CĂRĂUȘI ÎN MINUS. CAMIOANE ÎN PLUS. Piața se consolidează

47.286 de operatori de marfă erau licențiați de ARR, la finalul lunii martie… reprezentând o confirmare a tendinței de scădere a numărului de companii de profil, de pe piață. Peste 300 de specialiști din sectoarele de transport și logistică și-au dat întâlnire, în perioada 27-28 martie 2025, la K2 Alpin, în Poiana Brașov, cu ocazia ediției 2025 a Conferinței „am MARFĂ. caut TRANSPORT”, organizate de ZIUA CARGO.

Deja, ca o tradiție, am început cu cifre importante. Fără îndoială, statistica pusă la dispoziția participanților la eveniment, de către ARR, reprezintă o sursă extrem de importantă, pentru o analiză corectă a pieței.

Ediția 2025 a Conferinței „am MARFĂ. caut TRANSPORT” a adus în prim plan:

  • date de ultimă oră privind piața de transport
  • elemente noi de control și zone unde încă sunt neclarități
  • securitatea transporturilor
  • soluții pe care piața le-a validat, creând parteneriate solide
  • scheme noi de finanțare și oportunități de luat în calcul
  • comunicare și tehnici de negociere care dau rezultate
  • impactul agenților AI în logistică și transporturi
  • și… cum să reușești să trăiești bine, într-un context tot mai complex și stresant.
Paul Manole

Datele prezentate de Paul Manole, ARR, evidențiază o continuare a tendinței de consolidare a pieței, printr-o coagulare în jurul companiilor mari, condițiile actuale fiind nefavorabile, în special firmelor mici, care nu au rezerve la care să apeleze.

Concret, ARR consemna, pe 20 martie 2025, un număr de 47.286 de operatori de transport marfă licențiați, față de 47.402, la finalul lunii martie a anului trecut.

Tendința continuă reflecte reducerea cu aproape 1.000 a numărului companiilor licențiate, care au în flotă autovehicule cu masa maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 t, de la 14.817, în martie 2024, la 13.819 în martie 2025, dintre care 8.882 în exclusivitate autovehicule cu masa mai mică sau egală cu 3,5 t. Parcul de van-uri de până la 3,5 t (inclusiv) a scăzut, și el, de la 48.912, la 46.291. Ultimul an continuă, astfel, evoluția înregistrată și cu un an în urmă. 

Însă, parcul total licențiat a continuat să crească ușor, de la 219.455 (în martie 2024), la 223.413 (în martie 2025). De menționat că, la sfârșitul lunii martie, numărul vehiculelor fabricate în 2025 era puțin peste 700, în timp ce parcul licențiat fabricat în 2024 era de 9.196, semnificativ mai mic decât cel al vehiculelor fabricate în ultimii 3 ani.

În zona de transport de mărfuri periculoase, lucrurile rămân relativ stabile, ARR consemnând, la 20 martie 2025, 1.287 de operatori licențiați pentru transport de mărfuri periculoase, față de 1.259 în martie 2024, în condițiile în care parcul declarat destinat acestui segment a ajuns la 7.902 unități, față de 7.762.

Mai mulți șoferi români și mai puțini străini

Conform datelor ARR, în prezent, sunt atestați 353.093 de șoferi profesioniști pentru transport marfă (față de 348.629, în martie 2024).

268.974 dintre aceștia sunt înregistrați la ARR ca fiind angajați în companii românești. Cifra continuă să fie semnificativ mai mică decât cea din mai 2023 (290.796), dar a crescut față de martie 2024 (256.820). Numărul cartelelor tahograf destinate conducătorilor auto (inclusiv de persoane) se ridică la 364.933 (față de 352.493).

De menționat că sunt mai puțini șoferi atestați ADR, Autoritatea Rutieră Română consemnând o reducere de la 74.852, în martie 2024, la 70.889, în condițiile în care numărul consilierilor de siguranță este de 3.110 (față de 3.038).

Scăderile continuă și la capitolul șoferi străini angajați pe teritoriul României. Numărul bărbaților a ajuns de la 2.206, în martie 2024, la 1.496, în martie 2025, în timp ce al femeilor la 45, de la 116.

Cele mai mari 14 companii de transport mărfuri totalizează 7.318 autovehicule.

Numărul caselor de expediție a crescut, licențele pentru activități conexe/intermediere ajungând la 3.624, în martie 2025, față de 3.525, în martie 2024.

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.