CGMB: Autoturismele cu peste 3 pasageri, pe banda cu prioritate RATB

Autoturismele cu trei sau mai multi pasageri vor putea circula pe prima banda a bulevardelor din Capitala, cea pe care au prioritate vehiculele RATB si masinile de interventie (salvare, politie, pompieri), conform Programului integrat de gestiune a calitatii aerului, aprobat in ultima sedinta a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB).

Programul cuprinde un set de masuri menite sa imbunatateasca traficul auto in Bucuresti, pe care trebuie sa le implementeze mai multe directii si servicii din Primaria Capitalei: Directia Transporturi, Drumuri, Sistematizarea Circulatiei, Comisia Tehnica de Circulatie, Directia Inspectie si Control General, Directia de Urbanism si Amenajarea Teritoriului, Directia de Utilitati Publice, Directia Protectia Mediului si Educatie Eco-Civica, Centrul de Planificare Urbana si Metropolitana, Administratia Strazilor, Administratia Lacuri, Parcuri si Agrement, Regia Autonoma de Transport Bucuresti, precum si primariile de sector, prin serviciile de specialitate.

Concret, Programul integrat de gestiune a calitatii aerului incurajeaza mersul pe bicicleta si folosirea in comun a autoturismelor de catre mai multe persoane, dar si interzicerea stationarii oricarui vehicul, intre orele 8:00 si 20:00, pe banda intai a strazilor cu doua benzi pe sens si dedicarea primeia transportului in comun, vehiculelor de salvare, politie, pompieri, salubritate, inclusiv taxiuri, chiar si biciclistilor, acolo unde nu se pot amenaja piste separate. In raportul pe anul trecut, cei implicati in realizarea masurii de restrictionare a parcarii recunosc ca stadiul indeplinirii ei este nesatisfacator. Data inceperii aplicarii masurii amintite a fost 30 iunie 2009, iar dupa un an, municipalitatea inca se afla la faza de incercare.

Dispute intre edili pe restrictia de parcare

Spre exemplu, primarul general Sorin Oprescu s-a lovit de un obstacol neasteptat, in urma cu o luna, cand a vrut sa instituie interzicerea stationarii masinilor pe prima banda de circulatie de pe Bd. Ion Mihalache, intre Piata Victoriei si Str. Turda, in intervalul orar 7:30 – 19:30 al zilelor lucratoare. Andrei Chiliman, primarul Sectorului 1, l-a acuzat imediat ca ii priveaza pe locuitorii din zona de dreptul de a-si parca autoturismele in locurile unde o fac de ani de zile, deoarece nu exista parcari de resedinta. Nu a contat pentru edilul de sector nici ca legea interzice stationarea masinilor in plin bulevard – chiar daca pe banda unu de circulatie -, nici ca traficul este ingreunat de autoturismele riveranilor. Argumentul lui Sorin Oprescu este cat de poate de convingator: „Principala cauza a aglomerarilor de trafic este scaderea capacitatii de circulatie a arterelor, motivata de parcarea pe zona carosabila, astfel ca Primaria Municipiului Bucuresti studiaza, prin Administratia Strazilor, zonele in care se creeaza aglomerari de trafic, experimentand metode de eliminare a blocajului rutier. Pentru inceput, in cadrul unui proiect pilot, am decis sa interzicem oprirea pe bulevardul Ion Mihalache, pe tronsonul cuprins intre Piata Victoriei si strada Turda, in anumite intervale orare cu valori crescute ale fluxurilor de circulatie. In restul timpului, se permite stationarea, astfel incat sa existe posibilitatea riveranilor de a-si parca autovehiculele. Dupa analizarea efectelor restrictiilor impuse prin acest proiect pilot, acesta se va extinde si pe alte artere importante pe care se produc ambuteiaje“, ne-a declarat Sorin Oprescu.

Costurile implementarii masurii de restrictionare a parcarii au fost estimate la sume intre 10.000 si 100.000 de euro, iar efectele scontate sunt, pe langa fluentizarea traficului auto, scaderea concentratiei de NO2 si a pulberilor in suspensie. In decurs de un an, s-au aplicat 62.538 de amenzi, in valoare de 15.009.120 lei, pentru stationare neregulamentara a masinilor, insa rezultatele scontate sunt departe de a fi multumitoare.

Parcari cu dale inierbate

O alta masura pentru cresterea calitatii aerului in Capitala se refera la parcarile amenajate la sol cu dale inierbate. Altfel spus, dalele trebuie prevazute cu un spatiu care sa permita cresterea ierbii. Masura trebuie aplicata atat de municipalitate, cat si de primariile de sector, costa intre 10.000 si 100.000 de euro/an si are termen de realizare luna decembrie 2012. Sunt cuprinse, totodata, si facilitati la impozitare pentru cladirile care au amenajate terase verzi. De asemenea, se prevede plantarea de iarba pe terenurile virane si in „pastilele“ din jurul copacilor aflati pe aliniamentul stradal.

O alta masura este asigurarea unei suprafete de spatiu verde de minim 20 mp/locuitor, urmarindu-se distribuirea echilibrata a acestuia astfel incat fiecare locuitor al municipiului Bucuresti sa poata accede la un spatiu verde cu destinatie publica in maxim 15 minute de mers pe jos. Termenul de implementare este intre 31 decembrie 2010 si 31 decembrie 2013. Costul este estimat la 500.000 de euro. Vor scoate bani din buzunar si proprietarii de terenuri care nu construiesc ceva pe suprafata detinuta, in termen de un an de la dobandirea acesteia. Ei vor fi obligati sa amenajeze spatii verzi pe teren, in caz contrar urmand a fi amendati. Pe de alta parte, cei care construiesc vor fi obligati sa faca spatii verzi si sa planteze arbori pe 30% din suprafata parcelei detinute. Constructiile noi vor trebui, in plus, sa aiba spatii de parcare pentru biciclete.

Tarife crescute in parcajele din centru

Programul integrat de gestionare a calitatii aerului in municipiul Bucuresti propune si cresterea tarifelor pentru parcarea in zonele centrale. CGMB nu respinge ideea, in conditiile in care tariful stabilit prin Hotarare de Consiliu General dateaza din 2004, insa consilierii nu au precizat la cat se va ridica noul cost. „Tariful dupa care operam in prezent este in conformitate cu Hotararea nr. 84/2004, deci, ar fi anormal ca, dupa 6 ani sa nu se modifice“, au argumentat reprezentantii CGMB. In prezent, tariful perceput de Primarie este de 1,5 lei pentru o ora de parcare in amplasamentele aflate in administrarea sa. Municipalitatea are in exploatare 88 de amplasamente cu 2.945 de locuri de parcare, dintre care 245 sunt destinate persoanelor cu handicap, iar 124 de locuri sunt repartizate in mod gratuit, catre unele institutii publice. Programul mai prevede ca marile centre comerciale sa permita accesul gratuit in parcarile proprii a masinilor riveranilor, intre orele 22:00 si 8:00.

RATB pe culoare unice

Programul mai prevede continuarea realizarii culoarelor unice pentru mijloacele de transport ale RATB si a proiectelor de modernizare a infrastructurii transportului public (cai de rulare si parc RATB), precum si integrarea superioara a traseelor de transport public de suprafata si subteran, urban si regional, inclusiv cu sistemul feroviar, prin utilizarea preponderenta a vehiculelor nepoluante (tramvai si troleibuz). Costurile sunt de jumatate de milion de euro, intrucat presupun investitii in infrastructura. Exista propunerea RATB de continuare a lucrarilor. Ce s-a finalizat cu succes este introducerea sistemului de bilete integrat de suprafata si metrou, prin Sistemul Automat de Taxare (SAT), care cuprinde cardul activ, ce combina abonamentele pentru transportul public de suprafata si cel subteran. Proiectul a costat 12.378.584, 59 euro.

Fara garaje de beton

Dezafectarea bateriilor de garaje construite pe domeniul public si amenajarea de parcari supraetajate sau subterane, pentru a elibera carosabilul, este o masura prevazuta a se derula pana in decembrie 2012. Costurile sunt de peste o jumatate de milion de euro. Anul trecut, doar Primaria Sectorului 6 a amplasat parcari supraetajate de tip SMART PARKING, in 6 locatii, operatiunea continuand si anul acesta. Pana in prezent, a fost eliberata o suprafata de 15.000 mp de 750 de garaje demolate in acest sector al Capitalei. Sectorul 3 sta cel mai bine la capitolul dezafectari de garaje, primarul Liviu Negoita reusind sa nu mai aiba niciunul pe raza sectorului pe care il conduce, in locul bateriilor de garaje amenajand parcaje de resedinta.

Restrictii de mare tonaj

In Program, se mai recomanda mentinerea HCGMB nr. 134/2004 cu privire la restrictiile de circulatie ale autovehiculelor de mare tonaj (peste 5 tone). In cursul anului trecut, au fost aplicate 1.236 de sanctiuni, in valoare de 3.708.000 lei, celor care au incalcat prevederile hotararii. Pana acum, masura instituita a dat rezultate, putand fi aplicata fara dificultati, poate si pentru ca implica foarte mici costuri – doar de personal. Nu acelasi lucru s-a intamplat in privinta acordarii de facilitati pentru detinatorii autovehiculelor si mopedurilor actionate electric, prevazuta in Program a se realiza in cursul anului 2009. Cum intre timp a venit si criza economica, nici nu pare a avea succes in prioritatile edililor. Alta masura se refera la introducerea inspectiei tehnice de poluare pentru autovehiculele cu masa maxima autorizata sub 3,5 tone cu norma de poluare Euro 0, Euro 1, Euro 2, cu valabilitate de un an.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.