Circulația trotinetelor electrice, reglementată prin OUG

Guvernul a reglementat, printr-o ordonanță de urgență (OUG 13/2020), circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Trotinetiștii trebuie să aibă cel puțin 14 ani pentru a conduce astfel de mijloace de transport care, la fel ca în cazul bicicletelor și mopedelor, trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Potrivit ordonanței, trotineta electrică este definită ca „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat, cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.

Interzis pe trotuar

Circulația pe trotuare este interzisă trotinetelor electrice, așa cum sunt ele definite în lege. Astfel, potrivit actului normativ: „sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric”.

Pe pista de biciclete sau pe drumurile cu maxim 50 km/h

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, mai prevede ordonanța.

În lume

Potrivit notei de fundamentare a actului normativ, din cercetarea legislației rutiere a altor state europene, s-a relevat că circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice este interzisă în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, este permisă în state precum Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Franța și Țările de Jos și nu este reglementată încă în Bulgaria, Grecia, Polonia, Spania, Ungaria și Croația.

În Germania, cei care conduc trotinete electrice trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, nu au voie să meargă cu o viteză mai mare de 20 km/h și nu le este permis accesul pe trotuar sau în zonele pietonale. În Austria, asemenea vehicule sunt încadrate la categoria biciclete și biciclete electrice și pot circula pe piste special amenajate, cu excepția cazului când nu este amenajată o asemenea pistă, viteza maximă admisă fiind de 25 km/h.

În Belgia, regulile aplicabile sunt diferențiate în funcție de viteza cu care se deplasează utilizatorul. Viteza maximă permisă este de 18 km/h. În Danemarca, circulația se desfășoară exclusiv pe piste de biciclete, cu viteza maximă de 20 km/h, dar cu interdicție pe timpul nopții. În Italia, viteza de deplasare a trotinetelor electrice este permisă până la 20 km/h.

În Țările de Jos, trotinetele electrice se pot deplasa pe pistele de biciclete și intră în categoria mopedelor speciale, cu viteză constructivă maximă de 45 km/h, însă, pentru a fi utilizate pe drumurile publice, altele decât pistele de biciclete, fiecare model trebuie supus unui proces de avizare, la cererea producătorului, importatorului, comerciantului, derulat de către Ministerul Infrastructurii cu sprijinul tehnic al RDV (echivalentul Registrului Auto Român).

În Franța, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe pistele pentru biciclete, iar, în lipsa acestora, numai pe drumurile publice unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor electrice în afara localităților, cu excepția pistelor pentru biciclete.

În perioada 2016-2019, la nivel național, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice. În urma acestor evenimente, un conducător de trotinetă electrică a decedat, 37 au fost răniți grav, iar 156 răniți ușor, se mai arată în document.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.