Cine mai trece BAC-ul?

Sute de elevi eliminati din examen pentru tentativa de copiere, zeci de licee in care nimeni nu a reusit sa treaca si, la final, la nivel national, au picat mai mult de jumatate dintre candidati. Examenul de bacalaureat a avut in acest an un rezultat socant… iar acum se cauta cauzele – lipsa de pregatire, subiectele prea grele sau, poate, ghinionul. Dar realitatea o cunoastem cu totii, iar cauza principala a rezultatelor cumplite are o explicatie banala – nu s-a mai putut copia! La un moment dat, cineva a hotarat ca nu se mai poate asa si s-a „taiat in carne vie“. Poate ca normal ar fi fost sa se puna mai intai ordine in sistem, sa te asiguri ca se face scoala, iar bacalaureatul sa fie ultima etapa de corectat. Ast fel, ar fi suferit mai putina lume, dar ar fi luat si mai mult timp… foarte mult timp. Iar Romania nu mai are timp! Ce s-a intamplat anul acesta la examenul de bacalaureat ilustreaza nu numai situatia invatamantului, ci a societatii romanesti in ansamblul ei. Ce s-ar intampla in transporturi daca, de maine, controlul s-ar realiza „la sange“? O intrebare pe care multi si-au pus-o. Probabil ca rezultatele nu ar fi cu mult diferite fata de cele obtinute la bacaureat si multe firme de transport ar disparea sub presiunea unui control sufocant, in conditiile legislatiei actuale. Opinia mea si nu numai a mea este ca acest moment al marelui examen va veni si in transporturi si inca destul de repede. Dar o sansa exista, mai ales ca, in acest moment, se pregateste o noua lege in transporturi. Probabil ca miza pe care cu totii o intrevedem va duce la o implicare majora a transportatorilor, care, prin asociatiile care ii reprezinta, vor reusi sa-si impuna punctul de vedere – o lege moderna, care sa nu oblige firmele sa-si dovedeasca ne vinovatia, un control organizat, care sa mearga pe principiul combaterii concurentei neloiale si nu pe acela al colectarii de cat mai multe amenzi la bugetul statului. In caz contrar… Dupa 1989, societatea romaneasca a fost motivata in principal de o idee care, la un moment dat, a de venit chiar slogan electoral – „sa traiti bine!“. Poate ca a venit momentul sa renuntam sau macar sa estompam acest principiu care si-a dovedit falimentul la nivel social si am putea, de exemplu, sa ne gandim cum sa facem sa traim demn – cu siguranta ca atunci vom trai si bine. Iar pentru un om de afaceri mi se pare demn sa cunoasca legea care ii va defini activitatea cu macar jumatate de an inainte. Mi se pare demn sa aiba acces la discutii prin patronatul care il reprezinta. Mi se pare demn ca legea sa fie emanata pe baza unor principii si strategii enuntate anterior. Mi se pare demn sa cunoasca etapele parcurse si care urmeaza sa fie parcurse de orice nou act normativ care, odata intrat in vigoare, il afecteaza in mod direct. Numai de la inceputul acestui an au aparut peste noapte cateva acte normative cu impact major asupra transportatorilor, iar in aceasta vara este foarte probabil sa rasara „noua lege a transporturilor“ emisa sub forma de Ordonanta de Guvern si cu prevederi surpriza. Si asta dupa ce, inca de anul trecut, se lucreaza la textul unei noi legi in Parlament. Indiferent de forma sub care va aparea, putem spera ca noua lege va aduce o imbunatatire pe piata transporturilor rutiere de marfa si persoane. Si ce mai conteaza daca, pentru acest rezultat, este sacrificat un procent important dintre operatorii de transport… Scopul scuza mijloacele… dar un lucru ramane: pentru cele 30.000 de firme de transport licentiate, modul in care se face modernizarea nu este unul demn.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.