Certificat pentru transportul de bunuri de valoare

Tarife mai mari, loc pentru dezvoltare… răspundere mare… certificare TAPA. Piața transporturilor de bunuri de valoare pare, cel puțin la prima vedere, închisă cărăușului de rând. Analizând, însă, în profunzime, lucrurile nu stau tocmai așa, o companie de transport orientată către securitate putându-se certifica TAPA TSR 3 fără o investiție majoră. Despre accesibilitate și proceduri, am aflat mai multe de la Ionel Popa, ambasador TAPA PSR în România.

Certificarea TAPA devine obligatorie, atunci când vrei să abordezi din ce în ce mai mulți clienți noi, din zona bunurilor de valoare.

„O astfel de procedură este cu atât mai accesibilă, cu cât există o orientare către securitate a managementului companiei. Iar standardul TAPA TSR 3, aflat la baza celor trei variante de certificare în zona «trucking security requirements», nu implică investiții majore, bazându-se, în mare parte, pe un management al securității foarte bine pus la punct, care, automat, va genera, în timp, reduceri de costuri”, ne-a explicat Ionel Popa.

Cerințe de bun simț

„Certificarea TAPAimplică investiții diferite, în funcție de nivelul de certificare. De exemplu, un camion nou se încadrează, de multe ori, aproape automat, în cerințele tehnice TSR 3, pentru că are în dotare, încă din configurația standard, un sistem de blocare a ușilor, un sistem de alarmă și GPS integrat.

Acestea reprezintă 90% din elementele tehnologice prinse în certificarea TAPA TSR 3”. Ambasadorul TAPA PSR în România a precizat că este, în plus, necesar un sistem mecanic de blocare a remorcii, în cazul decuplării (de exemplu „king pin”).

Altfel spus, vorbim despre cerințe de bun simț (nimic SF), care, o dată îndeplinite, creează acel cadru pe care se poate construi în siguranță (în cazul în care firma vrea să meargă mai departe cu certificarea). Foarte importante, în momentul certificării TSR, sunt procesele și procedurile, care trebuie bine puse la punct.

Pe lângă facilitarea certificării TAPA, acest management al securității, o dată integrat în funcționarea companiei, va ajuta conducerea să elimine, în mare parte, pierderile generate de situații neprevăzute.

Câteva exemple de practici impuse

De exemplu, la angajarea șoferilor, devine obligatorie verificarea lor la vechiul loc de muncă și pe baza cazierului furnizat de poliție.

„Nu poți să fii indiferent față de istoricul potențialului tău angajat, pentru că acest lucru se va reflecta, în mod direct, în nivelul de calitate a serviciilor prestate clienților. De aceea, o procedură pe care să o respecte, în mod obligatoriu, departamentul de resurse umane reprezintă un «must have».

Viitorul angajat va da, inclusiv, o declarație, potrivit căreia nu are antecedente, și trebuie să te asiguri că, dacă a făcut o declarație falsă, poți lua măsuri împotriva lui. Într-un astfel de context, va intra în funcțiune un mecanism intern care, pe baza unei anchete, să permită, inclusiv, desfacerea contractului de muncă.”

Managementul stabilește regula, atunci când spune: „… în această companie, toleranța față de incidentele de securitate este ZERO!”. Este baza de la care pleacă departamentul de resurse umane, ca să își facă treaba.

Dacă firma pe care o conduceți are un parc de cel puțin 10 camioane, puteți lua în calcul certificarea TAPA. Dacă, în plus, flota este nouă, reprezintă, chiar, o pierdere să nu analizați această opțiune. Mai ales ținând cont că tarifele de transport practicate în zona bunurilor de valoare sunt semnificativ mai mari.

„Este foarte bine să fii conectat cu toate mediile. Din păcate, nu știu câți transportatori pun mâna pe telefon, să se intereseze cu privire la un nou angajat și nu știu nici în ce măsură, la capătul firului, există disponibilitatea să se răspundă sincer”, a mai arătat Ionel Popa, subliniind că relația dintre șofer și angajator și modul în care trebuie făcută recrutarea reprezintă un capitol foarte bine pus la punct, în procedura de certificare TAPA.

Procedurii privind angajarea i se adaugă proceduri privind încărcarea, descărcarea, proceduri de verificare a camionului înainte de comunicare, dar și proceduri privind comunicarea.

„De exemplu, pentru îndeplinirea cerințelor de securitate, se impune existența unui telefon, care să permită dispeceratului să ia legătura cu șoferul, sau invers. În plus, procedural, conducătorul auto va ști ce să facă, în cazul în care este atacat, sau dacă descoperă un furt din camion (de exemplu, prelata tăiată).”

În concluzie…

Certificarea TAPA poate fi realizată inclusiv intern, în anumite condiții, cu ajutorul unui profesionist în securitate, sau al unei companii auditate în acest sens.

„Recent, am ajutat compania Transmec, din Oradea, să se pregă- tească pentru obținerea Certificatului TAPATSR 3. Au trecut auditul, iar, din punct de vedere tehnologic, investițiile au fost minime. Concluzia e simplă – dacă ai 10 sau peste 10 vehicule, devine recomandabil să te certifici TAPA.

În cazul în care nu vrei, poți, măcar, să consulți standardul TAPA, de pe site-ul organizației. Sunt reguli de bun simț, care îți vor reduce pierderile”, a concluzionat ambasadorul TAPA PSR în România.

Iată câteva elemente aflate pe lista de certificare. Compania solicitantă trebuie:

  • să aibă o persoană desemnată în mod oficial, responsabilă de securitatea lanțului de aprovizionare și cu monitorizarea programului TSR;
  • ă dispună de o politică scrisă de securitate a lanțului de aprovizionare – adoptată de conducere;
  • să existe proceduri specifice pentru manipularea încărcăturii cu valoare ridicată, în conformitate cu procedurile TSR; procedurile specifice se aplică, de asemenea, subcontractanților solicitantului;
  • să elaboreze o politică scrisă (comună cu clienții) pe care să o pună în aplicare, pentru a se asigura că toate pierderile de transport sunt investigate; aceasta include (dar nu se limitează la) notificarea cumpărătorului în privința furturilor suspectate sau cunoscute și inițierea investigațiilor în termen de 24 de ore;
  • să mențină o listă cu contactele organelor de poliție pe rutele critice și să pună la punct o procedură, atât la sediu, cât și pentru șoferi, cu privire la modul de contactare și coordonare cu autoritățile, atunci când are loc un furt;
  • să țină evidența tuturor dovezilor livrărilor, pentru o perioadă de cel puțin doi ani, care poate fi accesată atunci când este necesară investigarea pierderii;
  • să evalueze rutele și să le verifice, cel puțin o dată pe an, pentru a se asigura că sunt cele mai sigure, pentru a minimiza trecerea sau oprirea în zone cu risc ridicat; aceste informații trebuie furnizate clientului, dacă o solicită;
  • să aibă o procedură pentru identificarea și utilizarea locațiilor de parcare securizate pentru camioanele încărcate, așa cum se specifică în nivelurile TSR 1, 2 și 3.

Mai multe informații privind certificarea TAPA puteți solicita la adresa de mail ionel.popa@one-st.eu.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.