CODUL RUTIER, MODIFICAT PRIN OG 1/2022: Amenzi mai mari și noi sancțiuni

Guvernul a mărit amenzile rutiere și a introdus noi sancțiuni pentru șoferi, inclusiv pentru cei cu un comportament agresiv la volan.

Astfel, Codul rutier a fost modificat și completat prin Ordonanța 1/2022, care a intrat în vigoare la începutul lunii februarie „fiind adoptată pe legea de abilitare a Guvernului în perioada vacanței parlamentare”, potrivit ministrului de Interne, Lucian Bode. Însă noile contravenții introduse în Codul rutier (dispozițiile art. I pct. 10-12, 14-21, 25, 28 și 35-38) vor intra în vigoare după 30 de zile. Totodată, în 90 de zile de la data intrării în vigoare a OG 1/2022, Guvernul va modifica Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 cu noile prevederi.

Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne: „Au fost introduse noi sancțiuni pentru conducătorii auto care nu respectă legislația rutieră, ținând cont și de un obiectiv asumat în cadrul PNRR: România s-a angajat să reducă numărul de victime, persoane grav rănite și decese ale accidentelor rutiere cu 25% față de nivelul de referință, anul 2019, termenul asumat fiind anul 2026”.

Comportamentul agresiv suspendă permisul

Primul element de noutate și cu cel mai mare impact vizează definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor și sancționarea lui cu suspendarea permisului timp de 30 de zile și cu amendă între 580 de lei și 725 de lei, clasa a II-a de sancțiuni.

Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, în trafic, de către conducătorul auto, a uneia dintre următoarele manevre:

a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens

b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare

d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia

e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație

f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roți

g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la trafic care circulă în spatele acestuia

h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia

i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

Depășirea – la o clasă superioară de contravenții

Guvernul a mărit și amenzile pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire și pentru neacordarea de prioritate. „Este trecută într-o clasă superioară de contravenții, din clasa a II-a de sancțiuni în clasa a III-a de sancțiuni (amenzile ajungând între 870 și 1.160 de lei), fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire și neacordarea de prioritate, precum și majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile”, a explicat Bode.

4 luni fără permis, la depășirea cu 70 km/h a vitezei

Totodată, a fost reglementat un nou prag de viteză, de peste 70 km/h față de limita legală, pentru depășirea căreia se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.

S-a aprobat și majorarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, de la 90 la 120 de zile, în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată, noile amenzi fiind între 870 și 1.160 de lei.

Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne: „Toată siguranța rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind semnificativ mai mic față de media înregistrată în statele membre ale Uniunii Europene. Să vă dau câteva cifre: în anul 2021, s-a înregistrat o scădere cu aproape 20% a numărului accidentelor grave și cu aproape 31% a persoanelor grav rănite, comparativ cu anul 2020, în timp ce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut cu 8%, mai exact am ajuns la 1.778 de morți în accidente rutiere în anul 2021. În ceea ce privește atât contravențiile constatate, cât și infracționalitatea sesizată la regimul circulației pe drumurile publice, se remarcă un trend ascendent îngrijorător”.

Sancțiuni mai aspre, pe autostradă

Circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor se sancționată cu amendă între 1.305 și 2.900 de lei, abatere prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (față de clasa a II-a, în prezent) și cu sancțiunea complementară de suspendare a permisului pentru 90 de zile. „Se introduce sancțiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârșirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi”, a precizat ministrul de Interne.

Lucian Bode a enumerat și modificările aduse în privința punctelor de penalizare: „S-a constatat o lipsă de eficiență a punctelor de penalizare aplicate, întrucât în situația depunerii plângerii contravenționale, termenul de prescripție a cumulului de puncte nu se suspendă. De aceea, venim cu o nouă reglementare: suspendarea de drept a termenului de prescripție de 6 luni pentru cumul de 15 puncte de penalizare, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești”.

„De asemenea, a fost introdusă o facilitate importantă pentru cetățeni, și anume posibilitatea susținerii testului de verificare a cunoștințelor regulilor de circulație, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al Poliției Rutiere de pe teritoriul României”, a mai anunțat ministrul.

Sunt stabilite și norme cu privire la transmiterea datelor de identificare ale șoferului de către proprietarul mașinii, pentru responsabilizarea acestuia din urmă, în sensul identificării în mod cert a persoanelor care au condus vehiculul, la un moment dat.

Alte modificări ale Codului rutier

  • Se trece într-o clasă superioară de contravenții (de la 870-1.160 de lei la 1.305-2.900 de lei) abaterea de la regulile privind depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale; totodată, se majorează de la 60 la 90 de zile suspendarea permisului.
  • Se trece într-o clasă superioară de contravenții (de la 580-725 de lei la 870-1.160 de lei) nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate, plus majorarea de la 30 la 60 de zile a suspendării permisului.
  • Neacordarea priorității trece într-o clasă superioară de contravenții (de la 870-1.160 de lei la 1.305-2.900 de lei, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale; se majorează de la 60 la 90 de zile sancțiunea contravențională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce.
  • În cazul în care, prin încălcarea regulilor de circulație privind circulația pe sens opus, conducerea sub influența băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulație din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile.
  • Se reglementează interdicția de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.