CE propune modificarea Pachetului Mobilitate 1

Comisia Europeană-DG Move a pregătit o propunere de modificare a Pachetului Mobilitate 1, care vizează întoarcerea acasă a camioanelor, precum și alte amendamente.

Propunerea urma să intre, la închiderea ediției, în discuția Colegiului de Comisari Europeni și va fi avansată, dacă primește aviz favorabil.

„Comisia Europeană s-a angajat să facă această modificare în cazul în care studiul referitor la întoarcerea camionului acasă și la transportul combinat va propune ceva în acest sens. Această propunere de modificare a regulamentelor va fi însoțită de o reglementare referitoare la sediul companiilor de tip letterbox. Cred că aceste modificări reprezintă un lucru bun, mai ales că vin și înaintea unei eventuale decizii de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene și vor aduce claritate în ceea ce transportatorii vor trebui să facă pentru viitor”, a arătat Marian-Jean Marinescu, europarlamentar, în cadrul Conferinței ZIUA CARGO.

Viteza de parcurgere a etapelor necesare pentru implementarea modificărilor este cu atât mai importantă, cu cât regulamentele urmează să se aplice de la începutul anului viitor.

Se renunță la obligativitatea întoarcerii camioanelor?

„Va mai dura până intră în lucru între Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene. Probabil că va fi, iarăși, o perioadă de dezbatere și negocieri destul de strânse, dar reprezintă un lucru pozitiv faptul că propunerea de modificare vine în acest moment. Dacă lucrurile se mișcă repede, am putea avea modificările gata până la sfârșitul anului. Depinde foarte mult de discuțiile în Consiliul Uniunii Europene. În Parlamentul European, există un program mai așezat. Practic, din momentul în care intră, poziția Parlamentului European se decide într-un timp foarte scurt, de maximum 3-4 luni, mai ales dacă este vorba despre o modificare scurtă. În Consiliul Uniunii Europene, regulile sunt mai relaxate și depinde de președinția în exercițiu (va fi Slovenia, în a doua jumătate a anului), dacă se grăbește. Având în vedere că respectivele regulamente ar trebui să se implementeze la începutul anului viitor, eu cred că și Consiliul își va contura rapid o poziție, pentru a încheia procesul până la finalul anului. Nu știm, la acest moment, dacă va dispărea complet obligativitatea întoarcerii camionului acasă, sau va fi crescut intervalul, iar ultima parte a transportului combinat nu va mai intra în regulile de cabotaj”, a explicat Marian-Jean Marinescu.

Marian-Jean Marinescu

Va fi Parlamentul European favorabil companiilor din estul Europei, sau se va resimți, în continuare, atmosfera ostilă?

„Nu se referă doar la estul Europei, ci, în general, la statele poziționate la periferia UE – Spania, Portugalia și Malta intră în aceeași ecuație. Cert este că nu va simplu, în Parlamentul European. Este adevărat că lucrurile s-au schimbat, pentru că această modificare va veni pe subiectul emisiilor și, în Parlament, există o largă majoritate pentru reducerea acestora. Însă, în același timp, se vor ridica din nou aceleași probleme sociale, ale conducătorilor auto care stau foarte mult afară și nu în condiții foarte bune, parcări ocupate etc.”, a completat europarlamentarul.

„Protecția mediului” – un aliat al transportatorilor?

Sunt țări care resimt puternic deteriorarea modului în care se desfășoară afacerea de transport și este de așteptat ca europarlamentarii din aceste state să aibă, în continuare, o poziție fermă.

„De curând, am avut o discuție cu un coleg europarlamentar din Suedia, care îmi relata faptul că există, la acest moment, aproximativ 600 de camioane care stau permanent acolo, fără a fi înmatriculate în Suedia. Ocupă parcările, unde își fac și reparațiile și partea de întreținere, își schimbă anvelopele… Este unul dintre europarlamentarii care au susținut foarte mult Pachetul Mobilitate”, a completat Marian-Jean Marinescu.

Ca o posibilă răsturnare de situație, dacă, la votul inițial, „șoferii” (sindicatele) au învins în fața afacerilor de transport, astăzi, s-ar putea ca afacerile să câștige, datorită măsurilor de protecție a mediului. În realitate, însă…

„Deși aspectele scoase în față sunt de natură socială, de fapt, interesele sunt legate de concurența dintre firmele de transport. Să sperăm că subiectul emisiilor ne va ajuta să trecem mai ușor propunerile de modificare dorite în Parlamentul European”, a concluzionat Marian-Jean Marinescu.

Mai multe detalii privind elementele care au fost avute în vedere la elaborarea propunerii de modificare, dar și cu privire la procesul legislativ, puteți afla vizionând interviul VIDEO oferit de Marian Jean Marinescu, cu ocazia conferinței ZIUA CARGO.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.