Burse interne pentru achiziția de transport

Reducerea intervenției omului este o tendință care începe să se manifeste în rândul clienților de transport care tranzacționează valori mari. Se urmărește crearea unui cadru transparent, dar, mai ales, obținerea celor mai bune soluții.

Ion Hașu

Prezent în peste 130 de țări, în mai mult de 2.000 de locații, având peste 100.000 de angajați, Grupul DB Schenker reprezintă un client de transport extrem de important în România. Cu sediul central la București, o rețea de 5 sucursale și peste 60 de birouri, la care se adaugă 1.155 de angajați, DB Schenker Logistics România a consemnat, în 2015, o cifră de afaceri în valoare de 103 milioane de euro. Transportul rutier înseamnă o cotă importantă din această cifră.

Potrivit lui Ion Hașu, Head of Direct Road, la nivel național funcționează 15 dispecerate care deservesc transportul intern, la care se adaugă alte 10 dispecerate pentru transport internațional. El a precizat că numărul transporturilor în regim FTL s-a ridicat, în 2015, la 100.000, pentru 2016 fiind estimată o cifră de 116.000.

„Ne dorim o colaborare foarte strânsă cu furnizorii noștri de transport. Este motivul pentru care peste 75% din activitatea noastră se realizează pe bază de contracte, iar restul comenzilor fiind alocate în sistem spot”, a adăugat Ioana Marian, Head of Direct International. În acest context, dar și în ideea creșterii vizibilității companiei, numărul camioanelor inscripționate DB Schenker a crescut de la 11, la nivelul anului 2011, la peste 200 în prezent.

„Pentru a veni în întâmpinarea partenerilor noștri, oferim o serie de avantaje colaboratorilor, precum plata în avans, pe baza unui sistem de vouchere de carburanţi, o perioadă de plată mai redusă față de termenele impuse de către clienții noștri care transportă volume mari, precum și asigurarea unui număr de kilometri în fiecare lună și an pentru transportatorii înscriși în aplicația DB Schenker, pe baza unui acord sau a unui contract. La acestea, se adaugă asigurarea continuității încărcărilor pe toată durata anului, precum și înlocuirea prelatelor și asigurarea echipamentelor ADR – achiziționarea și contractarea acestora de către DB Schenker, urmată de recuperarea parțială a sumei din partea transportatorului”, a menționat Ioana Marian.

Ioana Marian

Ea a subliniat că, pentru a crește transparența în colaborarea cu transportatorii, la nivelul grupului funcționează o platformă europeană de contractare, unde aceştia se pot înscrie gratuit.

Ion Hașu a a arătat că, în construcția platformei online, s-a plecat de la modul clasic de comunicare cu furnizorii de transport, pe baza telefonului, faxului sau e-mailului, încercându-se o abordare modernă, care să permită o comunicare facilă, transparentă, și să ofere informațiile necesare privind capacitatea de transport, asftel încât deciziile de achiziție și vânzare pe acest segment să fie corect fundamentate.

„Platforma ne permite, în acest moment, să facem promovare și să negociem, iar în perioada următoare vom implementa un sistem track & trace, care va permite poziționarea camioanelor. Astfel, vom putea consolida partidele de marfă în regim LTL într-o relație mai strânsă cu partenerii noștri transportatori. La nivel de tranzacționare, sistemul Drive4Schenker presupune un proces de transport complet integrat, de la negociere până la executare, urmărirea în timp real, posibilitate de alegere a sistemului de plată online, din punctul de vedere al termenului de scadență, vizualizarea capacității disponibile pentru camioanele proprii și ale terților. În același timp, se creează premisele creșterii prin oportunitatea de extindere a utilizării Drive4Schenker către clienți”, a explicat reprezentantul DB Schenker Logistics România.

În completare, Ioana Marian a afirmat că transportatorii sunt evaluați atât după primele încărcări, cât și regulat, de-a lungul anului.

Transport Marketplace – Timac Agro

Timac Agro România (TAR) face din grupul francez Roullier, prezent în 50 de țări, care activează în 6 domenii: nutriție, agronomie, chimie, igienă, biologie și biotehnologie. Grupul a fost fondat în 1959 și operează, în prezent, 77 de uzine la nivel global, cu o cifră de afaceri de 3,2 miliarde de euro. În Româmia, Timac Agro are 120 de angajați, folosind 5 depozite, pentru distribuția produselor destinate agriculturii, și a consemnat, în 2015, o cifră de afaceri în valoare de 36 milioane de euro.

Compania lucrează cu mai mult de 110 transportatori, pe bază de contract. Potrivit lui Cristi Oanță, Manager Logistică Timac Agro România, în 2015, au fost livrate 55.000 de tone, logisticii fiindu-i alocate 4 milioane de euro, în condițiile în care compania utilizează toate tipurile de transport, mai puțin feroviar. În acest context, sunt încărcate peste 3.000 de camioane în fiecare an, vârfurile fiind consemnate în perioade moarte pentru alte industrii, ianuarie – martie și august. „Nu vindem marfă decât din uzinele noastre și nu urmărim un anumit cost pe kilometru în relație cu furnizorii de transport”, a precizat Cristi Oanță.

Cursele internaționale vizează aprovizinarea din cadrul fabricilor grupului din Grecia, Austria, Italia și Franța, transportul intern și cel extern find gestionate prin intermediul unei interfețe online. Transport Marketplace a început să funcționeze din 2014 și reprezintă o platformă online de cotații, conectată la sistemul SAP al companiei, fiind realizată de către specialiștii IT francezi de la nivelul grupului.

„Este o modalitate eficientă pentru gestionarea proceselor logistice, oferind transparență, o comunicare îmbunătățită și o identificare facilă a soluțiilor de transport. Concret, în momentul în care se creează o cursă, datele sunt transmise automat prin e-mail către toți transportatorii parteneri, care pot alege sau nu să se conecteze la aplicația online și să coteze. În momentul în care este desemnat un caștigător, acesta primește un mesaj, prin care i se solicită să introducă datele mașinii și ale șoferului. În același timp, ceilalți furnizori de transport primesc un mesaj prin care li se comunică tariful la care a fost alocată cursa, fără a fi precizată firma câștigătoare”, a menționat Managerul de Logistică al Timac Agro România, subliniind că nu sunt înscrise în acest flux decât companiile care au semnate contracte ferme cu TAR.

Cristi Oanță

La semnarea contractelor, sunt avute în vedere câteva elemente, printre care se numără încadrarea în obiectivele departamentului, securitatea documentelor de livrare, istoricul privind stabilitatea financiară a furnizorului de transport, capacitatea acestuia de a oferi soluții reale, fără să creeze probleme, precum și transparența și capacitatea de comunicare. În ceea ce privește încadrarea în obiectivele departamentului de logistică, se au în vedere cei 7 P care pot genera creșterea nivelului serviciilor: cantitatea potrivită, produsul potrivit, locul potrivit, cantitatea potrivită, timpul potrivit, costul potrivit și informațiile potrivite.

„Completarea corectă a documentelor de livare, securitatea documentelor în sine, sunt foarte importante pentru noi, ținând cont că termenele de plată pentru produsele livrate ajung la 6 luni, fiind conectate cu ciclul agricol”, a subliniat Cristi Oanță.

El a precizat că, lunar, transportatorii sunt auditați în privința costurilor, prin comparație cu media pieței de transport și cu media tarifelor înregistrate în cadrul aplicației Timac Agro România, în privința calității produselor (on time pick-up & delivery, urmărirea returului de documente, facturi etc), precum și în privința eficienței în comunicare.

„Dorim ca tarifele să urmărească realitatea din piață, să beneficiem de soluții rapide adaptate la nevoile noastre, solicităm transmiterea prin e-mail a facturilor, precum și înapoierea în bună ordine a documentelor de transport, împreună cu facturile în original. Ne dorim transportatori proactivi, cu inițiativă, care să ne ofere soluții noi, chiar și atunci când nu le solicităm”, a concluzionat Managerul de Logistică Timac Agro România.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.