaza intre 18, respectiv 14 ore, care permit o medie de servicii de 24 de ore. Containerele sunt transportate de la Terminalul Avelgem pentru containere catre EDC cu camioane.

Provocari

Provocarea 1: Convingerea companiilor de transport si logistica sa participe in aceasta formula, atat in zona de adancime a portului cat si la terminalul fluvial pentru containere. Era necesar ca zonele de adancime ale portului sa poata executa incarcari pe nave fluviale sau barje.

Provocarea 2: Costurile sa nu le depaseasca pe cele de transport rutier.

Provocarea 3: Asigurarea ca timpul total de tranzit nu va creste dupa aplicarea noii solutii.

Provocarea 4: Identificarea unui furnizor de servicii care sa o fere un spatiu de stocare pentru aceasta solutie.

Solutia s-a dovedit un succes din mai multe puncte de vedere. Costurile au scazut cu 40% comparativ cu solutiile anterioare. In acelasi timp, siguranta livrarilor a crescut, iar variatiile la livrare au fost reduse. Beneficiile din punct de vedere al mediului inconjurator au fost evidente, barjele consumand 20% din combustibilul necesar pentru transportul fiecarui kg de bunuri pe camion. O nava medie poate transporta pana la 120 de camioane cu spatiu de incarcare similar cu un container de 40 de picioare, reducandu-se, de asemenea, numarul de camioane de pe drumurile publice. Datorita scaderii impactului asupra mediului, solutia are potential pentru a deveni sustenabila. Mai mult, se aliniaza strategiei Baxter pentru un „supply chain verde“, care se indreapta catre reducerea amprentei de carbon a produselor sale. Pe langa aceasta, solutia nu este doar mai putin costisitoare, ci si mai sigura, deschizand calea transporturilor fluviale ale viitorului.

Lectii invatate si factori de succes

Navigatia fluviala a fost dintotdeauna metoda adoptata pentru transportul bunurilor cu valoare mica precum cele vrac sau expeditii pe proiecte. Transportul bunurilor cu valoare mare pe calea apei este, totusi, la fel de eficient.

Siguranta navigatiei fluviale este superioara celei a transportului rutier. Sacrificiile din punct de vedere al flexibilitatii sunt foarte mici sau zero, in ciuda limitarilor evidente datorate infrastructurii. Cresterea sigurantei a fost principalul generator al solutiei, pe langa dorinta de minimizare a variatiei timpilor de livrare. In acelasi timp, noua solutie a dus la reducerea costurilor totale cu 40%, desi nu aceasta a fost prioritatea principala.

– Din punct de vedere economic

Solutia a dus la imbunatatirea calitatii serviciilor prin reducerea intarzierilor. Nivelul serviciilor oferite clientilor a crescut datorita imbunatatirii sigurantei livrarilor.

Disponibilitatea produselor in centrul de distributie european a crescut multumita unei mai bune monitorizari a stocurilor si a costurilor acestora. Planificarea mai usoara a activitatilor de distributie este, de asemenea, un beneficiu. Containerele pentru importuri se folosesc si pentru exporturi, reducandu-se numarul de transporturi pe gol si sporindu-se utilizarea resurselor.

Eficienta personalului din depozit a crescut, deoarece planificarea este mai usoara in conditiile unei mai bune sigurante in port si a unor informatii mai precise privind progresul transporturilor. Costurile de transport au fost reduse cu pana la 80%. Planificarea activitatilor este mai usoara, iar vizibilitatea mai buna. Imbunatatirea disponibilitatii produselor asigura un mai bun raspuns la nevoile clientilor. Productia poate fi livrata la clienti mai repede in cazul unei majorari bruste a cererii.

– Din punct de vedere al mediului

Solutia navigatiei fluviale a dus la reducerea emisiilor de CO2, deoarece numarul camioanelor de pe drumuri a fost redus cu 500 pe an. Navele fluviale folosesc doar 20% din combustibil pentru mutarea unei unitati comparativ cu transportul rutier. Aceasta a avut un impact asupra utilizarii drumurilor, nemaifiind nevoie de mai mult spatiu in terminalul pentru containere. In acelasi timp, se pot reduce cerintele de spatiu din porturi, deoarece containerele pot fi depozitate in terminale si nu in port.

– Din punct de vedere social

Avand anual cu 500 de camioane mai putin pe drumurile publice, riscul de accidente scade – este putin probabil sa se intample accidente pe apa cauzate de solutia folosita de Baxter. Nevoia de personal a scazut, insa, in acelasi timp, a crescut nevoia de personal naval. Efectele nu pot fi comparate direct; totusi, o nava fluviala poate transporta intre 100 si 500 de containere, personalul putand fi utilizat mai eficient per unitate de incarcare.

Limitari

Exista anumite limitari in aplicarea solutiei navigatiei fluviale. Principala constrangere este accesul la infrastructura, porturi fluviale si terminale pentru containere, precum si la drumuri, in cazul in care compania nu are acces direct la terminal. Pe langa aceasta, trebuie sa existe furnizori de servicii, iar volumul de bunuri transportate trebuie sa fie unul considerabil pentru ca solutia sa fie viabila din punct de vedere economic.

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.