Carduri de carburant. Transparență și servicii adăugate

Alegerea corectă a cardului de carburant se poate dovedi o misiune complexă. Prețuri cât mai mici ale carburantului și servicii adăugate, precum plata taxelor de drum sau a parcărilor, sunt aspecte căutate de orice transportator.

Adevărata miză, însă, pare să fie reprezentată de elemente mai puțin luate în considerare în timpul negocierilor, precum calitatea carburantului pe toată rețeaua și protecția împotriva încercărilor de fraudă.

Raportul preț – calitate reprezintă principalul argument pentru a alege un anumit furnizor de carduri, urmat îndeaproape de gradul de acoperire al rețelei. Sunt transportatori care au decis să lucreze cu mai mulți furnizori de carduri doar pentru a dispune de o rețea mai largă de stații de alimentare. Totodată, a lucra în paralel cu mai mulți furnizori oferă posibilitatea unui mai bun control asupra prețurilor.

Servicii complexe

Astăzi, așteptările sunt mult mai mari – șoferul ar trebui să poată utiliza cardul pentru plata taxelor de drum sau taxe de acces în diferite orașe și, chiar, amenzi. De asemenea, plata parcărilor și asigurarea unor condiții cât mai bune și sigure de staționare se numără printre dorințele operatorilor de transport – pază, dușuri, număr suficient de locuri etc.

Mai în glumă, mai în serios, unii transportatori au recomandat ca șoferii să poată plăti cu cardul inclusiv serviciile de prostituție – bineînțeles, în țările unde acestea sunt legiferate.

„Primul aspect este prețul final (preț listă / pompă – discount), termenele de plată, creditul pe care ni-l acordă furnizorul, serviciile oferite, controlul folosirii cardurilor și punerea la dispoziție a datelor în timp real pe o platformă on-line, calitatea carburantului, acoperirea geografică… Folosim carduri și pentru plata taxelor de drum, AdBlue, plata ferry, tuneluri, Ro-La, parcări. Pe viitor, ne-am dori să putem realiza cu cardurile și plata altor servicii: spălătorii, reparații, aplicații de mobil pentru șoferi, care să permită vizualizarea stațiilor din apropierea lor, precum și a prețurilor de pompă, integrarea prin EDI…”, a explicat Emil Vladu, Business Intelligence Manager Dumagas.

Un aspect luat în calcul de numeroase companii de transport este gradul de specializare al furnizorilor de carduri – unii au oferte mai competitive pe anumite țări, alții pe altele.

„Colaborăm cu doi furnizori pentru intern și alți doi pe extern. Sunt zone cu tarife diferite și alimentăm, în funcție de proiect, cu furnizorul care are prețul cel mai mic”, a declarat Alexandru Păun, director general Blue River.

Și sunt numeroase alte amănunte care merită luate în calcul.

„Lucrăm cu 3 furnizori de carduri, deoarece este imposibil ca unul singur să aibă cele mai bune condiții în toate țările. De regulă, fiecare furnizor are anumite zone unde îți poate oferi prețuri foarte bune și noi trebuie să speculăm acest lucru. Apreciem, în plus, transparența și ușurința de a obține prețul real, zilnic. Avantajul locației este, de asemenea, important – să fie pe traseul camioanelor noastre și ușor accesibilă, astfel încât o alimentare full să fie efectuată într-un timp cât mai scurt. Importantă este și existența unei parcări în incinta stației, pentru că majoritatea șoferilor timpul alocat alimentării îl «combină» și cu pauza de 15′, 30′ sau 45′. În plus, utilizăm cardurile pentru taxe de drum, taxe de tunel, rezervări ferry, garantarea unor reparații în afara țării și, chiar, garantarea tractării, în caz de accident sau defecțiune tehnică. Iar, ca servicii financiare, avem recuperare TVA, recuperare accize, discount-uri anuale pentru taxele de drum”, a explicat Claudiu Apostol, director general Tramar.

Viteza de reacție și rezolvarea diferitelor probleme ce pot apărea intră, de asemenea, în topul aspectelor luate în calcul de către transportatori.

„Lucrăm cu mai mulți furnizori de carburant, unul principal și alții secundari, deoarece urmărim în permanență prețul și alimentăm în stațiile cu prețul cel mai mic. Pentru noi, un aspect foarte important este platforma furnizorului. Oferind subcontractanților noștri carduri de carburant, o platformă pe care să putem gestiona ușor aceste carduri este foarte importantă. Un alt aspect, la fel de important, este suportul permanent pe care îl asigură furnizorul, precum și promptitudinea cu care se rezolvă eventualele probleme apărute”, a arătat Gheorghe Moldovan, Business Development Director KSC Transport.

Siguranța nu este opțională

Atunci când discutăm despre siguranță, trebuie menționat, în primul rând, că furnizorii de carduri sunt foarte atenți și, în general, sistemul este sigur, în ciuda „atracției” pe care o exercită pentru zona infracțională.

„Furnizorii noștri sunt cu notorietate și, în ultimii 10 ani, siguranța alimentărilor a crescut foarte mult. În această perioadă, am avut doar un singur caz de fraudă, dar furnizorul ne-a despăgubit în proporție de 100%, asumându-și vulnerabilitatea și remediind, în perioada următoare, această problemă”, a precizat Claudiu Apostol, director general Tramar.

Totuși, există, în continuare, aspecte care pot fi îmbunătățite.

„Au fost cazuri de fraudă la alimentările dintr-o anumită rețea. Au fost și probleme cu calitatea combustibilului, pentru că nu totdeauna se respectă calitatea produsului. Totodată, nu există suficiente informații privind prețul combustibilului la pompă. A devenit un secret prețul motorinei, la unele rețele de carburanți. E foarte greu de obținut un preț mediu pe rețelele de carburanți”, a arătat Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics.

Nici recomandările nu lipsesc.

„Ne-am dori un serviciu de transmitere a unui cod pe telefonul șoferului pentru a putea alimenta. În felul acesta, s-ar evita «clonările» de carduri”, a opinat Alexandru Păun, director general Blue River.

Pentru viitor, transportatorii solicită și mai multă transparență.

„Mulți furnizori ar trebui să mai lucreze la siguranță, în sensul că, la momentul alimentării, ar trebui să se facă o dublă verificare, să se confrunte numărul de camion imprimat pe card cu numărul camionului care se află efectiv în stație, iar, dacă sunt neconcordanțe, să se trimită alerte sau, chiar, să blocheze alimentările (vezi multele situații de fraude cu carduri clonate în Franța și Spania). Legat de transparență, furnizorii care aplică discount-ul la prețul de listă ar trebui să prezinte modalitatea de calcul a acestui preț de listă, pe țări, pe o anumită perioadă; așa cum și clienții noștri vor transparență și cer structura de cost de transport, și furnizorii de carburant ar trebui să ne prezinte care sunt marjele lor de profit”, a spus Emil Vladu, Business Intelligence Manager Dumagas.

Furnizorii de carduri dezvoltă serviciile

DKV

Prin intermediul cardului DKV, șoferii pot utiliza cea mai mare rețea europeană de stații de combustibil independentă, puncte de service și alte servicii afiliate transportului, în total peste 70.000 de puncte de acceptanță în Europa.

DKV oferă soluții fără numerar în toată Europa, în materie de combustibili, taxe de drum, recuperare TVA și de accize, de asistență rutieră și multe alte servicii cu valoare adăugată.

O platformă complexă de administrare online, DKV Cockpit, va fi dezvoltată, curând, prin intermediul DKV Toll Manager, un instrument nou, proiectat să administreze DKV BOX Europe.

DKV Cockpit le oferă clienților acces și opțiuni extinse, pentru a-și gestiona cardurile, taxele de drum, facturile și generarea de rapoarte, să planifice rute, să limiteze accesul la carduri, precum și utilizarea numeroaselor funcții de optimizare.

DKV BOX Europe este unitatea de bord care va democratiza traficul camioanelor pe teritoriul Europei. Dispozitivele pot deja să fie comandate și, începând cu această toamnă, vor avea loc primele probe, iar, până la finalul anului, Belgia va deveni operațională. Anul viitor, vor urma alte țări, precum Germania, Franța, Italia, Spania, Portugalia și Austria. Obiectivul pe termen lung este să ofere drum liber în întreaga Europă, cu ajutorul acestui aparat, compatibil EETS (Colectarea Electronică a Taxei de Drum la nivel European). Avantajul clienților este că acesta poate fi controlat de la distanță, cu ajutorul DKV Toll Manager, parte a DKV Cockpit și, astfel, nu este necesară nicio modificare din partea șoferului când se schimbă camionul, sau când se trece de la o țară la alta. Șoferii de camion își pot lua la revedere de la șirul lung de dispozitive de pe bord.

Eurowag

Plata fără numerar, în condiții de siguranță, și asistența permanentă în limba română sunt ceea ce clienții Eurowag apreciază cel mai mult. Versatilitatea ofertelor înseamnă că fiecare tip de transport poate fi deservit, iar Eurowag are, inclusiv, un parteneriat cu Master Card, prin care șoferul poate primi o sumă de bani clar delimitată, în caz că se întâmplă ceva neprevăzut pe drum.

Cardurile Eurowag sunt acceptate în peste 11.000 de stații de alimentare din rețeaua parteneră, însă compania investește puternic și în stații proprii, una fiind, în România, la Pecica, deschisă anul acesta.

Prin extinderi, achiziții și investiții, Eurowag a ajuns să ofere o gamă largă de servicii interconectate, în domeniul transporturilor comerciale rutiere. Alimentarea rămâne una dintre cele mai importante componente, însă Eurowag oferă și servicii de plată a taxelor de drum în 21 de țări europene. Prin volumul de tranzacții efectuat de Eurowag, compania obține tarife preferențiale de la operatori, pe care le oferă mai departe clienților săi.

De asemenea, rambursarea de TVA și accize este un serviciu cu o creștere puternică, în special pentru că este foarte ușor de implementat, pentru un client care alimentează, deja, prin intermediul Eurowag. Facturile sunt preluate automat, fără intervenția clientului.

Un proiect foarte important pentru Eurowag, în acest an, este lansarea unei unități de bord proprii compatibile EETS. Acest lucru înseamnă că, în loc ca un șofer sa aibă câte o unitate de taxare pentru fiecare țară, în mod ideal se va ajunge, progresiv, la o singură unitate pentru toate.

În ceea ce privește transparența, Eurowag practică comisioane foarte clare, anunțate dinainte clientului, astfel încât acesta nu are surprize atunci când primește facturile.

MOL România

Rețeaua de acceptare internațională numără peste 3.000 de stații din regiune și este în continuă creștere. În România, sunt 215 stații, în prezent, dintre care în 114 sunt spații Fresh Corner.

Toate cardurile MOL pot fi configurate – clientul este cel care decide ce anume se poate achiziționa cu un card și care este valoarea maximă admisă, pentru perioadă de timp.

Plata taxelor rutiere în România și Europa, rambursarea TVA pentru achizițiile din afara României și asistență rutieră 24/7, monitorizare auto – sunt servicii puternic utilizate de clienții din domeniul transportului internațional.

Platforma de monitorizare online Centrul de Carduri, lansată anul trecut, este un instrument util pentru clienții corporate: este accesibilă de pe dispozitive mobile, ușor de folosit, oferă vizibilitate imediată în ceea ce privește tranzacțiile, facturile și portofoliul de carduri, precum și posibilitatea gestionării de alerte, pentru a optimiza, în timp real, consumul.

Serviciul MOL de facturare electronică a fost lansat în urmă cu 3 ani – facturile electronice sunt trimise prin e-mail în ziua facturării, iar persoana dedicată are acces la acestea oricând, prin Centrul de Carduri.

Nu în ultimul rând, pentru clienții care utilizează cardul Gold cu plată în avans, există posibilitatea încărcării contului în oricare din stațiile MOL din România. Încărcarea se efectuează rapid (similar unei tranzacții cu card) și suma de bani este disponibilă în contul clientului pe loc, simplu și rapid.

Un alt avantaj important pentru clienții MOL este creșterea valabilității cardurilor, de la 3m la 5 ani.

Anul acesta, în aprilie, a fost lansat GOLD FLEET MANAGER, o soluție modernă de alimentare cu carburant și monitorizare auto, în parteneriat cu AROBS Transilvania Software.

La capitolul proiecte de viitor, amintim acceptarea cardului Gold Europe în țările din Europa de Vest.

OSCAR

Avantajele sistemului de carduri OSCAR includ: creditare, facturare și termen de plată flexibil; tranzacții sigure, prin carduri contactless personalizate; controlul alimentărilor, prin acces online securizat la tranzacții și rapoarte pe cardurile utilizate; gestionare online a limitelor, cardurilor, facturilor și detaliilor contractuale; comunicare transparentă și consultanță; suport 24/24 h; acoperire națională, cu aceleași condiții comerciale.

OSCAR a introdus 3 tipuri de card: Energy – card cu funcție de creditare, Easy – card preplătit și Joy – cardul voucher ce funcționează ca instrument de marketing și fidelizare.

În prezent, OSCAR oferă utilizatorilor de carduri posibilitatea alimentării atât prin intermediul rețelei DIESELPoint Access, rețeaua B2B ce pune accentul pe simplitatea și rapiditatea tranzacției, cât și prin intermediul rețelei de franciză, RO concept OSCAR, o rețea de stații de carburant unde utilizatorul poate beneficia de o gamă mult mai largă de produse și servicii.

Rețeaua de stații OSCAR are, în acest moment, 47 de stații, din care 14 stații active sub brandul RO, iar dezvoltarea este rapidă, pentru creșterea acoperirii naționale, atât pe rutele comerciale principale, cât și pe cele secundare.

Urmează extinderea gamei de produse și servicii, prin diversificarea portofoliului de carduri și introducerea pe piață a 4 noi tipuri de carburanți aditivați, produse superioare, sub mărcile înregistrate OSCAR, ACTIS și FORTIS, precum și prin intrarea în retail cu brandul RO, astfel încât acestea să fie accesibile nu doar pentru companii, ci și pentru fiecare șofer în parte.

Pentru viitor, este vizată extinderea în afara granițelor, prin prisma parteneriatelor pentru acceptanța cardului OSCAR în alte rețele de stații din Europa.

Ancheta a fost realizată cu sprijinul: Ahead Logistics, Blue River, Dumagas, KSC Transport, Oceania Speed, Practicom, Routier European Transport, Tramar.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.