Cu ani în urmă, într-o călătorie prin Statele Unite, am avut surpriza să observ o practică pentru mine uimitoare, la momentul respectiv. Și anume mutarea unei întregi case, cu tot cu mobilele din ea, fixate la locul lor, pe trailerul TIR-ului. În funcție de dimensiuni, putea fi transportată întreagă, sau tăiată în două. Ani au trecut, iar tehnologia a avansat atât de repede și de mult, încât, recent, au pornit la plimbări de kilometri întregi ditamai bisericile.

Este vorba despre Biserica Kiruna, unul dintre cele mai apreciate monumente arhitecturale și religioase din Suedia, care a fost relocată de către Mammoet, important furnizor la nivel mondial de soluții pentru transport, ridicare, instalare și dezasamblare structuri și instalații de dimensiuni mari. Operațiunea de relocare a necesitat aproximativ 1.000 de ore de pregătiri meticuloase și a durat mai mult de două zile.
Construită la începutul secolului trecut și votată, pe vremuri, ca fiind cea mai frumoasă clădire din Suedia, Biserica Kiruna este una dintre cele mai mari structuri de lemn din această țară. Relocarea ei a devenit necesară din cauza extinderii minei Kiruna, ceea ce a determinat mutarea mai multor clădiri într-un centru nou dezvoltat al orașului, la o distanță de cinci kilometri.

700 de tone, pe trailere speciale
Contractat de către compania de inginerie Veidekke și de către LKAB, Mammoet a fost însărcinat cu transportul bisericii din lemn cu o masă de 713 t într-o singură bucată. Mutarea, botezată „Marea Plimbare a Bisericii” a atras mii de spectatori, printre care s-a numărat inclusiv Regele Suediei, și a fost realizată cu o atenție excepțională, pentru a menține integritatea fragilei structuri.
Pentru a garanta siguranța bisericii, Mammoet a lucrat în colaborare strânsă cu Veidekke și cu specialiști din domeniul ingineriei lemnului, pentru a modela și testa răspunsul clădirii la ridicare și transport. Operațiunea a fost planificată pentru luna august, pentru evitarea condițiilor meteo neprielnice, care ar fi putut periclita mutarea.
Clădirea a fost ridicată la o înălțime de 1,3 metri și a fost așezată pe traverse din oțel, susținute de două trenuri de 28 de axe de Transportoare Modulare Auto-Propulsate (SPMT). A fost dezvoltat un sistem customizat de monitorizare, pentru a se asigura că structura rămâne stabilă pe parcursul călătoriei, permițând o înclinare maximă de numai 7,5 cm între laturi.
Ruta a fost analizată și pregătită atent, necesitând inclusiv lucrări de lărgire temporară a unor porțiuni de drum și lucrări de compactare. Mammoet a realizat teste utilizând trailere SPMT încărcate cu contragreutăți, pentru simularea sarcinii pe osie.
Relocarea a avut loc pe lumină, în zilele de 19 și 20 august. Odată ce biserica a ajuns la fața locului, trailerele au coborât structura pe noile fundații de beton, încheind o mutare de care multe generații își vor aduce aminte.
Pe parcursul următoarelor zile, Mammoet a mutat și clopotnița, cu o masă de 90 t, utilizând o configurație SPMT diferită.

Trailere-spectacol
Pentru o mutare-spectacol, au fost necesare, bineînțeles, echipamente spectaculoase. Transportoarele autopropulsate medulare constau din module cu 4, 5, 6 și 8 axe. Capacitatea de încărcare diferă în funcție de versiune, cu până la 44 t per linie de axe. Fiecare modul poate fi dotat cu propriul motor și sistem de control (direcție). Modulele pot fi conectate unul lângă altul sau cap la cap, pentru a forma platforme pe roți. SPMT-urile au posibilitatea întoarcerii roților la 360 de grade, ceea ce permite mișcări de carusel sau laterale. Înălțimea punții poate și ajustată hidraulic cu aproximativ 60 cm, permițând ridicarea și coborârea încărcăturii.
Bisericile mutate din București
Se pare că bisericile se numără printre cele mai plimbărețe clădiri… Lăsând gluma la o parte, în anii ’80, Nicolae Ceaușescu concepuse un plan de sistematizare care presupunea demolarea mai multor biserici din București, monumente istorice de valoare. Pentru a le salva de la această soartă cruntă, de care nu a putu scăpa, de exemplu, bine-cunoscuta Mănăstire Văcărești, inginerul Eugeniu Iordăchescu a conceput o tehnologie specială, bazată pe șine metalice și role, prin intermediul căreia au fost mutate din calea buldozerelor nu mai puțin de 12 (sau 13, conform altor surse) biserici. Tot prin aceeași tehnică, au fost mutate și câteva blocuri, cu locatarii în ele și cu toate instalațiile funcționale.
Prima dintre ele a fost, în 1982, Biserica Schitul Maicilor, monument istoric din secolul 17, cu o greutate de 745 t. Ea a fost ridicată la 1,67 m și deplasată pe o distanță de 245 m. Iar cea care a parcurs cea mai mare distanță a fost Biserica Mihai Vodă, cu 289 m. La capitolul masă, „recordul” a fost stabilit de Palatul Sinodal, care cântărea, cu tot cu subsol, 9.000 t.
Dar despre toate acestea ne-ar face plăcere să povestim mai pe larg într-o ediție viitoare a revistei.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro















