CITIMARK

Isuzu nu se dezminte nici pe segmentul urban

Prin autobuzul de capacitate medie Citimark, Isuzu intra pe un nou segment de piata, demonstrand aceeasi tenacitate care i-a asigurat succesul prin modelul Turquoise. Strategia este una simpla, dar foarte eficienta – sa oferi clientului exact ceea ce are nevoie, la un pret cat mai accesibil.

Analizand aparitia modelului Citimark si conditiile de piata din Romania, nu poti sa nu realizezi o analogie cu aparitia lui Turquoise, model care a intrat pe piata romaneasca in 2004 si a fost aproape in permanenta lider de piata pe segmentul sau. Practic, Isuzu si Anadolu Automobil Rom (firma care reprezinta producatorul turc in tara noastra) ar putea reedita succesul obtinut pe segmentul interurban-turistic si pe piata transportului urban. Si asa cum spuneam, strategia a fost simpla – Turquoise a oferit tot ceea ce transportatorii romani puteau sa-si doreasca – design placut, capacitate de transport mai mare decat cea a microbuzelor, pe care multi calatori nu le mai privesc cu ochi buni, confort ridicat (clasificarea cu cat mai multe stele a fost extrem de importanta pentru castigarea traseelor regulate), multifunctionalitate (poate fi utilizat si pentru turism) si, cel mai important, un pret atragator. Strategia este simpla, insa a o pune in aplicare este extrem de complicat, iar ultimii cinci ani au dovedit-o din plin. Practic, Isuzu Turquoise a fost singurul autovehicul pe clasa sa care a demonstrat constanta in timp – pret competitiv, livrarea unui numar mare de masini in timp scurt (atunci cand a fost cazul), service, produs functional…

Astfel, criticat sau laudat, Turquoise a fost si continua sa fie preferat de foarte multi transportatori. Dar sa ne intoarcem la produsul testat – un autobuz de dimensiuni medii, cu o capacitate de pana la 72 de pasageri si un pret foarte bun. Acesta nu a fost inca fixat, insa reprezentantii Isuzu ne-au asigurat ca va fi de sub 100.000 de euro. Astfel, Citimark ofera premisele necesare adjudecarii licitatiilor, pe un segment slab reprezentat din punct de vedere al ofertei de autovehicule. Practic, pe segmentul autobuzelor medii (7 – 10 m lungime), exista o concurenta mult mai mica fata de ceea ce se intalneste pe segmentul autobuzelor clasice, de 12 m. Pastrand proportiile, intr-o situatie asemanatoare se gasea si Turquoise in 2004.

„Tot ce clientul isi poate dori“

Asa sintetizam mai sus strategia Isuzu, iar Citimark o confirma din plin. In primul rand, trebuie spus ca acest model este destinat in special transportului in orase mici si medii sau in zonele limitrofe oraselor mari. Adica ar trebui sa inlocuiasca autobuze invechite, cu durata normala de exploatare de mult depasita si care sunt mult sub standardele actuale privind transportul public urban. In aceste conditii, atuurile lui Citimark sunt evidente: un pret pe care bugetele respectivelor orase sa si-l permita, un design atragator si modern, pentru care autoritatile locale vor primi mult credit din partea locuitorilor, mai confortabil, mai putin poluant, mai silentios, iar lista poate continua. Soferii vor fi, de asemenea, incantati sa treaca de pe vechile autobuze pe niste masini noi, manevrabile si usor de condus. Insa, dincolo de aceste aspecte legate de oportunitatea aparitiei Citimark pe piata din tara noastra, trebuie spus ca Isuzu si-a facut bine temele si intentia de a ataca intreaga piata UE cu acest autobuz nu reprezinta vorbe in vant. In primul rand, putem observa grija avuta la realizarea designului exterior – imaginea Citimark este una moderna, eleganta si confera produsului individualitate. In plus, sunt cateva aspecte tehnice care plaseaza acest model in „lumea buna“ a autobuzelor urbane de medie capacitate: motorul este plasat in partea din spate, aerul conditionat este integrat in acoperis, suspensiile sunt integral pneumatice, accesibilitatea buna prin doua usi laterale (simpla – fata, dubla – mijloc), ABS, ASR, frane pe discuri (fata-spate)… Am apreciat amenajarea interioara care ofera posibilitatea unei bune deplasari a calatorilor in interior si, de asemenea, faciliteaza operatiunile de curatare. Suprafata vitrata mare asigura o buna iluminare a salonului si contribuie la confortul pasagerilor. Bordul este simplu, iar cutia de viteze este manuala, insa, in timpul testului, am putut aprecia vizibilitatea buna, manevrabilitatea autovehiculului, raspunsul rapid la comenzi. De altfel, confortul soferului este asigurat si de scaunul prevazut cu suspensie pneumatica.

Un alt aspect care ar putea ajuta Citimark la licitatii este faptul ca prima treapta din dreptul celei de-a doua usi este foarte lata si, astfel, autobuzul este considerat ca avand podea joasa la jumatatea lui.

Pregatiri pentru vanzare

Piata din Romania a devenit tot mai pretentioasa atunci cand este vorba despre autovehiculele achizitionate. Este greu astazi sa mai vinzi ceva fara a demostra inainte calitatile respectivului produs. Reprezentantii Isuzu au luat in calcul acest aspect si au pornit o puternica campanie de prezentare a Citimark. Modelul a fost adus in Romania, pentru prima data, in luna iunie a acestui an, cand a fost organizata si o caravana de prezentare in mai multe orase. Tinta au reprezentat-o regiile de transport din orasele mari si medii. Asa cum spuneam, produsul se incadreaza pe un segment putin reprezentat din punct de vedere al mijloacelor de transport. Pe de alta parte, exista o nevoie importanta de asemenea autovehicule la nivelul regiilor de transport, insa vanzarile sunt influentate de licitatiile organizate, de capacitatea bugetelor locale de a acoperi asemenea achizitii. Orasele care s-au aratat cele mai interesate in a achizitiona acest autobuz au fost Focsani, Ramnicu Valcea, Tulcea (unde autobuzul a fost testat timp de o saptamana). La sfarsitul acestui an, autobuzul va fi testat doua saptamani de catre regia de transport din Ramnicu Valcea. In primul an normal, cu crestere economica, reprezentantii Anadolu isi propun sa comercializeze peste 100 de Citimark in tara noastra. Primele comenzi pentru Citimark in Europa au venit deja din Bulgaria, iar anul viitor, Isuzu se asteapta sa livreze peste 500 de Citimark in Europa.

Fisa tehnica – Isuzu Citimark

– Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 9.016/2.300/3.121 mm

– Ampatament: 4.150 mm

– Inaltime interioara: 1.830 – 2.100 mm

– Masa totala: 13.000 kg

– Masa proprie: 7.500 kg

– Capacitate de transport (in functie de configuratie): de la 72 calatori (17 pe scaune) la 60 calatori (25 pe scaune)

– Motor: Isuzu EURO 5

– Numar cilindri: 4

– Cilindree: 5.193 cmc

– Putere maxima: 204 CP la 2.600 rpm

– Cuplu maxim: 637 Nm la 1.600 – 2.600 rpm

– Cutie de viteze manuala: 6+1 trepte

– Suspensie: pneumatica fata-spate

– Sistem de franare: pneumatic cu dublu circuit, discuri fata-spate, ABS, ASR

– Capacitate rezervor carburant: 196 l.

 Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentAutobuze ucrainene
Articolul următorSchimbari de STRATEGIE

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.