BEST PRACTICES – IKEA

Drumurile din ce in ce mai aglomerate reprezinta un dezavantaj atat pentru afacerile europene cat si pentru societate in ansamblul ei. Proiectul bestLog initiat de Comisia Europeana stabileste o platforma de schimb pentru imbunatatirea practicilor de gestionare a supply chain-ului in Europa. Un astfel de proiect a dezvoltat retailerul IKEA, ce necesita un program de logistica foarte bine pus la punct, care sa ii permita obtinerea produselor de la furnizori in timp scurt si cu costuri cat mai mici.

Orice cost, implicit cel de logistica, se reflecta in pretul final de vanzare al produsului. Imaginea companiei IKEA este aceea a unui magazin care comercializeaza piese de mobilier si accesorii functionale accesibile. Pentru mentinerea acestei imagini, compania a cautat solutii de reducere a costurilor in sfera supply chain-ului.

Descrierea problemei

Multe produse IKEA au valoare mica si volum mare. Transportul reprezinta o mare parte din costul total al multor produse, fapt care face importanta pentru companie minimizarea costurilor de transport, manipulare si depozitare, oriunde acest lucru este posibil. O problema identificata de IKEA este ca multe dintre produsele cu valoare mica ocupa prea mult spatiu in unitatile de incarcare din cauza proiectarii ambalajelor. Acest design de ambalare duce, de asemenea, la scaderea eficientei atat in operatiunile de transport cat si in operatiunile de depozitare, creand astfel costuri inutile. Exemple de produse cu dimensiuni mari: perne, saltele, canapele si alte produse umplute cu aer, care ocupa spatiu inutil in timpul transportului si depozitarii. Un alt exemplu de produs care includea mult aer in ambalaj erau lumanarile Glimma. Ambalajul initial al acestora era o punga ce continea 100 de lumanari cantarind in total 1,4 kg.

IKEA cauta sa elimine cat mai mult posibil aerul continut de ambalaje. Procedand astfel, rata de utilizare a unitatilor de transport si a vehiculelor ar fi crescut, sporind in acest fel eficienta si reducand costurile operationale de transport, manipulare si depozitare. Spatiul in exces in timpul transportului aducea, de asemenea, daune mediului, folosindu-se prea multe vehicule pentru operatiunile de transport.

Rezolvarea acestor probleme afecta designul ambalajelor si, in unele cazuri, chiar si pe cel al produsului, deoarece trebuia sa fie adaptat la noul ambalaj. Furnizorii IKEA trebuie sa fie implicati in luarea deciziilor privind ambalajele, deoarece procesele de productie pot fi adesea afectate. Pentru a scadea costurile de logistica si pentru a spori eficient a operatiunilor de depozitare si transport, IKEA a demarat o competitie la nivel intern pentru reducerea aerului din ambalajele produselor. Aceasta „competitie pentru vanarea aerului“ se concentra pe inlaturarea a cat mai mult aer din ambalaje si, prin urmare, pe reducerea adevaratului volum al produsului in timpul transportului si depozitarii. Au fost identificate mai multe produse IKEA in ve derea imbunatatirii ambalajelor, unul dintre acestea fiind lumanarile Glimma. Dezvoltarea ambalajelor pentru aceste lumanari a dus la sporirea cu 30% a volumului produselor in fiecare unitate de incarcare. Multumita acestei imbunatatiri a ambalajului, eficienta operatiunilor de transport si depozitare a fost sporita, iar impactul asupra mediului a scazut semnificativ.

Solutia

Ambalajul initial al lumanarilor Glimma era o punga de plastic umpluta la intamplare cu 100 de lumanari. Forma rotunda a lumanarilor si natura procesului de ambalare au dus la existenta unei cantitati importante de aer in interiorul pungilor. Pentru a rezolva aceasta problema, aerul trebuia scos din pungi si numarul lumanarilor pe unitate sa creasca. Solutia era pozitionarea lumanarilor astfel incat densitatea produselor din ambalaje sa fie sporita, inlaturandu-se aerul in exces. Ambele solutii depindeau de forma produsului si de posibilitatile de imbunatatire a designului ambalajului.

Prin folosirea unei noi metode de ambalare, era posibil sa se reduca volumul de aer introdus in cursul ambalarii lumanarilor Glimma. In schimbul folosirii metodei clasice de umplere a unei pungi cu 100 de lumanari, acestea au fost ambalate in pachete a cate 5 randuri cu 4×5 lumanari pe fiecare rand. Ca rezultat, se puteau incarca mai multe lumanari pe palet, numarul acestora crescand de la 250 la 360 de pachete, marindu-se cu 30% numarul de produse pe unitatea de incarcare. Sporirea densitatii ambalajului a dus la sporirea greutatii pe palet. Initial, se expediau 60.000 de paleti anual in toata lumea. Crescandu-se capacitatea de incarcare cu 30%, numarul total de paleti a putut fi redus la 42.000. Astfel, s-au diminuat semnificativ volumul de munca si costurile de transport. Totusi, greutatea incarcaturilor a crescut pana la un nivel la care depasea capacitatea vehiculelor in momentul incarcarii la volumul total disponibil. Greutatea unui container de 40 ft incarcat complet era de 22.000 de kg, depasind greutatea maxima admisa pentru un vehicul, semiremorca sau incarcatura in anumite tari europene.

Solutia pentru aceasta supraincarcare era echilibrarea incarcarii camioanelor, folosindu-se produse mai usoare pentru a umple spatiul ramas. Aceasta se realiza prin produse voluminoase, dar usoare, cum ar fi saltelele sau canapelele extensibile. Astfel, se folosea in mod echilibrat atat greutatea cat si volumul. Pentru a putea obtine acest tip de echilibru, produsele trebuiau consolidate de la furnizori diferiti si trebuiau sa fie deplasate impreuna catre o destinatie comuna.

IKEA a rezolvat aceasta situatie folosind asa-numitul „furnizor baza“ (grup consolidat de furnizori). Conceptul de „furnizor baza“ se refera la o solutie in care un furnizor major al IKEA isi asuma responsabilitatea pentru stocarea bunurilor de la alti furnizori pentru consolidarea ulterioara cu propriile bunuri la expedierea comenzilor catre centrele principale de distributie si depozite din diferite tari. Pentru produsul Glimma, lumanarile erau trimise catre un furnizor baza, care, in anumite cazuri, este si furnizor de saltele. Conceptul de furnizor baza implica in mod normal mai multi furnizori mai mici, de la 7 pana la 24, din zona ce inconjoara furnizorul baza si care isi livreaza produsele direct catre acesta. In momentul plasarii comenzilor, toate expeditiile sunt consolidate si trimise catre destinatia finala. In lume, sunt patru furnizori de lumanari Glimma, atat in Europa cat si in China.

Implementare strategica

Pentru IKEA, a fost important sa lucreze indeaproape cu furnizorii, deoarece, in multe situatii, procesul de ambalare trebuia schimbat. In anumite cazuri, erau necesare investitii substantiale, fara ca pretul final al produselor sa creasca; aceste costuri trebuiau absorbite prin sporirea eficientei proceselor. Un alt aspect important al implementarii era incadrarea distributiei produsului Glimma in conceptul de „furnizor baza“ al IKEA. Lumanarile trebuiau transportate catre un furnizor baza, care sa poata mai apoi sa consolideze lumanarile relativ grele cu produse mai usoare, cum ar fi pernele, saltelele etc. Pentru succesul proiectului, era esentiala realizarea acestui proces, altfel beneficiile reducerii volumului de aer din ambalaje nu se putea obtine corespunzator. Acest fapt se datora incapacitatii de a umple complet unitatile de transport, ca urmare a constrangerilor privind greutatea. Integrand fluxurile de la mai multi furnizori, era posibil sa se consolideze bunuri cu densitati diferite pentru a echilibra greutatea de transport si rata volumului.

Provocari

Provocarea 1: Identificarea de metode prin care sa se reduca spatiul inutil, fara a modifica prea mult designul produselor

Provocarea 2: Echilibrarea incarcaturilor de produse cu diverse volume si greutati, pentru a umple unitatile de transport atat cu privire la greutate cat si cu privire la volum

Provocarea 3: Motivarea furnizorilor sa ia parte la dezvoltare, deoarece, in anumite situatii, procesul de productie s-a dovedit a fi mai scump

Provocarea 4: Pastrarea pretului original al produselor in ciuda investitiei in noua tehnologie privind ambalajele

Provocarea 5: Dezvoltarea unei metode de ambalare pentru pastrarea unui volum cat mai mic de aer in ambalaje

Provocarea 6: Integrarea de mai multi furnizori in zona „furnizorului baza“, inovatia implicand stocarea produselor unei organizatii in spatiile altei organizatii.

Lectii invatate si factori de succes

– Solutia in sine nu este una inovatoare, insa arata cat de mult pot afecta micile schimbari utilizarea resurselor de transport si depozitare. In timp, micile imbunatatiri continue atrag mai multe im bunatatiri de ansamblu si beneficii din punct de vedere al costurilor decat un numar mic de proiecte mari, care risca sa nu-si atinga obiectivele. Acest tip de gandire se poate aplica si altor produse pentru a scadea costurile si pentru a spori atat eficient a economica dar si eficienta din punct de vedere al mediului inconjurator, in principal in operatiunile de transport.

– Este important sa se gaseasca noi modalitati de integrare a mai multor furnizori in supply chain pentru a putea spori eficienta si pentru a scadea costurile. Nu toate companiile isi pot integra furnizorii in maniera in care a facut-o IKEA, insa companiile de aceeasi dimensiune ca IKEA au sanse mai mari sa negocieze contracte asemenea solutiei de tip baza.

– Schimbarile mici si relativ simple precum cele ale ambalajelor produselor pot duce la imbunatatiri semnificative ale eficientei si din punct de vedere al costurilor. Totusi, chiar daca aceasta a fost o schimbare relativ mica a ambalajului produsului, poate sa duca la investitii in echipamente noi de ambalare, pentru a respecta cerintele proiectului. In acest caz, este important sa se ia in considerare daca beneficiile investitiei sunt cu adevarat mai mari decat costurile.

– Implicarea furnizorilor este foarte importanta inca din stadiul incipient al unei investitii, mai ales a celor care au experienta privind manipularea produsului si pot contribui cu idei bune privind obiectivele proiectului. In majoritatea cazurilor, contributiile din partea partenerilor de afaceri pot fi mai de succes decat directivele din partea clientilor.

Efectele secundare neprevazute nu sunt ceva neobisnuit, iar in cazul Glimma, tehnologia de ambalare a dus la crearea unor ambalaje mult mai bine pregatite pentru vanzarea in magazine. Proiectarea inseamna ca se petrece mult mai putin timp cu pregatirea produsului pentru a fi asezat pe rafturile depozitelor de retail.

Reproiectarea ambalajelor Glimma reprezinta un caz tipic, care demonstreaza cum o simpla modificare de ambalaj poate avea un impact considerabil asupra volumelor de transport si, prin urmare, asupra costurilor precum si asupra limitarii efectelor privind mediul inconjurator.

Beneficii

Principalul beneficiu este reprezentat de existenta mult mai multor produse intr-o unitate de incarcare, aceasta insemnand o mai buna utilizare a unitatilor de transport si a spatiului de depozitare. Mai mult, manipularea devine mult mai usoara, deoarece se manipuleaza mai putine unitati, atat in locatia furnizorilor, in centrele de distributie si in depozite. Multumita sporirii eficientei in transport si manipulare, impactul asupra supply chain-ului si asupra mediului scad.

Din punct de vedere economic

– Utilizarea resurselor de transport a crescut cu 30% atat pentru IKEA, cat si pentru partenerii de afaceri ai companiei

– Mai mult spatiu in depozite, spatiu ce poate fi folosit in alte scopuri, cum ar fi stocarea sau afisarea altor produse

– Noile ambalaje sunt mai usor de manipulat de catre clienti in magazin

– Depozitele se reaprovizioneaza mai usor, deoarece produsul este mai mult sau mai putin „gata pentru magazin“

Din punct de vedere al mediului inconjurator

– Reducerea zgomotului si emisiilor – cu aproximativ 400 de containere de 40 ft mai putine pe drumuri

– Reducerea nevoii de spatiu de depozitare

– Ambalajele mai mici inseamna mai putine materiale de ambalat folosite (carton si folie de plastic)

Din punct de vedere social

– Un numar de camioane cu 400 mai mic pe drumuri duce la reducerea riscului de accidente (nu se pot da cifre exacte)

– Reducerea volumului de transport afecteaza, pe de alta parte, rata somajului in industria de transport

Transferabilitate

Beneficii transferabile

Eliminarea spatiului (aerului) din ambalaje inseamna scaderea volumului unitatilor, aceasta putandu-se obtine pentru majoritatea produselor din majoritatea industriilor, independent de locatia geografica si de dimensiunile companiei.

Limitari

Pentru modificarea produselor sunt necesare investitii.

Nume companie: IKEA

Sediu central: Suedia

Industrie/sector: Retail

Dimensiuni companie: Mare

Angajati: 118.000

Cifra de afaceri: 19 miliarde euro (2007)

Servicii/produse oferite: Mobilier si decoratiuni interioare

– 522 de milioane de clienti au vizitat magazinele IKEA in 2007

– Exista aproximativ 1.350 de furnizori in 50 de tari

Nou job

Mr. Stefan Nilsson, Need Planner IKEA

In depozitele IKEA, clientii isi aleg singuri de pe rafturi articolele pe care doresc sa le cumpere. Ambalajele articolelor sunt importante din punct de vedere al spatiului ocupat si din punct de vedere al operatiunilor de reaprovizionare.

Mai multe informatii privind BestLog, precum si alte studii de succes puteti gasi accesand www.bestlog.org si www.esupplychain.eu.

 

Mihaela STOIAN

Supply Chain Management Center

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.