CNG – abordarea privată

2

Fără a mai aștepta o rețea națională de stații pentru alimentare, gazul natural comprimat (CNG) prinde contur și cu ajutorul instalațiilor ce pot fi montate în garajul oricărei companii de transport.

Gheorghe Ghițulescu, director general Comanto 94: „Ne-am asumat această activitate de pionierat, pentru că nu avea cine să ne învețe. Astăzi, o firmă care ar dori să investească în CNG și achiziționează stațiile prin noi ar beneficia de suportul nostru și, în trei luni de zile, investiția ar fi funcțională.”
„CNG nu este doar o oportunitate de a scădea costurile, ci a devenit o necesitate, transportul regulat de călători fiind la limita sustenabilității.” 

Diferența de tarif între gaz și motorină, investiția suportabilă și, de ce nu, oportunitatea de a utiliza un carburant ecologic sunt, la prima vedere, avantaje importante. Dar cum arată lucrurile în realitate?

Firma Comanto 94 a ales soluția stației de alimentare CNG „de incintă” și, după primele luni de utilizare, a confirmat toate așteptările. Singura problemă reală s-a dovedit a fi, așa cum era de așteptat, birocrația.

„Investiția totală a fost de 60.000 de euro, întregul proiect finalizându-se într-un an de zile. Însă, dacă ne-am apuca acum de investiție de la început, ar dura maxim trei luni, având în vedere experiența câștigată. Pentru o firmă care ar dori să realizeze o investiție similară, dacă lucrează împreună cu noi, ar dura doar trei luni”, a explicat Gheorghe Ghițulescu, director general Comanto 94.

Stații calibrate pentru orice afacere

Pentru Comanto 94, CNG nu a reprezentat doar o oportunitate de a scădea costurile, ci și șansa de a dezvolta o nouă afacere – comercializarea stațiilor de alimentare CNG.

„Suntem reprezentanții producătorului Schwelm Anlagentechnik, din Germania, și lucrăm sub licență Motor Jikov, din Republica Cehă. Stațiile sunt realizate pentru diferite capacități – există mai multe variante și fiecare companie își poate seta capacitatea, în funcție de nevoi și efort investițional”, a arătat Gheorghe Ghițulescu.

Practic, combinația între compresoare (capacitate și număr) și butelii este cea care dă numărul de mașini pe care respectiva stație le poate alimenta.

„Stația respectă normativele europene, avem toate certificările legale și elementele sunt proiectate astfel încât riscul să fie zero. Riscuri ar putea apărea doar în cazul în care s-ar face improvizații”, a spus Gherghe Ghițulescu.

Din punct de vedere al exploatării, mașinile CNG nu creează nicio problemă, oferind o experiență de condus similară cu un autovehicul clasic (motoarele CNG sunt mai silențioase), iar diferențele de sezon, iarnă-vară, nu influențează funcționalitatea.

În plus, economiile asigurate de CNG pot face posibile creșteri salariale pentru șoferi, ameliorând, astfel, una dintre marile probleme ale transportului – lipsa conducătorilor auto.

De altfel, mașinile CNG sunt utilizate în toată Europa pe toate tipurile de aplicații, marfă și persoane, local, distanțe lungi și până la transport internațional. În România, singura restricție este legată de lipsa unei rețele naționale de alimentare.

Amintim faptul că, pentru a accelera implementarea CNG în România, a fost înființată Asociația Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat.

„Asociația va avea ca rol principal urgentarea reglementărilor legislative în segmentul CNG, ca investitorii care vor să deschidă stații de alimentare sau să achiziționeze mașini CNG să nu se mai lovească de problemele pe care le-am întâmpinat noi”, a arătat Gheorghe Ghițulescu.

60% reducere a costurilor

Deși, la prima vedere, ar părea că CNG-ul reprezintă o variantă dedicată marilor companii, cu flote de sute sau, măcar, zeci de mașini și forță investițională ridicată, realitatea arată altfel. Comanto 94 a achiziționat, inițial, patru microbuze CNG, iar rezultatele sunt spectaculoase. Mașinile au butelii care asigură o autonomie de 600 km – 72 kg capacitate și un consum de sub 12 kg/100 km.

„Stația noastră asigură necesarul alimentării pentru o flotă de șase microbuze, alimentate zilnic. Avem, deja, în exploatare patru mașini, urmează să vină alte patru și, de aceea, va trebui să achiziționăm următoarea stație de alimentare, de nivel mediu, care va însemna o investiție de aproximativ 140.000 euro. Aceasta va putea alimenta 15 microbuze”, a declarat directorul general Comanto 94.

Protecția mediului reprezintă o componentă care vine la pachet, dar partea financiară este extrem de importantă, mai ales în contextul actual, când piața transportului de călători este în scădere. CNG poate reprezenta o gură de aer pentru operatori.

„Exploatarea autovehiculelor CNG aduce multe avantaje. În primul rând, problema pe care o avem noi, transportatorii cu carburantul nu o constituie doar consumul, care este mare, și prețul, care este de asemenea ridicat, ci avem și furturile șoferilor. Iar în cazul CNG furturile ies din discuție, consumul este mai mic și totodată prețul scade. Practic, înregistrăm o scădere cu 60% din tot ceea ce presupune costul cu carburantul, față de un vehicul diesel clasic”, a precizat Gheorghe Ghițulescu.

Acest nivel de reducere cu 60% a costurilor este atins în cazul alimentării la propria stație CNG. O stație publică va avea, bineînțeles, prinse în tariful gazului amortizarea investiției și profitul.

„Alimentând șapte microbuze, stația pe care o utilizăm noi se amortizează într-o perioadă cuprinsă între șapte luni și un an. Autovehiculele CNG se amortizează în 3-4 ani. Astfel, având propria stație, o mașină își plătește leasingul în 4 ani, doar prin economia cu carburantul”, a completat directorul general Comanto 94.

După primele luni de exploatare, și mașinile au devenit mai economice. Astfel, dacă, la început, consumau 14 kg/100 km, după două luni de exploatare au ajuns la puțin peste 11 kg/100 km.

Sigur, pe lângă costul gazului, trebuie avută în vedere și acciza.

„Costul este legat de tariful obișnuit al gazului, care se achită la furnizorul cu care ai contract. Un metru cub de gaz are, astăzi, un tarif de aproximativ 1,30 lei, se ajunge la 1,60 lei/kg, iar, la final, cu accize, se ajunge la 2,20 lei/kg. Acciza se plătește separat, pe baza unei cereri înregistrate la ANAF și în funcție de gazul consumat ca și carburant (16 eurocenți/kg de gaz). Practic, ce consumi în luna în curs, se plătește luna viitoare”, a explicat Gheorghe Ghițulescu.

În următoarele opt luni, Comanto 94 va mai achiziționa patru autovehicule CNG – două vor avea capacitate de 21 de locuri și două cu capacitate de 30 de locuri. Vor fi autovehicule marca Iveco, carosate în Republica Cehă.

În maximum doi ani, întreaga flotă Comanto 94 va fi CNG.

Bavaria Bus s-a implicat în proiectul CNG

„Primim tot mai multe solicitări de prezentare a conceptului – stație de alimentare și flotă CNG. Transportatorii își fac calculele și cei mai mulți își doresc să treacă pe CNG cât mai rapid. Interesant este că acest proiect a stârnit interes pentru toate tipurile de firme – mici, medii și mari.

Anticipăm, spre finalul anului, o explozie a cererilor. CNG este o variantă reală și semnificativă pentru reducerea costurilor în transporturi.” – Dragoș Ghidibaca, director general Bavaria Bus

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.