CEVA Logistics – Excelenta operationala

Multe companii au utilizat metodologii si tehnici de excelenta operationala pentru dezvoltarea unui consens in cadrul organizatiei, avand drept obiective declarate cresterea satisfactiei clientilor si imbunatatirea performantei, iar multe altele incearca inca sa atinga aceste obiective.

In ceea ce priveste operatiunile din cadrul CEVA, personalul companiei cauta perfectiunea si utilizeaza o abordare sistematica, prin intermediul careia realizeaza fiecare sarcina in mod corespunzator, de fiecare data. Procesul acopera fiecare etapa a unui proiect – de la asigurarea unui inceput perfect, pana la depunerea eforturilor necesare pentru cresterea continua a eficientei si masurarea rezultatelor in mod constant. Elementul cheie in ceea ce priveste asigurarea de valoare consta in implementarea unei culturi pentru excelenta.

Acesta este cadrul care sustine abordarea CEVA cu privire la Excelenta Operationala

Astfel, CEVA:

a) A creat si a organizat baze operationale pentru a furniza angajatilor sai metode pentru imbunatatirea operatiunilor.

b) A stabilit trei domenii cheie pentru crearea unei culturi durabile in ceea ce priveste excelenta operationala: implicarea organelor de conducere responsabile si angajatii, furnizarea de formare profesionala pentru personal si monitorizarea gradului de aplicare a culturii pentru excelenta.

c) A creat un sistem in care fiecare locatie este clasificata in functie de indicatorii de performanta.

Procesul companiei este esential pentru atingerea excelentei operatiunilor, insa la fel de importanti sunt oamenii din spatele procesului – iar angajatii CEVA se numara printre cei mai buni din domeniu.

LEAN constituie una din bazele CEVA in ceea ce priveste atingerea excelentei operationale. Odata ce un proiect este initiat, sunt depuse eforturi sustinute pentru eficientizarea acestuia. Prin utilizarea filozofiei LEAN, compania imbunatateste in mod continuu proiectul desfasurat. Angajatii sunt incurajati sa caute in permanenta noi modalitati de imbunatatire a proceselor zilnice, identificand si eliminand pierderile inutile, precum supra-productia, supra-prelucrarea si deplasarea inutila.

LEAN reprezinta o metodologie standard pentru identificarea, analizarea si eliminarea pierderilor inutile. Acest concept a fost initial dezvoltat de Toyota si a fost implementat cu succes in alte industrii. CEVA implementeaza LEAN prin analiza si reducerea pana la eliminare a pierderilor inutile, a inflexibilitatii si a variabilitatii. Pierderile inutile sunt reduse prin eliminarea proceselor care nu aduc valoare adaugata, contribuind astfel la costuri scazute, calitate sporita si flux constant. Flexibilitatea creste printr-o corelare mai buna a ratei de productie cu cererea, astfel incat sa se poata livra clientilor cantitatile corespunzatoare in termenele stabilite. Compania imbunatateste calitatea prin sporirea rentabilitatii proceselor si reducerea preturilor.

In lantul de aprovizionare LEAN ofera o multitudine de oportunitati de imbunatatire, insa adoptarea unei strategii LEAN necesita, de asemenea, implicarea semnificativa la toate nivelurile si in special angajamentul la nivelul conducerii executive. Din fericire, adoptarea LEAN nu presupune reorganizarea operatiunilor. Optand pentru externalizarea logisticii catre un partener deja instruit si experimentat, clientul obtine castiguri continue in ceea ce priveste calitatea si eficienta.

Un exemplu concret

In 2007, Vodafone a decis sa isi externalizeze operatiunile logistice catre un partener logistic calificat, alegand pentru aceasta compania CEVA. S-a inceput prin operarea unui depozit obisnuit, fiecare angajat livrand 20 comenzi pe zi, cu o eroare permisa in fiecare zi. Dupa patru ani de operatiuni, CEVA poate livra 30 comenzi pe zi fara nicio eroare, cu oameni mai putini, iar toti indicatorii de performanta sunt la 100%. Care este reteta? Oamenii, oamenii, oamenii, oamenii.

In primul rand, este vorba despre comunicare si respect la toate nivelurile. Supervizorii apreciaza si multumesc membrilor echipelor lor pentru sarcinile indeplinite in mod corespunzator si pentru ideile de imbunatatire. Recompensarea si recunoasterea expertilor ii incurajeaza pe acestia sa ii aduca pe ceilalti la acelasi standard.

La inceputul fiecarei ture, angajatii se intalnesc pentru a impartasi informatii si stiri. Muncitorii din depozite ar putea afla, de exemplu, cate comenzi vor fi preluate in ziua respectiva, la ce ore trebuie incarcate diferite comenzi, care sunt comenzile esentiale si care este situatia companiei in ceea ce priveste indicatorii cheie de performanta (KPI). Conducerea companiei comunica, de asemenea, strategia companiei tuturor angajatilor din cadrul organizatiei. Este important sa se explice orice strategie pe intelesul tuturor angajatilor, astfel incat acestia sa inteleaga conceptul si sa contribuie la reusita acestuia.

In al doilea rand – executie impecabila. Daca angajatii stiu intotdeauna unde pot gasi produsul dorit, piesele vor circula cu usurinta de la o sectiune la alta. Comenzile clientilor vor fi finalizate la timp, in mod corespunzator. Costurile vor fi reduse, deoarece nu va fi necesara corectarea greselilor, iar clientii nu se vor confrunta cu situatii precum „stoc indisponibil”. In caz de erori, procesul este intrerupt pentru identificarea cauzelor. In ceea priveste comenzile gresite, nu este suficienta inlocuirea unei piese necorespunzatoare cu piesa corecta. Echipa trebuie sa descopere cauza erorii si sa o corecteze, astfel incat procesul sa se desfasoare perfect in viitor.

Obiectivul consta in eliminarea erorilor prin implementarea unui proces fara erori.

In al treilea rand – standardizare. Oamenii pot dobandi o anumita calitate actionand constant intr-un anumit mod. In orice organizatie LEAN, angajatii sunt pregatiti si instruiti pentru aplicarea celor mai bune practici.

In al patrulea rand – termenul de livrare. Oamenii asigura circulatia marfurilor. Implementarea instrumentelor de fluidizare, precum „nivelarea incarcarii” si „PULL”, va conduce la reducerea termenului de executie si la realizarea unor operatiuni simple si rapide. Acest lucru va asigura si pregati organizatia sa poata raspunde la cresterea cererilor clientilor.

Pentru a pune in aplicare principiul de imbunatatire continua, este nevoie de forta de munca instruita, calificata si informata. In cultura LEAN, angajatii se straduiesc in fiecare zi sa elimine pierderile inutile si sa imbunatateasca si calitatea, utilizand procesul PDCA pentru atingerea obiectivelor. Contributia unei singure persoane ar putea trece neobservata. Insa, in timp, toate imbunatatirile de baza vor conduce la crearea unei echipe puternice si increzatoare, care va asigura o performanta ridicata ce va influenta in mod semnificativ rezultatele companiei.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.