Citaro, complet electrificat

Cu ocazia evenimentului anual organizat de Daimler Buses pentru presă au fost prezentate statistici ale diviziei, strategii de viitor dar și o avanpremieră, modelul complet electric al autobuzului urban Mercedes-Benz Citaro.

Anul care tocmai s-a încheiat a fost unul bun, conform oficialilor Daimler Buses iar pentru 2018 este estimată o creștere semnificativă a vânzărilor și câștigurilor.

„Anul 2017 a fost unul de succes iar 2018 va fi un alt an special pentru noi: deschidem o nouă eră a transportului public prin lansarea modelului Mercedes-Benz Citaro fără emisii”, a spus șeful Daimler Buses și directorul executiv al EvoBus GmbH, Hartmut Schick.

Grupul și-a propus ca până în 2020 să facă investiții de aproximativ 200 milioane euro 2020 în viitoarele domenii de conectivitate, de conducere automată și de acționare electrică.

Citaro electric, utilizat de clienți la sfârșitul lui 2018

„În ceea ce privește produsul, 2018 va fi un an deosebit. Astăzi, oferim o privire de ansamblu a versiunii produse în serie a autobuzului urban Mercedes-Benz Citaro complet electric. Prototipul a finalizat deja un ciclu extins de teste și încercări, așa că deschidem o nouă eră a transportului public”, a spus Harmut Schick.

La finalul lui 2018 va fi livrat primul dintre aceste vehicule și va fi pus în funcțiune în cadrul testelor de conducere orientate spre client. Firma Rhein-Neckar-Verkehr GmbH, compania de transport public din regiunea metropolitană Rhine-Neckar, a semnat o înțelegere Daimler în noiembrie 2017 în acest sens. Producția de serie va începe la Mannheim spre sfârșitul anului. Prețul nu a fost dezvăluit dar a fost confirmat faptul că va fi mai scump decât un model „clasic”.

400 milioane euro

Aceasta este suma pe care concernul german a investit-o în dezvoltarea acestui model. Sistemul electric instalat pe Citaro face parte din sistemul global „eMobility” al Daimler Buses. Înainte de achiziționarea unui autobuz de către clienți, accentul se pune pe consultanță de specialitate, așa-numita consultanță electronică.

Specialiștii EvoBus analizează fiecare dintre liniile clientului, un program de simulare calculează apoi consumul de energie electrică pentru viitoarele autobuze electrice din sistem. Această consultare are ca rezultat recomandări precise și calcule privind consumul de energie, infrastructura necesară de încărcare, capacitatea de alimentare recomandată pentru alimentarea cu energie electrică a depozitelor și recomandări pentru gestionarea tarifelor.

În viitor, un serviciu special de e-mobilitate de la Omniplus va fi disponibil pentru service, întreținere și reparații. Echipa de dezvoltare s-a axat în special pe managementul termic, deoarece consumul de energie al unui autobuz urban complet electric este influențat în mod decisiv de cerințele energetice pentru răcire și în special pentru încălzirea interiorului mare, cu deschiderea și închiderea frecventă a ușilor în mod regulat.

Citaro electric, echipat cu un set complet de baterii, atinge o distanță (minimă) de 150 km în timpul verii și 110 km pe timp de iarnă și cu sistemele de încălzire pornite. Din aceste cifre rezultă că pe anumite rute ar putea fi deja folosite autobuzele electrice fără nici o încărcare intermediară.

Temperatura optimă pentru baterii, atât ca performanță cât și ca economie a energiei, se situează în jurul valorii de 25 de grade. Autobuzul de 12 m este pus în mișcare cu ajutorul unei axe portante electrice și a unor baterii modulare. Axa portantă a primit motoare electrice la fiecare roată.

Puterea maximă a motoarelor electrice este de 2 x 125 kW, iar cuplul este de 2 x 485 Nm, potrivit oficialilor Daimler. Această putere face ca autobuzul să nu aibă niciun fel de problemă, demonstrându-ni-se că autobuzul accelerează cu aceeași intensitate indiferent dacă el este gol sau încărcat de călători.

Bateriile Li-ion aflate la bordul autobuzului livrează 243 kWh în setul complet, acestea putând fi împărțite între maximum 10 module. Pe lângă locul celor două module de pe acoperiș, în standard este inclus spațiu pentru alte patru module din spatele busului. Alte două sau patru module de baterii pot fi montate pe acoperiș, la cererea clientului.

Strategia CASE

„Se lucrează din greu nu numai pe parte de autobuze electrice; controlul parțial automatizat continuă să aibă prioritate la Daimler Buses. Vom investi aproximativ 200 de milioane de euro până în 2020 în implementarea strategiei CASE, pentru a modela viitorul mobilității. Oferim soluții care permit pasagerilor să călătorească în siguranță, în mod flexibil și fără emisii”, a adăugat Hartmut Schick.

CASE reprezintă viitoarele domenii de conectivitate (Connected), de conducere automată (Autonomous), utilizare flexibilă (Shared & Services) și unitate electrică (Electric). Totuși, compania a continuat și să își consolideze ideea afacerilor de bază: ofensiva produselor cu noi modele. În plus, față de concentrarea pe autobuzul viitorului, se optimizează portofoliul tradițional de produse și consolidând afacerea de bază a grupului.

În 2017 compania și-a continuat ofensiva, cu hibridul Mercedes-Benz Citaro. Un alt element de noutate este și noua versiune a autocarului de succes Mercedes-Benz Tourismo. Noile sisteme de asistență și siguranță, cum ar fi Asistența activă de frânare 4 (ABA4), cu recunoașterea pietonilor, cresc și mai mult siguranța oferită de Tourismo.

Consumul de combustibil este redus comparativ cu modelul anterior său grație aerodinamicii optimizate și a caroseriei îmbunătățite. Totuși, cel mai important produs nou este adus sub brandul Setra, acesta fiind noul model double-decker, S531 DT. Mulțumită optimizării aerodinamicii acesta consumă mai puțin carburant decât predecesorul său. De altfel, asemenea lui Tourismo, și acest model dispune de un sistem de frânare de urgență cu recunoaștere a obstacolelor și a pietonilor ca echipament standard.

O premieră mondială pentru autobuze este disponibilă opțional: Sideguard Assist, adică sistemul de asistență pentru „unghiul mort”. Acesta se bazează pe senzori radar ce monitorizează marcajul din dreapta a benzii șoselei și oferă un avertisment la viraje atunci când pe trasa calculată de sistem apar pietoni, bicicliști sau alte obstacole.

„Transfer” în liga asiatică

Șeful Daimler Buses și directorul executiv al EvoBus GmbH, Hartmut Schick, a părăsit postul de conducere după 9 ani în fruntea acestuia, „transferându-se” în Asia. Acesta va fi noul șef al Daimler Trucks Asia (DTA), filiala asiatică a Daimler Trucks and Buses, ce include Mitsubishi Fuso Trucks and Bus Corporation (MFTBC) din Japonia și vehiculele comerciale Daimler India (DICV).

Sub conducerea sa, divizia Daimler Buses a devenit cel mai profitabil producător de autobuze din lume și, în același timp, singurul producător de autobuze care continuă să producă în Germania. În plus, Daimler Buses și-a arătat valențele de lider al dezvoltării tehnologice din ultimii ani, cu precădere prin modelul Mercedes-Benz Future Bus, primul autobuz urban autonom din lume.

Noul șef al diviziei Daimler Buses va fi Till Oberwörder. Acesta a condus departamentul de marketing, vânzări și service al Mercedes-Benz Trucks de la 1 iulie 2015, fiind responsabil de vânzări și service la nivel mondial.

Alexandru STOIAN

Stuttgart, GERMANIA

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.