BEST PRACTICES – IKEA – Reconfigurarea structurii in supply chain

Un nou studiu de caz, preluat de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org pentru revista Ziua Cargo, arata cat de importanta este organizarea eficienta a supply-chain-ului pentru succesul unei companii: in situatia de fata – IKEA.

Avantajul competitiv al IKEA pe piata globala este puternic si unic. Strategia de business a companiei suedeze combina urmatoarele obiective: furnizarea de produse de inalta calitate la cele mai mici preturi posibile, expansiune pe piata, responsabilitate sociala si privind mediul. Pe baza competentelor esentiale, IKEA face eforturi sa asigure conditii de viata mai bune oamenilor. Organizarea eficienta a supply chain-ului este esentiala pentru succesul IKEA.

IKEA isi propunea reducerea continua a impactului transportului produselor companiei asupra mediului. Obiectivul IKEA era de a crea si mentine solutii flexibile de transport pentru a intampina toate nevoile de servicii destinate clientilor in cea mai eficienta maniera posibila. De cate ori era posibil, IKEA utiliza caile ferate si transport combinat feroviar-rutier. Organizarea eficienta a livrarilor necesita rate de onorare ridicate. Astfel, cel mai important obiectiv consta in realizarea unei mase critice pentru eficacitatea livrarilor. IKEA achizitiona 17% din piesele de mobilier si finisaje din Polonia si coopera cu aproximativ 80 de producatori polonezi. Cel mai important obiectiv era reprezentat de organizarea eficienta a livrarilor din Polonia catre centrele de distributie si magazine. Pentru a atinge acest obiectiv, IKEA a implementat proiectul de reorganizare a structurii supply chain-ului. Noua proiectare a retelei includea cooperarea indeaproape cu furnizorii polonezi. Cei alesi au jucat rolul de punct de consolidare in supply chain-ul IKEA.

Achizitia eficienta era o componenta importanta a strategiei in supply chain a IKEA. Polonia ocupa locul al doilea printre pietele de achizitie ale IKEA (in functie de volum). IKEA coopera cu multi producatori polonezi. Cel mai important obiectiv de business consta in organizarea eficienta a livrarilor din Polonia. Colaborarea cu si intre furnizori reprezenta cheia atingerii acestui obiectiv.

IKEA a evaluat potentialul logistic al tuturor furnizorilor polonezi si a ales companiile COM.40 si Correct ca lideri ai proiectului de reconfigurare a supply chain-ului. Mai departe, IKEA a initiat cooperarea intre lideri si alti 26 de furnizori polonezi mai mici. Toti partenerii proiectului de bune practici au avut parte de mai multe avantaje importante: economice, sociale si de mediu.

Solutia

IKEA a evaluat potentialul logistic al tuturor furnizorilor polonezi. Cel mai important aspect a fost concentrarea geografica (50-100 km) a producatorilor. Pe baza analizei SWOT, IKEA a ales COM.40 si Correct ca lideri ai acestui proiect.

Competenta de baza a COM.40 era productia de canapele. Competentele de baza ale companiei Correct erau productia de saltele si procesele logistice. Acesti furnizori detineau competente logistice si infrastructura proprii (doua depozite in Nowe Skalmierzyce si Ociaz, langa Kalisz).

Pentru urmatorul pas, IKEA a initiat cooperarea intre lideri (COM.40 si Correct) si alti 26 furnizori polonezi mai mici. Stocurile de produse de la toti furnizorii erau stocate in depozitul din Ociaz. COM.40 si Correct consolidau volumele din diverse produse dupa receptionarea comenzilor din partea IKEA. Categoria esentiala pentru eficienta livrarilor era atinsa, iar livrarile se realizau catre centrele de distributie din Europa si catre magazinele IKEA. In 2007, 18% din totalul livrarilor se realizau pe cale feroviara.

COM.40 si Correct controlau siguranta livrarilor de la furnizorii mai mici si trimiteau rapoarte catre IKEA. Punctualitatea livrarilor de la toti furnizorii era esentiala pentru organizarea eficienta a acestora. De asemenea, punctualitatea avea un impact special asupra realizarii unor rate inalte de onorare. IKEA impartasea riscurile si costurile cu COM.40 si Correct pe baza Free Carrier (FCA), ceea ce insemna ca IKEA, ca si achizitor, era responsabila cu transportul. Liderii pregateau o livrare de 25 de vagoane si 160 de camioane in fiecare zi. Doua grupuri de produse – saltele si canapele – reprezentau categoria esentiala a livrarilor. Alte categorii erau: articole din sticla si lemn, lumanari etc.

Solutia reflecta cele mai importante puncte ale strategiei de business IKEA. Cooperarea cu furnizorii, consolidarea si livrarile pe distante mari au reprezentat determinantii conceptului de pret redus.

Succesul continuu al practicii a depins de competentele partenerilor implicati. Alegerea corespunzatoare a noilor furnizori era esentiala. Producatorii potentiali erau evaluati in baza cerintelor IKEA, care includeau indicatori de performanta si strategia in supply chain. IKEA lua parte la negocierile intre noii parteneri si COM.40/Correct. Construirea de relatii deschise si de incredere intr-un supply chain integrat permitea realizarea unor efecte sinergice pe termen lung. Reconfigurarea structurii supply chain-ului era o initiativa unica. Toti partenerii implicati doreau sa continue cooperarea si pe viitor. COM.40 si Correct realizau investitii in infrastructura pentru organizarea livrarilor si a volumelor in crestere. De asemenea, existau si alte initiative, care urmareau imbunatatirea continua a solutiei. Implementarea unui WMS a permis cresterea eficacitatii procesului in depozite. In al doilea rand, sistemul VMI urma sa imbunatateasca managementul relatiei in supply chain. Urmau sa se implementeze si alte initiative pentru ca aceasta practica sa ramana „cea mai buna“ si pe viitor.

Provocari

Provocarea 1: Cooperarea intre diferiti furnizori polonezi. Inaintea implementarii proiectului, fiecare dintre acestia avea cate o modalitate diferita de lucru.

Provocarea 2: Lipsa de experienta in organizarea proceselor logistice la scara larga. COM.40 si Correct nu aveau experienta in incarcarea diverselor articole care proveneau de la alti producatori.

Provocarea 3: Suport tehnologic. Fluxul de informatii era necesar pentru organizarea eficienta a proceselor.

Provocarea 4: Accesul la infrastructura de transport. Disponibilitatea numarului necesar de vagoane era esentiala pentru dezvoltarea livrarilor pe cale feroviara. In plus, costurile transportului feroviar erau in crestere.

Lectii invatate

Principalul generator al acestui proiect a fost strategia de business a liderului in supply chain, care a combinat toate cele trei dimensiuni ale nivelului operational: economica, sociala si de mediu. IKEA, ca si lider si proiectant de supply chain, a initiat cooperarea intre furnizorii polonezi.

Reconfigurarea structurii supply chain-ului a fost una inovatoare, orientata catre proces, avand o influenta semnificativa asupra altor zone din supply chain: transport, depozitare, aprovizionare, distributie.

Reteaua integrata de supply chain a permis obtinerea unor beneficii majore (efect de sinergie). Cooperarea stransa de business intre furnizori a avut un impact pozitiv asupra nivelului de servicii si asupra satisfactiei clientului final.

Organizarea eficienta a fluxului de produse necesita un flux corespunzator de informatii. Erau necesare noi investitii in solutii tehnologice (sisteme IT, sisteme de comunicatii).

Succesul proiectului in supply chain a depins de siguranta tuturor partenerilor implicati. Implementarea celor mai bune practici a necesitat resurse comune, capacitati si cunostinte.

Dezvoltarea celor mai bune practici a necesitat, de asemenea, imbunatatire continua.

Beneficii

Aceasta practica a permis realizarea de beneficii calitative si cantitative. Toti partenerii (IKEA, COM.40 si furnizorii de mici dimensiuni) au castigat avantaje pe termen lung.

Aceasta a fost dovada faptului ca aceasta solutie era relevanta pentru managementul supply chain-ului. Cele mai importante beneficii s-au realizat la nivel economic. In functie de dimensiunile de mediu si sociale, efectele au fost cunoscute, dar nu au fost masurate de catre toate companiile.

La nivel economic

– Reducerea costurilor de transport

– Reducerea preturilor

– Reducerea lead time-ului la furnizori

– Cresterea volumului vanzarilor IKEA si ale furnizorilor sai. Datorita frecventei ridicate a livrarilor si datorita imbunatatirii disponibilitatii produselor clientilor potentiali

– Venituri ridicate ale COM.40/Correct datorita competentelor logistice

– Avantaj competitiv mai puternic al tuturor partenerilor implicati

La nivel de mediu

– Dezvoltarea de coridoare europene „verzi“

– Impact pozitiv asupra utilizarii resurselor

– Reducerea consumului de combustibil

– Utilizare mai eficienta a terenurilor si cladirilor

– Reducerea emisiilor de CO2 si a poluarii fonice

La nivel social

– Impact pozitiv asupra numarului de angajati din locatiile logistice ale COM.40 si Correct

– Dezvoltarea capacitatilor si competentelor angajatilor

– imbunatatirea eficientei muncii in depozite

– imbunatatirea competentelor logistice ale COM.40, Correct si ale furnizorilor de mici dimensiuni

– Reducerea numarului de camioane care traverseaza Nowe Skalmierzyce si Kalisz

– Reducerea poluarii fonice

– Reducerea numarului de accidente pe caile rutiere

Limitari

–   Caracteristicile tehnice, naturale si economice ale produselor joaca un rol foarte important

–   Este necesar accesul la infrastructura

–   Vanzarile companiei trebuie sa fie suficient de ridicate pentru a asigura eficacitatea livrarilor

–   Dorinta de cooperare a tuturor partenerilor in supply chain este esentiala pentru succes

 

Factori de succes

–   Dezvoltarea logistica a IKEA, management eficient al supply chain-ului

–   Acces la infrastructura: locatii de depozitare si infrastructura feroviara

– – Competente logistice ale liderilor proiectului

– – Dorinta de cooperare a furnizorilor polonezi mici

Transferabilitate

–   In orice zona geografica

–  Catre companii de orice dimensiune

–   Catre alte industrii, insa industriile trebuie sa includa produse care sa poata fi livrate pe cai feroviare

Adriana PALASAN

Managing Partner Supply Chain Management Center

www.esupplychain.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.