Stațiile de încărcare de mare putere, destinate camioanelor electrice, încep să își facă apariția în peisajul românesc. Chiar dacă investițiile sunt, deocamdată, foarte rare, reprezintă primele semnale concrete pentru realizarea unei rețele la nivel național.
CTP a investit în prima stație de încărcare de mare putere (180 kW), în parcul industrial CTPark Timișoara Ghiroda, cel mai mare din afara Bucureștiului. Facilitatea este amplasată într-o parcare dedicată camioanelor, ceea ce o face potrivită inclusiv pentru vehicule comerciale grele. „Stația poate fi accesată de orice utilizator, fără a fi necesară o înregistrare prealabilă, iar plata se face simplu, direct cu cardul bancar, la POS”, ne-a declarat Bogdan Pătrâncă, property, ESG & energy director CTP România, precizând că partenerii CTP beneficiază de prețuri preferențiale.
Pe lângă stația de încărcare pentru camioane de la Timișoara, dezvoltatorul mai are o stație funcțională în parcul industrial CTPark Bucharest West (amplasat pe autostrada A1 la km 23).
„În funcție de cererea chiriașilor, vom extinde infrastructura de încărcare în mai multe locații-cheie din rețeaua noastră. Avem în plan o a doua stație în parcul de la km 23, dar și facilități similare în CTPark Bucharest (de la km 13 pe A1), CTPark Bucharest North, CTPark Bucharest South, precum și în parcurile industriale din Pitești, Cluj, Sibiu, Oradea și Arad.”
Bogdan Pătrâncă a menționat că avantajul CTP constă în faptul că deține deja atât parcări dedicate camioanelor, cât și capacități electrice disponibile, inclusiv panouri fotovoltaice instalate pe acoperișurile depozitelor, ceea ce permite dezvoltarea rapidă de astfel de stații, acolo unde este nevoie.

O rețea pentru transport electric pe distanțe lungi
„Planul nostru este să dezvoltăm o rețea națională de stații de încărcare în parcurile industriale CTP, care să permită clienților să parcurgă distanțe lungi (de exemplu, de la Timișoara sau Oradea, până la București), utilizând exclusiv infrastructura noastră. Ne dorim ca încărcarea să fie nu doar accesibilă, ci și semnificativ mai avantajoasă din punct de vedere al costurilor, comparativ cu alimentarea clasică cu motorină”, a menționat property, ESG & energy directorul CTP România. Astfel, rețeaua CTP va include stații amplasate strategic în cele mai importante puncte logistice din țară, astfel încât să acopere principalele coridoare de transport. „Există, deja, cerere concretă din partea clienților noștri pentru acest tip de infrastructură. Avem în parcurile CTP chiriași care operează cu flote de camioane electrice sau autoutilitare electrice, iar nevoia de încărcare devine tot mai relevantă, pe măsură ce aceștia își extind capacitatea de transport electric. Companii precum Sezamo sau DB Schenker folosesc zilnic vehicule electrice pentru a livra marfă în București și în împrejurimi.”
În opinia lui Bogdan Pătrâncă, dezvoltarea segmentului de transport electric la nivel național este strâns legată de existența unei infrastructuri fiabile de încărcare.
Investițiile continuă
„Continuăm să investim în ecologizarea logisticii, nu doar prin dezvoltarea de stații de încărcare, ci și prin producerea de energie verde în parcurile noastre, prin panourile fotovoltaice instalate pe acoperișurile clădirilor industriale, prin încurajarea mobilității electrice și prin implementarea de soluții tehnologice care îi ajută pe utilizatori să își eficientizeze consumul și să adopte un comportament mai sustenabil. Obiectivul nostru este să contribuim activ la transformarea pieței logistice din România într-una mai curată, mai eficientă și mai pregătită pentru viitor”, a concluzionat property, ESG & energy directorul CTP România.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro