Comunicarea între dispecer și șofer

Dacă este întrebat la interviu, ce l-a deranjat la firma de la care a plecat, șoferul va răspunde în majoritatea cazurilor: dispecerul sau banii.

Atunci când este vorba de bani, sunt situații în care firma poate da faliment sau șoferul își dorește o sumă mai mare, așa cum aude din partea colegilor și vine să negocieze salariul cu firma, care, de cele mai multe ori nu își permite să ofere mai mult. Atunci, șoferul spune că a avut un salariu mic și pleacă de la firmă, ori pleacă, frustrat, în câteva curse, până își găsește un alt loc de muncă.

Tot aici, vorbim și de problemele generate de șofer, iar, la decont, îi este oprit din salariu, pentru diverse amenzi, accidente, furt, consum exagerat și altele. Din experiența lângă firma de transport a tatălui meu și, ulterior, de recrutare și selecție a șoferilor de TIR, nu am auzit pe niciunul să spună: „Nu mi-am primit toți banii pentru că am adus prejudicii firmei, în valoare de…”.

Dispecerul…

Dispecerul are un rol foarte important în privința comportamentului șoferului. Îmi asum această afirmație și o să explic acest lucru.

La fel cum un șofer este necesar să aibă destule abilități să poată face cu succes și fără evenimente neplăcute această meserie, tot așa este necesar ca un dispecer să știe geografie, trasee, program, să fie informat și să aibă abilități de comunicare pentru a putea „profita” de relațiile interpersonale create.

Am realizat un sondaj în rândul șoferilor și dispecerilor, care a reflectat faptul că, în mod concret, cele mai dese conflicte apar în privința:

– Programului

Dispecerul intră în conflict cu șoferul în privința programului de lucru și a locului efectuării pauzelor. Șoferul își poate scurta programul cu 30-40 de minute, spunând că nu o să mai găsească parcare, sau reproșează că, la ultima încărcare, a așteptat cu x ore mai mult și și-a dat programul peste cap.

Această situație poate fi prevăzută și în avans; dispecerul poate face un plan, împreună cu șoferul, în privința timpilor de mers, a pauzelor, opririlor etc. De multe ori, este de ajuns pentru șofer să spună și tensiunea se eliberează. Dacă nu sunteți de acord, argumentând, îi puteți face un alt program, urmat de întrebarea: „e mai bine așa?” Din această discuție, șoferul înțelege că, pentru firmă, el contează!

– Încărcării / descărcării

Comunicarea problemelor apărute sau a desfășurării încărcării / descărcării este esențială, vizând marfa pe care o încarcă, așezarea mărfii pentru a nu depăși greutatea pe axe sau totală, verificarea adresei de descărcare de pe CMR vs. adresa primită de la dispecer, traseul pe care urmează să meargă, timpul de așteptare la încărcare / descărcare. Toate aceste aspecte necomunicate sau greșit înțelese de către șofer sau dispecer pot crea probleme firmei. Este important ca șoferul să înțeleagă că timpul de așteptare nu este nici în folosul firmei; amândoi sunt in aceeași situație, iar efectele așteptării pot fi mult mai mari pentru firmă.

– Adreselor

Șoferii vor coordonate GPS. Poate nu este o problemă, dar, uneori, s-ar putea să nu mai fie timp pentru transmiterea coordonatelor și, atunci, dispecerul va spune, simplu, șoferului: „Ți-am dat adresa!” De aici, încep problemele. Șoferului poate să îi fie mai dificil să caute pe un ecran GPS de 5 inch o adresă, decât i-ar fi dispecerului, care dispune de ecran de 15-19 inch și de internet de mare viteză. Pentru șofer, 10 minute de căutare pot conta pentru pauza lui, în care trebuie să se odihnească, să se gospodărească și să socializeze. Poate veți gândi că acum 15 ani se folosea harta, sau să vă întrebați cum este posibil ca ei să nu se descurce cu GPS-ul. Este vorba de o nouă generație, învățată cu simplitatea, învățată să primească de-a gata tot ce se poate și să fie cât mai simplu.

În cazul noilor șoferi de TIR, este necesar să fie învățați cei 3 R: respectul, responsabilitatea personală din timpul cursei și regulile.

Printre nemulțumirile șoferilor, se numără și faptul că dispecerul le spune ce să facă, pe unde să meargă, unde să parcheze, dar nu știe cât de dificil îi este în acea zonă, din diverse motive: climă, relief, plată, amenajare necorespunzătoare etc. Tocmai pentru acest lucru, dispecerul e necesar să facă echipă cu șoferul, pentru a-și forma o imagine de ansamblu, completă și complexă, asupra cât mai multor aspecte, pentru a iniția o comunicare corectă și a câștiga respectul șoferului. În cazul în care cerințele dispecerului sunt incorecte, e de ajuns o singură dată pentru ca șoferul să nu mai aibă încredere în ghidarea lui și să simtă nevoia sa preia controlul.

În același timp, șoferul trebuie să aibă și o anumită libertate. Sau măcar să aibă impresia că o are. Dispeceratul, atunci când are ocazia, poate să îl pună să aleagă dintre două variante, potrivite situației.

Altfel spus, pe lângă activitatea de coordonare, informare, e necesar să transmită:

  1. a) profesionalism (pregătire, organizare, informare, optimizare, comunicare);
  2. b) siguranță(imaginea, valorile firmei). Dacă dispecerul nu crede în hotărârile firmei sau în corectitudinea deciziei unui manager, atunci acest lucru se va transmite prin comunicare (indirect: anumite accente, grimase, tonalitate sau spuse direct);
  3. c) spirit de echipă. Șoferul, chiar dacă este singur, simplul fapt că știe că îl susține cineva și nu este contra lui, că formează o echipă, îmbunătățește comunicarea, relaxează și, astfel, problemele se diminuează, sau se găsesc soluții fără prea mult stres.

Comunicarea corectă între dispecer și șofer poate avea ca efect fidelizarea șoferilor. Orice om va rămâne la un loc de muncă unde este liniștit, înțeles și unde contează.

Andreea GHEORGHE

Psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.