Canalul Panama (II)

1

Asa cum am promis in numarul anterior, va vom prezenta in cele ce urmeaza cateva detalii despre proiectul de extindere si modernizare a Canalului Panama, o operatiune cu adevarat impresionanta in complexitatea si dificultatea sa.

Programul consta in constructia a doua noi seturi de ecluze, unul pe partea Pacifica si cel de-al doilea pe partea Atlantica a Canalului. Fiecare ecluza va avea trei camere, fiecare dintre ele dispunand de cate trei bazine de reutilizare a apei. Programul presupune, de asemenea, largirea canalului si marirea adancimii canalelor navigabile existente la nivelul lacului Gatun si a Culebra Cut. Pentru a deschide un nou canal de acces pentru conectarea ecluzelor din Pacific cu Culebra Cut, vor fi executate patru proiecte de excavare uscata. Lucrarile au inceput in 2007 si se preconizeaza a se incheia in 2014. Noile camere ale ecluzelor vor dispune de porti glisante, dublate si vor avea o lungime de 427 m, o latime de 55 m si o adancime de 18,3 m. Acestea vor permite tranzitul unor nave cu o lungime de maximum 366 m, 49 m latime si 15 m pescaj, echivalentul unor vapoare de transport containere cu o capacitate de 12.000 unitati, fiecare container cu o lungime de 6,1 m (TEU). Noile canale vor avea o largime de 218 m, iar Gaillard Cut si canalul prin lacul Gatun vor fi largite pana la 280 m pe portiunile in linie dreapta, cu 366 m pe portiunile curbate. Nivelul maxim al lacului Gatun va fi elevat de la 26,7 m, la 27,1 m. Bazinele de reutilizare a apei (in total 9) vor avea aproximativ 70 m latime, 430 m lungime si 5,5 m adancime. Acestea vor permite reutilizarea a aproximativ 60% din apa folosita in timpul fiecarui tranzit, noile ecluze facand astfel o economie de apa de 7% decat cele existente in prezent. De asemenea, adancirea lacului Gatun si ridicarea nivelului maxim vor asigura o capacitate suplimentara de stocare a apei. Costul estimat al proiectului este de 5,25 miliarde USD, proiectul fiind realizat pentru a permite o crestere a traficului de la 280 milioane PC/UMS t in 2005, la valoarea estimata de 510 milioane PC/UMS t in 2025, cu o capacitate maxima anuala sustenabila de 600 milioane PC/UMS t. Dupa deschiderea noilor ecluze, preconizata pentru 2015, ecluzele curente, care vor avea la vremea respectiva o vechime de 100 de ani, vor putea oferi un acces mai facil echipelor de mentenanta si se anticipeaza ca vor fi folosite in continuare, pe termen nelimitat.

Etape si stadiul actual

Conform datelor prezentate pe site-ul oficial al Canalului Panama, pana in luna mai 2011 au fost acordate contracte in valoare de 4.224 milioane USD. Constructia noului canal de acces pentru conectarea celui de-al treilea set de ecluze pe partea Pacifica, de Cullebra Cut se afla deja in constructie din septembrie 2007. Acest proiect implica excavarea a aproximativ 50 milioane mc de material, pe 6,1 km, in 2011 fiind deja mai mult de jumatate din aceasta cantitate deja excavata. Avand o inaltime originala de 136 m, dealul din zona a fost redus la 27,5 m deasupra nivelului lacului si va mai fi redus pana la 9,14 m. In 2011, se pregatea constructia unui baraj de 2,3 km lungime pentru a separa apele lacului Miraflores de canalul de acces catre noile ecluze. Excavatiile se realizeaza in patru etape. Parte a programului sunt, de asemenea, si activitati de dragare pentru a permite navigatia navelor Post-Panamax, o data ce canalul va fi largit. Activitatile curente includ dragarea intrarilor pe canal pe partea Atlantica si pe cea Pacifica, precum si a canalelor navigabile existente in Lacul Gatun si Cullebra Cut. Pe partea Pacifica, contractul de dragare a fost acordat in 2008 companiei belgiene Dredging International. Proiectul consta din largirea intrarii in Canalul Panama cu minimum 255 m si adancirea acesteia pana la 15,5 m. Vor fi dislocate in total 8,7 milioane mc de material. In ianuarie 2011, flotei Dredging International i s-a alaturat D’Artagnan, una dintre cele mai puternice drage pe tehnologie de taiere-suctiune din lume. Pe partea Atlantica, tot o companie belgiana si-a adjudecat contractul de dragare, si anume Jan de Nul. Lucrarile vor presupune dislocarea a aproximativ 17,9 milioane mc de material, fiind dragata o portiune de 13,8 km la intrarea atlantica a canalului, aceasta trebuind sa fie largita de la 198 la minimum 225. Contractul include optiunea unei adanciri suplimentare de pana la 16,1 m, reprezentand un volum de 2,3 mc de material. La nivelul lacului Gatun si la Culebra Cut, proiectul include indepartarea a 30 milioane mc de material pentru largirea si adancirea canalelor navigabile, in regiune lucrarile beneficiind de suportul dragei Quibian I. Elevarea nivelului operational al Lacului Gatun cu 45 cm va implica modificarea anumitor structuri, inclusiv a cilindrilor hidraulici care deschid si inchid portile la ecluzele Pedro Miguel si Gatun (nivelul superior), printre altele.

Patru porti au fost deja extinse, in timp ce doua porti noi au fost fabricate in zona industriala a canalului. Au fost procurate doua noi chesoane, iar personalul canalului testeaza in prezent prototipuri de sisteme de inchidere pentru bratele submersibile ale ecluzelor la Pedro Miguel si Gatun.

Noile ecluze

Constructia ecluzelor reprezinta cel mai mare si mai complex proiect din Programul de Expansiune a canalului. La un cost de 3,2 miliarde USD, contractul a fost acordat in 2009 consortiului Grupo Unidos por el Canal, format din companiile Sacyr Vallehermoso din Spania, Impregilo SpA din Italia, Jan de Nul din Belgia si Constructora Urbana din Panama. Contractorul a inceput lucrarile in august acelasi an. Designul ecluzelor si fabricarea diferitelor componente ale acestora sunt realizate in diferite parti ale lumii. Pentru a construi noile ecluze, contractorul si-a instalat propriile parcuri industriale, unde va fi mixat betonul pentru mega-structurile acestor ecluze. Roca de bazalt extrasa din zona de excavatie pe partea Pacifica va fi concasata si folosita ca agregat si nisip pentru aceste amestecuri de beton.

Noile ecluze vor necesita 16 porti rulante care vor actiona din locase adiacente perpendiculare pe camerele ecluzelor. Aceasta structura va permite ca fiecare locas sa actioneze ca dry doc, fapt care va permite servisarea portilor la fata locului, fara a fi necesara indepartarea acestora si, deci, scoaterea lor din functiune. Acest lucru va asigura o capacitate crescuta de ecluzare si operatiuni de tranzit mai flexibile, precum si operatiuni de mentenanta mai rapide si mai eficiente din punctul de vedere al costurilor. Cel de-al treilea set de ecluze va fi umplut si golit prin intermediul unui sistem cu supape laterale plasate in peretii camerelor, care vor permite umplerea fiecarei ecluze in 17 minute cu folosirea bazinelor de recuperare a apei si in 10 minute fara.

D’Artagnan

An de constructie:                             2005

Lungime:                                          123,80 m

Latime:                                             25,20 m

Inaltime carena:                               8,20 m

Pescaj maxim:                                  6,15 m

Adancime maxima de dragare:                  35,00 m

Adancime minima de dragare:                   6,00 m

Diametru conducta de suctiune:                 1.000 mm

Diametru conducta evacuare:           1.000 mm

Viteza maxima:                                 12,50 noduri

Putere totala:                                   28.200 kW

Putere cutter:                                    6.000 kW

Putere pompe de livrare:                            2 x 6,000 kW

Capacitate persoane:                       43

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

  1. BUNA!! MA NUMESC DIACONU LENUTA SI LUCREZ IN PREZENT LA CONSTRUCTIA ACESTEI ECLUZE,MAI PRECIS,LUCREZI IN SAN GIORGIO DE NOGARO,IN SANTIERUL NAVAL CIMOLAI.LUCREZ IN DOMENIUL VOPSITORIEI NAVALE SI SUNT MANDA DE CEEA CE FAC. MUNCESC CU DEVOTAMENT SI PROFESIONALISM PT FIRMA PETROL LAVORI SI PT ACEST ;PROIECT CE NE VA DUCE IN ISTORIE SI ATUNCI CAND VOM FIBATRANI SI VOM TINE NEPOTII PE GENUNCHI,VOM AVEA CE SA LE POVESTIM. SPER SA FIM SANATOSI SI SA DUCEMCU BINE ACEST PROIECT PANA LA CAPAT!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.