Centura feroviară a Capitalei

Două dintre provocările Ministerului Transporturilor sunt punerea în exploatare a inelului feroviar al Capitalei, de 68 km, și legătura cu trenul între Aeroportul „Henri Coandă” – Otopeni și Gara de Nord București.

Ministrului Transporturilor, Sorin Bușe, are un proiect în trei etape pentru centura feroviară, care va aduce conceptul de tren „regio urban”, ce îi deservește atât pe bucureșteni, cât și pe locuitorii localităților limitrofe.

Etapa I va asigura legătura București Nord – Domnești – Progresu (centura feroviară – Vest) și București Nord – Băneasa – Pantelimon (centura feroviară – Nord). „Cele două trasee pot fi operabile în luna februarie 2017, după lucrările executate de CFR Infrastructură în regie proprie.

Costul estimat este de 200.000 de euro”, a precizat ministrul. Această etapă va conține 16 stații (9 existente și 7 noi). Costul unui bilet pe ruta completă Gara de Nord – Gara Progresu va fi de 4,4 lei (preț întreg) și 2,2 lei (preț redus). Trenurile care vor opera pe acest traseu vor conecta 7 localități mari, 4 sectoare și 8 cartiere. În stații vor fi amenajate parcări tip Park & Ride.

Etapa a II-a o reprezintă conexiunea feroviară cu rețeaua de metrou (Magistrala 1 Preciziei și Magistrala 2 Berceni), prin noduri modale. Termenul finalizării este sfârșitul anului 2017, iar costurile sunt estimate la aproximativ 5 milioane euro.

Etapa a III-a cuprinde legătura feroviară Progresu – Pantelimon – București Nord (centura feroviară Est) și reabilitarea gărilor și a punctelor de oprire. Această fază presupune o serie de lucrări mai ample, ce vor fi realizate de CFR Infrastructură până în luna noiembrie 2018, iar bugetul necesar este de aproximativ 15 milioane euro.

„Acest proiect face parte dintr-o viziune mai amplă, menită să rezolve problemele de trafic ale Bucureștiului, cu ajutorul căii ferate și al metroului, exact cum este și legătura feroviară dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni. Tot în acest context se înscrie și lotul 2 al Magistralei 5 de metrou (Eroilor – Pantelimon), pe care dorim să o lansăm pentru licitare în următoarele zile, dar și Magistrala 6 de metrou, pe care o vom propune Guvernului spre aprobare în următoarele săptămâni. După cum vedeți, este o combinație între proiecte mai mici, care folosesc calea ferată, și proiectele mari ale metroului, prin care încercăm să decongestionăm traficul din Capitală”, a declarat ministrul Sorin Bușe.

Trebuie construiți 2,3 km, între Odăile – Otopeni

Cât privește legătura feroviară cu Aeroportul Otopeni, calea ferată este operabilă pe sectorul Gara de Nord – Odăile (17 km), necesitând numai lucrări de reabilitare și electrificare. Pe ruta Odăile – Aeroport Otopeni, cu o lungime de 2,3 km, proiectul propune construirea unei noi linii ferate, împreună cu terminalul feroviar aferent.

Lucrările vor fi realizate de CFR Infrastructură, în regie proprie. Linia ferată va asigura legătura Aeroportului Otopeni cu: Gara de Nord București; cartierele și localitățile limitrofe Bucureștiului, inclusiv Polul de Cercetare – „Laser Valley”; reţeaua feroviară națională (16 perechi de trenuri/zi vor lega aeroportul de Brașov, Galați, Constanța, Craiova, Ruse).

Proiectul are două etape. Etapa I prevede legătura feroviară la aeroport și construirea unui terminal temporar în apropiere de terminalul sosiri al aeroportului. Durata de implementare este de 18 luni, între octombrie 2016 – aprilie 2018. Costurile, de 88,8 milioane euro (cu TVA), sunt asigurate din fonduri europene și co-finanţare de la bugetul de stat. Etapa a II-a cuprinde construirea terminalului subteran multimodal metrou – tren și are termen de finalizare anul 2020.

„Proiectul feroviar care leagă Aeroportul Internațional „Henri Coandă” de București a început deja. Au fost studiate și analizate toate detaliile tehnice, astfel încât, în primăvara anului 2018, să fie finalizat. Ne dorim să asigurăm conexiunea cu aeroportul nu doar din București, ci și din alte orașe, precum Ploiești, Brașov și poate chiar din Bulgaria, pentru atragerea către Otopeni a pasagerilor din țara vecină, printr-o variantă relativ rapidă: Ruse – București”, a precizat ministrul Sorin Bușe.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.