CE: CFR Marfă trebuie să returneze 570 de milioane de euro

Comisia Europeană (CE) a decis că România trebuie să recupereze 570 de milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă, suma reprezentând datoria pe care Guvernul a șters-o, înaintea încercării eșuate de privatizare a companiei, în anul 2013, plus majorări.

Acești bani fac parte dintr-un întreg lanț de datorii în interiorul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR. Guvernul a adoptat, în anul 2013, OUG 32 şi OUG 61, prin care s-a prevăzut stingerea datoriilor CFR, prin transferarea lor către CFR Marfă, în schimbul stingerii parțiale a debitului restant pe care compania îl avea față de CFR Infrastructură. „Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24 februarie 2020, Comisia Europeană s-a pronunțat în acest caz, în sensul că România trebuie să recupereze 570 milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă”, se arată în sinteza raportului Corpului de control al prim-ministrului Ludovic Orban.

Creanțele CFR Infrastructură au crescut cu peste 37%

Sinteza controlului tematic arată mai multe nereguli. Astfel, la începutul lui 2017, CFR Infrastructură avea de încasat creanțe de peste 1,065 miliarde de lei. Din suma totală, CFR Marfă îi datora aproximativ 598,2 milioane de lei, CFR Călători – circa 241,7 milioane de lei, iar alți clienți, aproape 226 de milioane de lei. Însă, în numai un an și jumătate, datoriile au crescut cu peste 37%, la 1,46 miliarde de lei. Concret, la mijlocul anului 2019, CFR Marfă avea o datorie față de CFR Infrastructură de peste 1 miliard de lei, respectiv 69,15% din totalul creanțelor. „La sfârșitul anului 2011, pierderea contabilă cumulată înregistrată de CFR Infrastructură a fost de peste 5,9 miliarde de lei”, se precizează în raport.

5 directori interimari, în 2 ani

În perioada 2017 – octombrie 2019, conducerea CFR a fost asigurată de 5 directori generali interimari, „fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei, care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanță financiari și nefinanciari, cu consecințe asupra situației economico-financiare a companiei”, se arată în raport.

Veniturile proprii, în scădere constantă

Veniturile proprii ale CFR au scăzut, de la circa 1,3 miliarde de lei, în 2017, la 544,9 milioane de lei, în primele 6 luni ale anului 2019. Gradul de execuție a acestora a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în 2018, și de 27,55%, la 30 iunie 2019. Gradul de realizare al cheltuielilor efectuate față de prevederile bugetare aprobate a fost, în anul 2017, de 54,69%, în anul 2018 – de 66,38%, iar în primele 6 luni ale anului trecut, de 27,98%.

La capitolul „Productivitatea muncii” (mii lei/persoană), calculat ca raport între veniturile totale din exploatare și numărul mediu de salariați, concluziile raportului arată că acesta s-a realizat 54,82%, în anul 2017, 59,90% în anul 2018, respectiv 21,41%, la data de 30 iunie 2019.

Investițiile în infrastructură, întârziate

În privința investițiilor în infrastructură, inspectorii guvernamentali au constatat întârzieri, inclusiv în cazul modernizării liniei de cale ferată București Nord-Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni. România și-a asumat realizarea acestui proiect până la sfârșitul lunii mai a acestui an, deoarece urma să găzduiască meciuri în perioada 14-29 iunie, în cadrul Campionatul European de fotbal 2020, fiind necesară asigurarea mobilității participanților. Între timp, competiția sportivă a fost amânată cu 12 luni, pe fondul pandemiei de COVID-19.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.