Comac C919 – avionul de linie chinezesc

Comac C919 este un avion de linie dezvoltat de către producătorul chinez Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Programul de dezvoltare a fost lansat în 2009, iar producția prototipului a început în decembrie 2011, acesta fiind gata pe 2 noiembrie 2015, cu primul zbor pe 5 mai 2017. Primele livrări comerciale sunt de așteptat anul acesta sau în 2023, către China Eastern Airlines. 

Proiectat să facă o concurență serioasă modelelor Airbus A320 și Boeing 737, avionul este fabricat în principal din aliaje de aluminiu și este propulsat de două motoare CFM International LEAP. O altă variantă de motorizare ar putea fi ACAE CJ-1000A. Capacitatea de transport este cuprinsă între 156 și 168 de pasageri, într-o configurație normală de zbor, de până la 5.500 km. Deja, la 31 august 2018, aeronava avea 1.008 comenzi, inclusiv 305 comenzi ferme, majoritatea din partea unor companii chineze de leasing sau a unor linii aeriene din această țară.

În numele modelului, C vine de la COMAC și/sau de la China, 9 este un simbol chinezesc pentru longevitate, iar 19 provine de la 190, capacitatea maximă planificată de pasageri. C se presupune, de asemenea, că ar marca un paralelism de tip ABC cu Airbus și Boeing.

Dezvoltare

Programul lansat în 2008 își propusese, inițial, realizarea primului zbor în 2014. COMAC a solicitat omologarea de tip pentru aeronavă din partea Autorității de Aviație Civilă din China pe 28 octombrie 2010. La momentul respectiv, compania intenționa să producă până la 2.300 de unități. În iunie 2011, COMAC și linia aeriană irlandeză low-cost Ryanair au semnat un acord de cooperare pentru dezvoltarea modelului C919.

Pe 24 noiembrie 2011, COMAC a anunțat finalizarea etapei de definiție, marcând sfârșitul fazei preliminare de proiectare și estimând terminarea fazei detaliate în 2012. Producția primului prototip C919 a început pe 9 decembrie 2011, partea aerodinamică a avionului fiind proiectată cu ajutorul supercomputerului Tianhe-2.

În martie 2012, compania chineză a început colaborarea cu producătorul canadian Bombardier Aerospace, în zonele de supply chain, sisteme electrice, interfață umană, cabina piloților, antrenament de zbor, suport al zborurilor de test, vânzări și marketing.

Bugetul anunțat inițial pentru dezvoltare era de 9,5 miliarde de dolari, dar costul real este estimat la peste 20 de miliarde. Primul prototip ar fi trebuit să fie gata în 2014 și să aibă primul zbor în 2015, dar livrarea a fost amânată până în 2018, din cauza unor dificultăți tehnice și probleme de aprovizionare. Prima prezentare a avionului a fost făcută pe 2 noiembrie 2015.

În mai 2018, dezvoltarea unei aripi din compozit (care fusese gata în 2012) a fost anunțată, după ce fusese abandonată în favoarea uneia din metal, odată cu încheierea testelor statice și de rezistență. Pe 12 iulie, testele statice au simulat o manevră de 2,5 g cu încărcătură de 150%, care au îndoit aripile către vârf cu 3 m, timp de 3 secunde.

Spionaj economic

Conform unui raport al companiei de cibersecuritate Crowdstrike și unei acuzații din partea Departamentului de Justiție al SUA, între 2010 și 2015 hackerul Turbine Panda, cu conexiuni cu biroul Jiangsu al Ministerului chinez pentru Securitatea Statului, a atacat un număr important de producători străini de componente pentru C919, inclusiv Ametek, Capstone Turbine, GE Aviation, Honeywell, Safran și alții, pentru a-și însuși proprietatea intelectuală și datele proceselor industriale, cu scopul de a transfera fabricarea de componente către companii chinezești. Raportul a declarat că operațiunile au presupus atât atacuri cibernetice și furt, cât și operațiuni tip HUMINT, utilizând secvențe de cod scrise special pentru această operațiune de spionaj industrial.

În 2019, au fost arestate, în SUA, patru persoane, ca rezultat al investigațiilor în cadrul acestui caz de spionaj economic și de furt de secrete comerciale.

Evoluție

După mai multe zboruri de test, realizate cu cinci generații de prototipuri, începând din 2017, cel de-al șaselea și ultimul prototip, destinat programului de certificare de zbor, s-a ridicat de la pământ pentru prima oară pe 27 decembrie 2019. Pe 27 noiembrie 2030, C919 a primit omologarea de tip de la CAAC, ceea ce înseamnă că „designul aeronavei a fost finalizat și verificat și nu se mai pot face schimbări structurale majore”.

În 2021, după ce a finalizat testele pe vreme rece în Mongolia, C919 a fost testat în condiții naturale de îngheț în Ontario, Canada.

În fine, în 2022, C919 a trecut primul test preliminar pentru livrare, la aeroportul internațional Shanghai Pudong. COMAC a raportat că aeronava a completat cu succes o sesiune de testare de 3 ore, pe 14 mai. Avionul, sub însemnele companiei chineze OTT Airlines, subsidiară a China Eastern, va fi livrată probabil până la sfârșitul anului. În mai 2022, C919 era listat cu un preț de 95 de milioane de dolari, aproape la fel de mare ca al competitorilor A320neo și Boeing 737 Max și dublu față de prețul inițial anticipat.

Comac C919

Date tehnice

Lungime: 38,9 m

Anvergură: 35,8 m

Înălțime: 11,95 m

Masă proprie: 42,1 t

Masă la decolare: 72,5 t

Număr pasageri: 158-168

Motoare: 2 CFM International LEAP-1C

Viteză maximă de croazieră: 834 km/h (Mach 0,785)

Autonomie: 4.000 km

Altitudine de croazieră: 12.100 m

sursa: Wikipedia

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.