Peisajul mobilității evoluează rapid. Schimbarea nu se limitează doar la tehnologia vehiculelor, ci cuprinde și modele de business inovatoare, precum Truck-as-a-Service (TaaS).
TaaS este o metodă alternativă de utilizare a camioanelor, pe bază de abonament, care câștigă teren, în special datorită schimbului către electromobilitate. Spre deosebire de achiziția tradițională, în acest model, companiile de logistică plătesc pentru camion doar atunci când îl utilizează, cu un preț fix per kilometru.
Factori precum costurile inițiale mari de achiziție pentru camioanele electrice, nevoia de investiții în infrastructura de încărcare, sau riscul scăderii valorii reziduale duc la o realiniere a modelului tradițional de proprietate.
Truck-as-a-Service permite flexibilitate și economii financiare pentru flote. Aspectul costului este deosebit de important, având în vedere că prețul de achiziție al camioanelor cu zero emisii este de două, până la trei ori mai mare decât la modelele diesel. Economiile de costuri ale TaaS, în comparație cu modul tradițional de proprietate, cresc, pe măsură ce vehiculul este utilizat mai mult.
Marii producători europeni de camioane au lansat propriile servicii TaaS, deocamdată în țările vestice cu apetit mai mare pentru camioanele electrice. Pachetul include vehiculul, întreținerea, reparațiile, asigurarea, dar și servicii digitale și electrice.
Putem aștepta ca, în câțiva ani, acest model de afaceri să fie introdus și în țara noastră, motiv pentru care facem, acum, această prezentare inițială. Noua soluție oferă predictibilitate comercială, în special în perioadele cu fluctuații de cerere, asigurând costuri stabile, niveluri ridicate de service și flexibilitate pentru dimensionarea operațiunilor.
Truck-as-a-Service vs. proprietatea tradițională
Predictabilitatea costurilor
TaaS: costuri predictibile, pe baza unui tarif agreat.
Proprietatea tradițională: costurile pot fluctua, din cauza întreținerii, reparațiilor, sau a evenimentelor neprevăzute.
Flexibilitate
TaaS: acces flexibil la vehicul, pe baza nevoilor actuale.
Proprietatea tradițională: clientul se angajează la modele fixe, iar dimensiunea flotei nu poate varia.
Întreținere și reparații
TaaS: costurile de reparații și întreținere sunt incluse în abonament.
Proprietatea tradițională: clientul este responsabil pentru întreținerea vehiculului, costurile de reparații și timpul de indisponibilitate.
Riscul de devalorizare
TaaS: furnizorul suportă riscul de scădere a valorii vehiculului.
Proprietatea tradițională: clientul suportă riscul de depreciere.
Capitalul investit
TaaS: nu este nevoie de o investiție mare de capital în flotă, iar plățile sunt cheltuieli operaționale.
Proprietatea tradițională: necesită investiții semnificative de capital, pentru vehicule și infrastructură.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro