Bucuresti, orasul cu tuneluri si pasaje

Inca doua tuneluri vor fi construite in Bucuresti, pe Calea Grivitei, dupa cele proiectate in Drumul Taberei, la Piata Sudului si la Piata Presei. Va mai fi un tunel pe sub Palatul Parlamentului, pe Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus, altul la Ciurel, iar faimoasa autostrada suspendata – inel median al Capitalei – va avea nu mai putin de 6 tuneluri si 14 pasaje.

La capitolul pasaje supraterane, Primaria Capitalei are deja in lucru „gemenele“ de la Mihai Bravu si cel de la „strapungerea Doamna Ghica – Bd. Chisinau“. Primarul general Sorin Oprescu pare fascinat de asemenea constructii, dupa finalizarea Pasajului Basarab. Cele doua pasaje proiectate la intersectiile sos. Chitila cu Bucurestii Noi si Ion Mihalache cu Calea Grivitei, vor dubla, practic – dar pe sub pamant -, podul Constanta, de peste calea ferata. Valoarea investitiei este de 37,8 milioane de euro, potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobati de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, iar lucrarile de constructie vor dura doi ani. In prezent, proiectul este in faza de studiu de fezabilitate si Plan Urbanistic Zonal. „Podul Constanta se va mai largi cu doua pasaje subterane, cu cate doua benzi pe sens, construite in paralel cu el, care vor face legatura intre Calea Grivitei si Sos. Chitila. Cel de pe directia Calea Grivitei – Sos. Chitila va avea in jur de 442 metri, in timp ce pasajul de pe directia Sos. Chitila – Calea Grivitei va fi mai mic, de 264 metri. In plus, se va consolida si podul Constanta, astfel incat sa se creeze un flux de circulatie corespunzator zonei respective“, ne-a declarat Ion Dedu, directorul executiv al Directiei Transporturi si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei.

Tunel pe sub Parlament

Un tunel rutier este prevazut si pe Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus, pe sub Palatul Parlamentului, dar procedura de atribuire a contractului de executie nu a inceput inca, din cauza ca nu a fost aprobata solutia tehnica. Lucrarile la noua artera de circulatie ce se vrea un nou Bulevard Magheru, de 11 km, ce va lega Nordul si Sudul Bucurestilor, de la Piata Victoriei la Gara Progresul, se finalizeaza pe bucatele. Prima – reprezentand o cincime din etapa I – a fost de curand deschisa circulatiei. Este vorba despre cateva sute de metri de strada nou construita intre Calea Plevnei si B-dul Stirbei Voda, cu doua benzi pe sens si linie dubla de tramvai pe mijloc. Proiectul Dimetralei este impartit in 3 etape: Piata Victoriei – Vasile Parvan; Vasile Parvan – Piata George Cosbuc si Piata George Cosbuc – Gara Progresul. Etapa a 2-a cuprinde, pe langa tunelul amintit (ce va iesi in Uranus, imediat dupa subtraversarea B-dului 13 Septembrie), construirea unei strazi noi, in zona intersectiei Berzei cu Vulcanescu, ce se va numi Strada Garii de Nord, ce va iesi direct in fata garii, langa sediul Ministerului Transporturilor.

Tunel la Ciurel

Oprescu mai vrea un tunel care sa lege Splaiul Independentei de autostrada A1, pe la Ciurel, penetratie de 7,5 km ce ar urma sa se construiasca in conformitate cu un nou proiect. Cel vechi, aprobat de Consiliul General, prevedea trecerea drumului pe la suprafata, ceea ce ar fi insemnat exproprieri de 143 milioane euro. Primarul general a cerut reproiectarea traseului, pe sub pamant, ca sa scape de cheltuiala. Va urma insa alta, la fel de mare, intrucat un tunel este una dintre cele mai scumpe constructii. Lucrarile au fost incepute, pana in luna februarie – martie, cand a fost rediscutat proiectul, fiind cheltuite 10 milioane de lei. De constructie se ocupa un consortiu castigator al licitatiei organizate pe vremea fostului primar Adriean Videanu, format din Astaldi, Max Boegl si Euroconstruct. Peste raul Dambovita urmeaza sa se construiasca un pod hobanat, pe modelul celui de la Basarab, dar si un pod cu tabliere din beton armat. Intreaga lucrare are termen de executie 35 de luni de la inceperea lucrarilor. Costul total este de 579 milioane de lei (137 milioane euro).

Autostrada suspendata: 14 pasaje si 6 tuneluri

Cat priveste autostrada suspendata, ultima varianta – din cele trei analizate – a fost batuta in cuie de curand de arhitecti: va avea 6 tuneluri, 14 pasaje si 4 gari. Astfel, vor ramane cele doua tuneluri pe sub parcul Herastrau, la o adancime de 25 m, dar mai scurte, unul de 2 km si celalalt un pic mai mic. Noua artera va fi realizata in mare parte in vecinatatea caii ferate si va avea pasaje supraterane si tuneluri acolo unde se va intersecta pe traseu cu marile artere.

Iata unde vor fi amplasate cele 14 pasaje supraterane:

– pe Sos. Colentina (dupa magaziile Europa)

– pe Sos. Andronache spre Bd. Eroilor, peste calea ferata

– pe Str. Calmatui (actuala strada va deveni artera partial suspendata)

– paralel cu Str. Gherghitei, prin Parcul Pipera si peste calea ferata va fi construita o noua artera (viitoarea Autostrada A3), care va fi prevazuta cu un pasaj suprateran

– portiunea cuprinsa intre intersectia cu Strada Gherghitei si Sos. Petricani va fi suspendata integral pe un sens

– intersectia Sos. Petricani cu Sos. Bucuresti Nord

– Sos. Pipera, peste Calea Ferata

– Str. Avionului va fi prelungita si prevazuta cu un pasaj

– B-dul Aerogarii, peste calea ferata Bucuresti- Constanta

– Sos. Nordului – Str. Elena Vacarescu

– Str. Tipografilor – Sos. Straulesti

– in apropierea strazii Parcului, o parte din noua autostrada va fi suspendata

– Str. Marginei – Str. Lamaiului (de la strada Marginei va fi construit un pasaj care va supratraversa calea ferata pana la strada Lamaiului)

– Splaiul Independentei – Sos. Virtutii.

Iata si tunelurile subterane:

– doua pe sub Parcul Herastrau, cate unul pe fiecare sens, intre Bd. Poligrafiei si Bd. Aerogarii

– pe Sos. Bucuresti – Ploiesti (cu intrare dupa Fantana Miorita si iesire aproape de intersectia cu Elena Vacarescu)

– pe B-dul Poligrafiei (paralel cu strada Parcului)

– pe B-dul Bucurestii Noi – Calea Grivitei

– in zona Crangasi.

4 gari si o magistrala de metrou

Pe inelul median vor fi si 4 gari noi: una la Colentina, alta la Pipera, pe Sos. Petricani, alta la Baneasa si una la Chitila, toate cu parcari. Acestea vor functiona ca adevarate noduri intermodale, fiind alimentate cu linii de transport in comun ce vor face legatura cu metroul. Pentru gara de la Chitila a fost propusa si o noua magistrala de metrou – pe traseul Gara de Nord – Gara Chitila, cu posibilitatea extinderii pana la aeroport. In final, pretul pe kilometru a ajuns mai mic decat la Pasajul Basarab: de 70 de milioane de euro pe kilometru. Per total, la o lungime de aproximativ 16 km, autostrada-inel median va costa 1,12 miliarde de euro. Cel mai mult vor costa tunelurile de sub Herastrau.

Pasajul denivelat D-na Ghica – Bd. Chisinau, reluat

Dupa 3 ani de abandon, lucrarile de construire a arterei de legatura dintre sos. Colentina si sos. Pantelimon – inclusiv printr-un pasaj suprateran denivelat – cunoscuta ca „strapungerea Doamna Ghica – Bd. Chisinau“, au fost reluate de Primaria Capitalei, urmand sa fie gata in septembrie 2012. In 2006, cand a inceput executia proiectului, investitia costa 5,6 milioane de euro, insa acum s-a triplat, ajungand mai scumpa cu 11 milioane de euro. In perioada 2006-2008, din lucrare s-a realizat 55%, dar cum au trecut 3 ani, Municipalitatea trebuie sa dea acum bani si pentru repararea bucatii de bulevard ce fusese executata, pentru ca, intre timp, s-a degradat. Pentru reluarea lucrarilor – dupa rezilierea contractului cu fostul constructor, Lena Engenharia e Construcoes – s-a organizat in aceasta toamna o noua licitatie, castigata de consortiul SCT Bucuresti SA – TECNIC Consulting Engineering Romania SRL. Noul constructor are de executat in 10 luni lucrarile la pasajul denivelat suprateran peste calea ferata – cu o rampa deja executata, dar aflata si ea intr-un proces avansat de degradare – plus 600 m de bulevard si refacerea altor 600 m. Lungimea noii artere, de 2 km, va face legatura intre Str. Doamna Ghica si Sos. Pantelimon. Drumul pleaca de la intersectia Str. Doamna Ghica cu Str. Heliade intre Vii, trece prin spatele parcului Lunca Florilor, ajunge pana la intersectia cu strada Fantanica, traverseaza calea ferata pe un pasaj suprateran si ajunge in spatele Pietei Delfinului, la intersectia dintre B-dul Chisinau cu Sos. Pantelimon.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.