Citaro Hybrid – versiunea economică

Mercedes-Benz a realizat un nou concept hibrid pentru Citaro. Având motorul electric integrat între motorul convențional și transmisie și utilizând unități de stocare pe termen scurt a energiei electrice, autovehiculul oferă o soluție de echilibru între „economie” și „ecologie”.

Noul autobuz asigură o reducere a consumului cu până la 8,5% și, astfel, amortizarea este rapidă. În plus, în cursul sesiunii de drive-test, am putut confirma faptul că experiența șoferului este similară cu cea trăită la volanul unui autobuz Citaro clasic.

Nimic nu arată faptul că este vorba despre un hibrid. De la panoul de bord și comenzi, și până la configurația interioară și experiența la drum, autovehiculul se comportă identic, singura diferență (plăcută) urmând să fie constatată în legătură cu consumul de carburant.

Amortizare rapidă

Principalul atu al noului hibrid Citaro este economia. Conceptul noului model are la bază un obiectiv clar definit: de a aduce modificări minime vehiculului de bază, maximizând, totodată, eficiența consumului de combustibil. Modelul clasic Citaro cu motor diesel este, deja, recunoscut ca fiind foarte eficient, dar combinația ingenioasă a diverselor componente reduce consumul de combustibil al hibridului cu până la 8,5%.

Practic, atunci când autobuzul este decelerat, motorul electric acționează ca un generator și transformă energia de frânare în energie electrică. Ulterior, această energie va fi utilizată de motorul electric pentru a ajuta motorul diesel, în momentul accelerării.

Principalul component al sistemului hibrid este motorul electric, montat între motorul diesel și transmisia automată. Acesta generează o putere maximă de 14 kW și un cuplu maxim de 220 Nm. Motorul electric ajută motorul cu combustie în primul rând atunci când sunt necesare niveluri ridicate de putere, în special la plecarea de pe loc.

Astfel, performanța motorului diesel este îmbunătățită, puterea acestuia fiind reglată în concordanță cu evoluția motorului electric.

În plus, un ușor ajutor venit de la motorul electric, la ralanti, crește eficiența motorului diesel.

Tehnologie de 48 volți

Energia electrică necesară funcționării motorului electric este produsă prin recuperare, în timpul perioadelor de frânare (motorul electric acționează ca un generator). Energia este stocată în condensatoare, acestea fiind potrivite în special pentru comutarea rapidă între încărcare și descărcare – se potrivește foarte bine modului de funcționare a autobuzelor urbane. Frânarea autobuzului de la 50 km/h la oprire este suficientă pentru încărcare.

Unitatea de stocare a energiei electrice constă din două module montate pe acoperiș, cu o capacitate totală de 2 Ah. Un invertor convertește energia stocată în curent alternativ, pentru a pune în funcțiune motorul electric. Invertorul și motorul electric sunt răcite cu apă.

Un avantaj important este faptul că acest sistem hibrid nu presupune o rețea de înaltă tensiune.

Este primul vehicul comercial care vine cu o rețea separată de 48 volți, similară cu cea utilizată pe autoturismele hibride Mercedes-Benz.

Mai mult decât atât, Citaro Hybrid are o greutate suplimentară redusă, iar sistemul ocupă puțin spațiu, lăsând înălțimea autovehiculului aproape neschimbată.

Configurația interiorului și scaunele pentru pasageri sunt asemănătoare modelului clasic, iar masa suplimentară este de 156 kg.

Astfel, echipat cu sistemul standard, autobuzul hibrid rigid Citaro cu o masă totală de 18 t poate transporta până la 105 pasageri, iar versiunea articulată poate transporta 159.

Componente de la autoturisme, camioane și autobuze

Echipa care a dezvoltat Citaro Hybrid s-a bazat pe componente care și-au dovedit fiabilitatea, fiind deja utilizate pe alte segmente ale grupului.

Motorul electric, de exemplu, este identic cu cel care echipează noul Mercedes-Benz Clasa S.

Sistemul suplimentar de răcire și invertorul pot fi întâlnite pe camioanele Mercedes-Benz, iar pompa de apă a fost de asemenea preluată de la autoturisme.

Citaro Hybrid este echipat cu un sistem inteligent de direcție. Acest sistem electrohidraulic funcționează numai la cerere, adică numai atunci când conducătorul auto rotește volanul și, astfel, economisește combustibil. Direcția inteligentă poate fi comandată opțional pentru întreaga gamă Citaro și CapaCity.

Noul sistem hibrid este disponibil ca echipament opțional pentru toate modelele Citaro, în combinație cu motorul Mercedes-Benz OM 936 cu șase cilindri în linie, atât în versiune verticală, cât și orizontală.

De asemenea, motorul hibrid este disponibil pentru versiunea Citaro NGT cu motorul pe gaz natural M 936 G – combinația de motor cu gaz cu unitate hibrid este rar întâlnită, iar impactul foarte scăzut asupra mediului reprezintă un aspect semnificativ.

Modelul Citaro Hybrid este compatibil cu transmisiile automate furnizate de ZF și Voith.

Investiție sigură

Toate componentele sistemului hibrid sunt concepute pentru a funcționa pe întreaga durată de exploatare a vehiculului. Existența unității hibride contribuie, în plus, la reducerea uzurii motorului diesel. De asemenea, utilizarea motorului electric ca generator are ca efect suplimentar reducerea efortului asupra frânelor, ceea ce poate prelungi semnificativ durata de viață a acestora.

Citaro Hybrid ușurează lucrurile și pentru service-uri, prin absența componentelor de înaltă tensiune.

Sistemul de 48 volți este clasificat ca tehnologie de joasă tensiune și poate fi manipulat fără risc de rănire. Intervalele de întreținere pentru Citaro Hybrid rămân, de asemenea, identice, la 60 000 km sau o dată pe an.

Pentru a crește în plus eficiența, modelul hibrid utilizează o punte motoare cu masă redusă – ZF AV133.

Radu BORCESCU, Mannheim, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.