Cel mai puternic motor – acum la SCANIA

Luna trecuta, Scania a lansat un nou motor V8, care dezvolta cea mai mare putere si cel mai mare cuplu pentru camioane – 730 CP, respectiv 3.500 Nm. Noul motor incununeaza 40 de ani de cand constructorul suedez produce motoare V8.

Cu acest nou motor, Scania isi completeaza gama propulsoarelor V8, oferind nu mai putin de patru variante, de 500, 560, 620, respectiv 730 CP. Pentru constructorul suedez, detinerea celui mai puternic motor de pe piata nu reprezinta doar o chestiune de prestigiu, ci si o buna investitie. Conform reprezentantilor Scania, segmentul camioanelor cu motoare V8 reprezinta 15% din volumul total al vanzarilor, iar prin noua lansare se tinteste o crestere la 20%.

Este de asteptat ca noul motor sa aiba un impact comercial semnificativ, mai ales ca va fi disponibil pe noua Serie R, camionul care a primit titlul de „International Truck of The Year 2010“. De altfel, Scania domina piata camioanelor echipate cu motoare puternice (in jur de 600 CP), asigurandu-si peste jumatate din volumul total al vanzarilor pe acest segment. Trebuie remarcat faptul ca situatia actuala economica nu a diminuat dorinta constructorilor de a detine cel mai puternic motor. In ultima perioada, aproape anual asistam la lansarea „celui mai puternic motor“. Si, ca intr-o redutabila competitie sportiva, recordul este doborat, rand pe rand, de catre un alt constructor si la diferente mici. Ii reamintim pe cei mai recenti trei detinatori ai „celui mai puternic motor“: MAN cu 680 CP, Volvo cu 700 CP, iar acum Scania cu 730 CP.

Putere, dar si eficienta

Pentru noul motor de 730 CP, Scania a creat o cutie de viteze intarita, ce functioneaza impreuna cu sistemul automat de schimbare a vitezelor – Scania Opticruise (cu sau fara pedala de ambreiaj). Practic, cele mai multe componente raman neschimbate.

Noul V8 este integrat in sistemul modular Scania pentru productia motoarelor. Astfel, propulsorul de 730 CP are la baza platforma si tehnologiile modulare utilizate de Scania pentru noile motoare in linie si, totodata, are componente comune cu celelalte motoare V8. Fiabilitatea dovedita si promptitudinea livrarii pieselor de schimb catre service-uri sunt doua dintre avantajele unei asemenea abordari.

Potrivit traditiei, Scania si-a pastrat controlul asupra performantelor motoarelor sale, ocupandu-se in totalitate de proiectarea si productia componentelor. Scania XPI (extra high-pressure injection), presiune maxima de injectie de 2.400 bar, presiune normala de operare 1.800 bar, control precis al arderii, toate sistemele motorului controlate de catre un sistem de management, inclusiv controlul emisiilor, sistem SCR (cu AdBlue) sunt cateva dintre aspectele care asigura performantele noului motor V8, inclusiv atingerea standardelor EURO 5 si EEV.

Noul motor ofera un cuplu mare de la turatii reduse. Astfel, se creeaza premisele pentru un consum redus de combustibil. Cuplul maxim este atins inca de la 1.000 rpm. Noul V8 de 730 CP este cu 30 kg mai greu decat modelul de 620 CP, dar asigura acelasi consum de carburant si acelasi nivel de zgomot.

In cadrul conferintei de presa, reprezentantii Scania au anuntat faptul ca pot produce deja motoare EURO 6, dar asteapta aparitia legislatiei pentru aceste norme de poluare.

Imaginea V8

Atunci cand este vorba despre achizitionarea unui camion, mai ales a unuia echipat cu un motor puternic, componenta emotionala joaca un rol important, iar constructorul suedez este constient de acest aspect. Astfel, din luna septembrie, toate camioanele Scania echipate cu motoare V8 vor avea elemente speciale care sa le faca usor de recunoscut. Printre acestea se numara folosirea de ornamente cromate, utilizarea simbolului „V8“, lumini cu xenon, pedale de metal special stilizate, volan negru acoperit cu lemn si piele, scaune imbracate in piele…

Distributie in stil Scania

Ultima perioada a fost una foarte aglomerata din punct de vedere al evenimentelor pentru Scania. In timp ce era lansat oficial noul motor V8 de 730 CP, in cadrul unei conferinte de presa transmisa in direct pe Internet, Scania Romania a organizat la Sibiu un eveniment dedicat segmentului de distributie. Reprezentantii Scania au prezentat o serie de calcule ce demonstreaza eficienta superioara a transporturilor efectuate cu autovehicule cu o capacitate mai mare.

Astfel, studiul de caz prezentat a comparat costurile inregistrate de catre doua firme, pentru transportul a 50.000 de paleti pe parcursul unui an.

Prima firma a decis achizitionarea unei flote de 35 de camioane Scania de 18 t. Cea de-a doua a ales 64 de autovehicule de 7,5 t. Rezultatul este elocvent, prima firma obtinand un cost de 34 euro/palet, cea de-a doua 47 euro/palet, motivele fiind in principal legate de costurile de operare mai scazute, consumul de combustibil mai mic si numarul mai redus de angajati. Tot in cadrul evenimentului de la Sibiu, am avut ocazia realizarii unui drive-test cu un autovehicul Scania de 18 t, dedicat distributiei. Astfel, am putut aprecia vizibilitatea buna, confortul oferit de cabina, manevrabilitatea excelenta. Mai ales pentru segmentul de distributie, un atu important il reprezinta noul Scania Opticruise, sistemul de schimbare automata a treptelor de viteze. Faptul ca nu mai exista pedala de ambreiaj contribuie din plin la confortul soferului.

Soferi pregatiti pentru profit

Conducatorii auto au o influenta majora asupra consumului de carburant, a uzurii diferitelor componente ale camionului, a sigurantei… sunt elemente care pot face cu usurinta diferenta in activitatea firmei intre profit sau pierdere. In aceste conditii, pentru a se asigura ca autovehiculele comercializate sunt utilizate in conditii optime, Scania Romania pune la dispozitia clientilor un program de pregatire a soferilor.

Exista mai multe pachete de pregatire, costul pentru o zi de curs fiind cuprins intre 80 si 120 de euro si dureaza intre sase si opt ore. Cursul cuprinde doua parti, condus si dezbateri, iar reprezentantii Scania vor ca acesta sa poata acoperi inclusiv cerintele legislatiei, obligatorii, privind pregatirea soferilor.

„Programele de pregatire ale diferitilor producatori nu sunt identice. Fiecare constructor de camioane incearca sa asigure o utilizare optima a propriilor autovehicule, iar diferentele tehnice duc la recomandari diferite. Imediat ce vom primi autorizatiile necesare, vom asigura prin aceste cursuri inclusiv pregatirea obligatorie a soferilor, cele 35 de ore la cinci ani“, a precizat Alexandru Troncota, Driver Trainer Scania.

Cei de la Scania au constatat faptul ca soferii obtin o scadere de aproximativ 10% a consumului de combustibil in perioada de dupa efectuarea cursului, iar apoi revin la vechiul stil de condus si, practic, la vechile greseli (consumul creste la vechile valori). Astfel, propunerea Scania Romania este efectuarea a sapte ore de pregatire, odata pe an si, astfel, atingerea unei medii a consumului de combustibil semnificativ imbunatatita fata de cazul in care toate cele 35 de ore ar fi efectuate intr-un singur modul. Programul de pregatire este dedicat utilizatorilor de camioane Scania.

Scania ofera operatorilor de transport numeroase produse menite sa asigure controlul cat mai bun al costurilor. Printre acestea se numara programele de intretinere si reparatii si sistemul de management al flotei.

Alexandru Troncota, Driver Trainer Scania:

A gandi in timp ce conduci inseamna sa fii concentrat la camion, incarcatura si sa incepi sa anticipezi ceea ce se intampla in trafic.“

Fisa tehnica R 730

– Putere maxima: 730 CP la 1.900 rpm

– Cuplu maxim: 3.500 Nm la 1.000 – 1.350 rpm

– Cilindree: 16,4 l

– Numar cilindri: 8

– Valve/cilindru: 4

– Capacitate ulei: 48 l

– Norme de poluare: EURO 5/EEV

– Injectie: Scania XPI

– Control emisii: Scania SCR

– Cutie de viteze: GRSO925 (12+2)

– Schimbare automata a vitezelor: Scania Opticruise (cu sau fara pedala de ambreiaj)

– Cabine disponibile cu acest motor: Low-roof sleeper, Normal sleeper, Highline, Topline

– Configuratii capete tractor: 4×2, 6×2, 6×4

– Configuratii camion: 4×2 6×2, 8×2, 6×4, 8×4

– Configuratii transport in constructii: 6×4, 8×4

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.