Cine prinde trenul?

Concurența se va amplifica în următoarea perioadă. Regulile se vor schimba. Uniunea Europeană susține transportul feroviar ca fiind cel mai eficient, lucru care se va materializa, mai ales pe segmentul de transport de călători, în ajutoare concrete, care se vor transforma în atuuri semnificative.

Judecând după semnalele primite la nivel legislativ, deputatul PSD Lucian Șova, secretar al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților, se așteaptă, în următorii 4 ani, la modificări de substanță ale componenței sectorului de transport rutier.

Ziua Cargo: La ce ne putem aștepta, din punct de vedere legislativ, în perioada următoare?

Lucian Șova: Exisă o preocupare, la nivelul Comisiei de Transport, pentru câteva dintre prioritățile declarate de Guvern. Este vorba, printre altele, despre Autoritatea de Reformă Feroviară, care a fost înființată, prin ordonanță, de Guvernul Cioloș, la sfârșitul mandatului, și pentru care realizăm legea de aprobare, în prezent. De asemenea, din dorința Guvernului, vom aproba master planul pe transport, inclusiv prin lege, chiar dacă a fost adoptat prin hotărâre de guvern. Am realizat, în paralel, o evaluare din perspectiva administrativă a entităților care compun Ministerul Transporturilor.

Există, de asemenea, o preocupare pentru ceea ce ar însemna așa-zisul timbru de mediu, pentru că presupun că lucrurile nu s-au oprit. Legea privind asigurările RCA se află, de asemenea, într-o zonă de interes. Am purtat discuții la nivelul conducerii comisiei și am transmis invitații ca să generăm un dialog. Ne-am dori să colaborăm cu administrația și să avem puncte de vedere ale experților, pe care, după aceea, să le reproducem în discuții cu componenta civilă, astfel încât să găsim soluția care să răspundă nevoilor administrației și să fie suportabilă și din punctul de vedere al celor pentru care se face. Legea nu trebuie făcută împotriva oamenilor, ci pentru oameni.

Cred că ministerul de resort, iar aici mă refer, mai ales, la componenta dedicată segmentului rutier, ar trebui să își intensifice eforturile de a cataliza energiile Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură, pentru a lucra la proiectele de legi care sunt de mult timp în adormire, mă refer la taximetrie, la OG 27 și la alte normative de aceeași importanță.

Așteptați reacții din partea administrației sau a asociațiilor de profil?

Administrația trebuie să arunce mănușa, dar nici asociațiile profesionale nu ar trebui să stea cu mâinile în sân. Constat o apatie, din perspectiva lor.

Trag un semnal de alarmă către asociațiile transportatorilor rutieri, să privească cu mare atenție ceea ce se întâmplă cu reglementarea care consfințește înființarea și activitatea autorității de reformă feroviară, care reprezintă o condiționalitate impusă de Comisia Europeană. Concret, CE a transmis clar Ministerului că nu va acorda nimic pentru infrastructură, dacă, anterior, nu este înființată o autoritate feroviară ce va primi o cotă de bani pe programul de investiții în transportul de pasageri pe cale ferată și care va gestiona acordarea licențelor de transport. Iar, la capitolul licențe, spre deosebire de alte moduri de transport, operatorii vor primi gratuit material rulant, pentru că Europa susține acest mod de transport ca fiind cel mai eficient.

Altfel spus, entitatea deja înființată, pe hârtie, va primi bani europeni pentru achiziționarea de vagoane și locomotive destinate transportului de pasageri pe cale ferată, pe care le va acorda operatorilor, în conformitate cu niște criterii care presupun asumarea unor obligații, licitația nefiind obligatorie. Operatorii feroviari ar putea câștiga, astfel, un avantaj major pe piață. Aspectul ar trebui luat în calcul de operatorii de transport rutier, care vor trebui, în orizontul câtorva ani, să se adapteze unor oferte extrem de competitive. Piața va fi deschisă oricui, inclusiv operatorilor străini, care ar putea lua în calcul intrarea pe piața românească.

În prezent, OG 27 și modificările la Legea 92 se bat cap în cap. Se întâmplă ceva din acest punct de vedere?

Din păcate, în ciuda acestor probleme, tehnicienii din ministere sunt apatici, la fel și părțile interesate din mediul de business – asociațiile.

Eu lucrez, în continuare, la conceptul de co-voiajare. Am primit o recomandare, din partea consiliului legislativ, ca să nu apară ca o modificare a Legii taximetriei, ci ca o lege de sine stătătoare. Pentru că suntem la început de mandat, am mai mult timp și vreau să provoc o serie de discuții între profesioniști, pe această temă.

La nivel european, se ia o serie de măsuri menite să descurajeze transportatorii din Est. Cum apreciați starea actuală a lucrurilor?

Am comentat, de mult timp, că vom ajunge în această situație, pentru că vom da Europa peste cap. Uniunea și-a formulat un cadru legal, care se plia pe niște reguli sau obiceiuri nescrise, potrivit cărora, după aproximativ 3 curse, șoferul ajungea acasă. Est-europenii au abordat Vestul, însă, diferit, mai ales în condițiile în care, cel puțin în România, TIR este accesibil oricui, chiar dacă nu are nici în clin, nici în mânecă cu transportul. E o afacere care pare extrem de ușor de făcut.

De fapt, însă, lucrurile nu stau chiar așa. Știu cazuri de șoferi independenți care au muncit până la epuizare, iar, în final, au descoperit că, după ce și-au acoperit investiția, nu au câștigat mai mult decât dacă ar fi lucrat ca șoferi într-o companie care face transport internațional bilateral. Nu este corect să faci Europa după cum te taie capul. Atunci când s-au făcut regulamentele europene, nimeni nu s-a gândit că esticii își vor lua camionul și vor pleca cu el ca în Afganistan, 6 luni. Noi facem haiducie și sunt reacții din partea celor din Vest.

Cum vor evolua lucrurile în următorii ani?

Sunt sigur că vor fi adoptate reglementări noi la nivel european, pe care toți vor trebui să le respecte. Cred că vom putea vorbi despre o mare epurare. Mă aștept ca, din acest mandat, să asistăm la un mare crah, după care o să se facă și o mare așezare în transporturi, unde vor apărea niște „plante modificate genetic”, care vor avea la coadă GmbH. Vorbim despre o degringoladă din ce în ce mai mare în piața de transport, care se va solda cu ieșirea din piață a multor operatori, vorbim despre liberalizare pe segmentul de transport de pasageri și despre intrarea în forță a capitalului străin, prin intermediul unor persoane juridice românești sau exclusiv străine, dar care vor fi niște transportatori modificați genetic.

Uniunea Europeană va vira bani pentru achiziția, de către Autoritatea de Reformă Feroviară, de material rulant, care va fi acordat gratuit unor operatori, care își vor asuma o serie de obligații. Vom vorbi, în acest context, despre transport de pasageri pe calea ferată, în condiții de competitivitate.

Din păcate, exponenții, vectorii de comunicare ai mediului privat s-au contaminat și ei de la componenta administrativă și politică. Mă întreb dacă sunt cumva mai buni decât politicienii, sau, doar, mai ipocriți.

În condițiile actuale, putem să stăm cu mâinile încrucișate până când expiră programul de transport pasageri prin servicii regulate, după care vom vorbi direct despre liberalizare. Dacă nu vrem să comunicăm și să gândim o aterizare lină, vom avea, metaforic vorbind, o aterizare în cap. Părțile interesate ar trebui să ia în calcul că, dacă vom rămâne cantonați în poziția în care ne aflăm și nu vom dori să privim la secolul în care trăim, o să ne trezească secolul la viață.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.