BUSWORLD 2025. Miza pe transportul electric și autonom

În perioada 4-9 octombrie, industria de autobuze s-a reunit la Bruxelles, pentru cea mai importantă expoziție europeană din acest sector. Busworld 2025 a pus accentul pe electrificare, dar și pe transportul autonom.

Unul dintre cei mai activi expozanți a fost Karsan, care a prezentat, în premieră mondială, versiunea autonomă a modelului e-JEST, a lansat modelul e-ATA Hydrogen, dezvoltat în colaborare cu Toyota, și a introdus Karsan AI (Autonomous Intelligence), următorul pas în călătoria sa spre transportul autonom.

În plus, Karsan a lansat o nouă generație de baterii, întreaga sa gamă de vehicule electrice având, acum, autonomie mai mare. De exemplu, e-JEST are o baterie de 105 kWh și o autonomie de până la 260 km, iar e-ATAK o baterie de 264 kWh și o autonomie de până la 370 km. În familia electrică e-ATA, nivelul este ridicat și mai sus: modelele de 10 și 12 metri lungime au o baterie de 528 kWh și o autonomie de până la 530 km, iar modelul articulat de 18 metri lungime are o baterie de 800 kWh și o autonomie de până la 550 km.

Autonomous e-JEST

Gama Jest, care a celebrat, recent, vehiculul cu numărul 10.000, a primit, la Busworld 2025, un nou model de top: Autonomous e-JEST combină cei 7 ani de succes la nivel global ai versiunii electrice cu cei 4 ani de experiență ai Karsan în condusul autonom, oferită de Autonomous e-ATAK. Al doilea model autonom al mărcii vrea să devină favoritul orașelor europene care caută minibuze cu tehnologie de ultimă generație. Cu o capacitate de 19 pasageri, motor BMW de 135 kW și o baterie de 105 kWh, care se poate încărca în doar 80 de minute, e-JEST a primit, acum, și un pachet de 23 de senzori, inclusiv LiDAR, radar, GNSS și camere video, pentru o monitorizare la 360 de grade în jurul vehiculului.

e-ATA Hydrogen

A doua lansare majoră a Karsan la Bruxelles a fost e-ATA Hydrogen. Modelul, cu o capacitate de 88 de pasageri, dispune de un motor de 250 kW, celule de combustie produse de Toyota și o autonomie-record, de până la 600 km. A treia lansare a fost viziunea Karsan AI (Autonomous Intelligence). „Karsan AI este următorul pas în evoluția noastră spre mobilitatea inteligentă, care percepe, ia decizii instant și învață continuu. Viitorul nu este doar electric, ci și inteligent”, a declarat Okan Baş, CEO al Karsan.

Două noi modele IVECO

IVECO BUS a prezentat, în premieră mondială, două noi modele urbane: eDAILY Low Entry și G-WAY de 9,5 metri lungime. eDAILY LE este un minibuz electric cu intrare joasă, de 7,6 metri lungime, capabil să găzduiască până la 27 de pasageri. Modelul poate fi echipat cu 3 sau 4 pachete de baterii a câte 37 kWh, pentru o capacitate totală de 111 kWh sau 148 kWh și o autonomie de până la 270 km. Bateriile se pot încărca în doar două ore la o stație rapidă, 10 ore la una lentă sau 24 de ore la una casnică.

De partea cealaltă, G-WAY este cel mai îngust autobuz de pe piață (doar 2,33 metri lățime) compatibil cu alimentarea cu biometan. Cu versiuni de lungime de 9,5 sau 10,7 metri, modelul oferă o manevrabilitate excelentă, fiind potrivit pentru zonele greu accesibile, precum străzile înguste din centrele orașelor. G-WAY poate fi echipat cu rezervoare de 960 sau 1.280 de litri de gaz, pentru o autonomie de până la 500 km.

De asemenea, autobuzul electric E-WAY, de 12 metri lungime, a primit o nouă baterie, capabilă să opereze întreaga zi cu o singură încărcare. Modelele electrice CROSSWAY Low Entry ELEC și CROSSWAY ELEC, pentru operațiuni periurbane sau interurbane, dispun de aceeași tehnologie a bateriilor, cu densitate energetică înaltă. Lista modelelor expuse s-a încheiat cu autocarul EVADYS, compatibil și cu biocarburanți. De asemenea, IVECO BUS și-a prezentat, în cadrul expoziției, gama completă de servicii.

Autocar electric MAN

MAN Truck & Bus a profitat de Busworld Europe pentru a prezenta, în premieră mondială, noul MAN Lion’s Coach 14 E, primul autocar electric european. Modelul folosește sistemul de propulsie de la camioanele electrice MAN, precum și bateriile NMC, produse în serie la fabrica din Nuremberg. Lion’s Coach E dispune de baterii cu o capacitate utilă de 320 până la 480 kWh, putând parcurge, în condiții optime, până la 650 km fără reîncărcare.

În același timp, autocarul electric oferă până la 63 de scaune pentru pasageri, fără restricții pentru volumul de bagaje, în comparație cu versiunea diesel. La Busworld, producătorul a expus un model echipat cu 53 de scaune StyleLine Select. Producția autocarului electric MAN este programată să înceapă în 2026, la fabrica MAN din Ankara.

Alte exponate MAN au fost Lion’s City 12 E LE, un autobuz electric de Clasa II, pentru operațiuni interurbane, care dispune de noua generație de baterii NMC. NEOPLAN participat cu două autocare: ediția limitată Skyliner „Auwärter Edition” și Tourliner C, cu 30 de scaune PremiumLine VIP. O altă premieră la Busworld a fost minibuzul MAN TGE Coach, cu 16 locuri pentru pasageri.

În zona externă, a fost prezentată o altă premieră mondială: MAN Lion’s Intercity EfficientHybrid, cu sistem mild-hybrid ce conține un motor electric cu rol de starter-generator și ultracondensatori pentru stocarea energiei recuperate la frânare.

Premieră mondială eIntouro

Pentru Daimlers Buses, cea mai importante noutate de la Busworld a fost noul Mercedes‑Benz eIntouro, prezentat pentru prima dată în versiunea sa de serie. Primul autobuz interurban electric al mărcii dispune de unul sau două pachete de baterii LFP, pentru o capacitate totală de până la 414 kWh și o autonomie de până la 500 km.

Modelul se poate comanda, deja, din primăvara lui 2025, iar primele livrări se vor face în a doua jumătate a lui 2026. eIntouro este un pas intermediar spre autocarele electrice, planificate a intra în portofoliul Daimler Buses până în 2030, mai întâi în versiuni cu baterii, iar apoi și cu hidrogen.

Mercedes‑Benz eIntouro este disponibil în două versiuni de lungime, de 12,18 și 13,09 metri, având între 50 și 63 de scaune. Bateriile, cu o durată de viață de până la 15 ani, pot fi încărcate la stații CCS2 de până la 400 kW. Motorul electric central oferă o putere continuă de 320 kW și una de vârf de 400 kW. O altă noutate a modelului este arhitectura electronică, compatibilă cu actualizările „over-the-air”, o premieră în sector.

Setra TopClass este Autocarul Anului

Tot în cadrul Busworld, Setra TopClass a primit premiul „Coach of the Year 2026”, acordat de un juriu format din 24 de jurnaliști de specialitate din tot atâtea țări. De asemenea, juriul Sustainable Bus Award a acordat premiile de sustenabilitate tot în cadrul expoziției de la Bruxelles: câștigătorii au fost Solaris Urbino 10.5 Electric, la categoria Urban, IVECO BUS Crossway NF Elec, la categoria Interurban, și MAN Lion’s Coach 14 E, la categoria Autocare.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.