Calea spre viziunea zero accidente

Unul dintre cele mai puternice trenduri, în acest moment, este posibilitatea de a călători cu mașini autonome, iar țelul, viziunea zero, este o lume fără accidente rutiere.

Pentru a atinge aceste obiective, tehnologiile avansate de siguranță trebuie să se regăsească atât în echiparea autoturismelor, cât și în cea a vehiculelor comerciale. O analiză a datelor din trafic arată că accidentele rutiere fatale din UE au scăzut cu 19%, începând cu anul 2010. Cu toate acestea, Comisia Europeană dorește să reducă la jumătate accidentele rutiere până în 2020 – chiar dacă viziunea conducerii autonome, fără accidente, reprezintă, încă, un drum lung de parcurs.

Sistemele avansate de asistență pot reduce coliziunile cu 52%

Sistemele de siguranță activă au constituit prima generație de sisteme care a contribuit semnificativ la reducerea numărului de decese rezultat în urma accidentelor din traficul rutier. Acestea ajută șoferul să controleze vehiculul, integrând sistemele de anti-blocare a frânelor (ABS), sistemele electronice de frânare (EBS), precum și sistemele electronice de control al stabilității (ESC). Furnizorul global de tehnologii pentru vehiculele comerciale WABCO a introdus ABS pentru camioane, remorci și autobuze încă din 1981. 15 ani mai târziu, în 1996, a lansat, de asemenea, EBS pentru vehicule comerciale, urmat de ESC, în 2001.

La ora actuală, sistemele de asistență joacă un rol foarte important în siguranța rutieră. Printre sistemele avansate disponibile astăzi, un rol crucial îl joacă sistemele de frânare de urgență. Acestea pot asigura frânarea totală în cazul detectării obiectelor staționare sau în mișcare din fața mașinii, având potențialul de a reduce coliziunile cu 52% în ansamblu și, chiar, cu 90% în cazul autostrăzilor.

FMS-ul crește inteligența vehiculelor

Conectivitatea crescândă a senzorilor și a sistemelor de la bord permite utilizarea și mai bună a vehiculelor inteligente. Soluțiile avansate de gestionare a flotei (FMS) combină datele în timp real ale sistemului de frânare, cum ar fi presiunea în anvelope, viteza roții, uzura sau informațiile privind încărcătura cu alte date privind funcționarea vehiculului.

Se colectează un spectru larg de informații, incluzând date referitoare la vehicule, șoferi și mărfuri (de exemplu, temperatura încărcăturii), iar acestea sunt evaluate pentru a îmbunătăți eficiența și siguranța vehiculului și flotei. Sistemele FMS, precum cel oferit de Transics, sunt capabile să adune toate aceste date. Dispecerii pot, astfel, evalua, de exemplu, performanța șoferilor, pentru a lucra conform parametrilor stabiliți, cum ar fi numărul frânărilor, rulare liberă și turații ale motorului. Astfel, crește eficiența activității și siguranța rutieră.

FMS-ul poate, de asemenea, să alerteze managerii flotei, în timp real, în caz de potențiale probleme (pierderea presiunii în anvelope, garnituri de frână uzate sau comportamentul necorespunzător al șoferilor), aspect care le permite să acționeze instant.

„Numai 18% din vehiculele comerciale în UE și 9% din remorci sunt echipate cu un sistem telematic de management al flotei – și doar un număr redus de flote utilizează diagnosticarea la distanță”, a subliniat Peter Bal, vicepreședinte Serviciu digital pentru clienți la WABCO.

Conectat la sistemul de frânare, FMS-ul poate contribui la creșterea siguranței, chiar și în cazul vehiculelor mai vechi, pe baza datelor furnizate de EBS. Șoferul nu mai trebuie să raporteze defecțiunile, deoarece vehiculul le anunță singur, de la distanță și în timp real.

Prevenirea exploziilor prin monitorizarea presiunii

Există și sisteme de siguranță disponibile pentru flote, care pot fi montate ulterior și se pot conecta perfect cu FMS-ul. De exemplu, exploziile ca urmare a deteriorării anvelopelor cauzează numeroase accidente.

Probabilitatea de a evita un accident este cu aproximativ 35% mai mare, având o presiune corectă în anvelope. WABCO abordează această problemă prin sistemul de monitorizare a presiunii în anvelope OptiTire, care este compatibil cu FMS Transics, permițând managerilor de flotă să monitorizeze de la distanță presiunea optimă a pneurilor, în orice moment. În plus, prin adăugarea datelor de temperatură, crește capacitatea sistemului de a detecta rapid pierderi ale presiunii în anvelopă.

În concluzie, sistemele și soluțiile moderne conectează camioanele, remorcile, mărfurile, șoferii și operatorii de flote, colectând date operaționale vitale generate în interiorul și în exteriorul vehiculelor, făcând vehiculele mai inteligente. Iar potențialul unor astfel de sisteme este vast – de la evitarea coliziunilor și sistemele wireless de înaltă securitate, până la găsirea facilă a locurilor de parcare disponibile.

Christian Brenneke

Christian Brenneke, vicepreședinte al WABCO: „Conducerea autonomă, fără șofer, este etapa finală a unei evoluții cu diferite niveluri de automatizare. Nu se va întâmpla peste noapte, dar, până atunci, vom vedea evoluții remarcabile și niveluri complet noi de sisteme de asistență pentru șoferi, care vor face vehiculele și traficul tot mai sigure și vor ajuta șoferul în situații critice.”

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.