Studiile spun că persoanele în poziții de conducere petrec peste 80-85% din timpul lor comunicând. Te-ai gândit ce impact ar putea avea îmbunătățirea skill-urilor de comunicare?

Un manager poartă multe pălării. Trebuie să fie un lider vizionar, coach, decident, conflict solver, comunicator, gardianul performanței și câte altele…
Toate aceste pălării necesită o resursă comună – timpul.
În rolul de manager, te confrunți cu o serie de provocări operaționale precum gestionarea termenelor limită, a imprevizibilității, creșterea eficienței și reducerea costurilor. La nivel uman te confrunți cu fluctuații de personal, retenția angajaților, motivarea lor, îmbunătățirea comunicării și colaborării între echipe și, nu în cele din urmă, menținerea unei relații sănătoase, durabile, cu clienții.
Instrument utilizat de „cei mari”
Warren Buffet cataloghează comunicarea drept una dintre abilitățile esențiale pentru succes, iar cei care investesc în dezvoltarea comunicării își cresc semnificativ șansele de reușită.
Așadar, cum ar arăta rezultatele noastre dacă ne-am îmbunătăți skill-urile de comunicare?
Taibi Kahler, un psiholog clinician din SUA, a propus o teorie premiată încă din anul 1977 și utilizată la nivel mondial de companii precum NASA, Coca-Cola, Orange și multe altele, precum și de Bill Clinton. Modelul se numește Process Communication Model (PCM) și este un instrument de profilare comportamentală ce identifică tipare și nevoi de comunicare și motivare individuale și le adresează adaptat, pentru a îmbunătăți relațiile. Aplicabilitatea este aproape imediată și vine la pachet cu multe conexiuni și momente „aha!”.
Cum funcționează?
Modelul PCM propune 6 tipare comportamentale diferite, denumite tipuri de personalitate, ale căror caracteristici le avem cu toții (suntem un mix din cele 6), însă folosim cu precădere un singur tipar atunci când comunicăm. Provocarea apare atunci când tiparul nostru nu corespunde cu al interlocutorului. În astfel de situații apar potențiale neînțelegeri, ce pot conduce către conflicte, stres și diverse alte comportamente negative. Și, bineînțeles, timp pierdut.

Iată cum sunt descrise succint aceste tipuri:
Tipul Gânditor (en: Thinker) – caută conversații raționale, logice, cu argumente, cu sens, apreciază datele și structura, analizează și planifică. Este logic, responsabil, organizat.
Tipul Perseverent (en: Persister) – evaluează evenimentele și comportamentele celorlalți prin prisma opiniilor și valorilor personale, purtând conversații în jurul lor. Caută coerență, corectitudine, pune preț pe angajament și implicare. Preferă să fie consultat înainte de orice.
Tipul Empatic (en: Harmonizer) – folosește un limbaj al simțurilor, senzorial, pune preț pe relațiile umane, exprimă cu ușurință emoții, sentimente, caută și oferă sprijin emoțional, compasiune.
Tipul Rebel (en: Rebel) – e spontan, creativ, energic, jucăuș, exprimă cu ușurință emoții de tip „îmi place/nu-mi place”, caută interacțiune dinamică, jucăușă cu ceilalți. Are un limbaj mai „colorat” uneori, presărat cu glume și „slang”.
Tipul Promotor (en: Promoter) – e „doer”-ul, plin de determinare, inițiativă, orientat pe conversații scurte, concise, ce duc spre acțiune. Perceput ca fiind prea succint, uneori directorial, exprimă comenzi directe cu ușurință, din nevoia de „a face lucrurile să se întâmple”.
Tipul Imaginator (en: Imaginer) – este introspectiv și contemplativ, preferă o comunicare calmă și detașată, adesea fiind perceput ca retras. Se exprimă prin intermediul imaginației, vizualizărilor, reflecțiilor. Mai degrabă pasiv în conversații.
Când tiparele noastre principale diferă, se creează premise pentru neînțelegeri, conflicte, stres, timp și energie irosite, scăderea angajamentului și a rezultatelor. Și pierdem chiar și bani sau oameni.
Partea bună este că ne putem adapta, folosind modelul PCM, pentru a „vorbi pe limba celuilalt”.
Poți pune în aplicare modelul PCM folosind ascultarea activă. Fiecare dintre noi folosește cu o frecvență mai mare unul dintre cele 6 tipuri de comportamente descrise anterior. Urmărește modul în care interlocutorii tăi vorbesc și caută să identifici care este tiparul predominant. Odată identificat folosește același comportament pentru a comunica eficient cu interlocutorii tăi. De exemplu:
- Dacă poartă conversații logice, raționale, structurate, cu date concrete, atunci oferă-i aceeași abordare în interacțiune.
- Dacă e preocupat de valori, reguli, principii, asigură-te că i le respecți și nu le respingi. Consultă-l, astfel îi vei arăta că te interesează cum vede lucrurile prin filtrul opiniilor personale.
- Dacă este preocupat de o relaționare mai personală, exprimă emoții cu ușurință, caută să oferi o conversație mai caldă, mai prietenoasă.
- Limbajul jucăuș răspunde bine la un alt limbaj jucăuș. Poate o glumă mică nu strică. Sau un ton. Sau o expresie facială jucăușă.
- Observi că interlocutorul tău este preocupat de lucrurile concrete, acționabile? Oferă-i răspunsuri scurte, concise sau cere-i pe scurt ce vrei să obții de la el.
- Iar dacă este mai puțin implicat în conversație invită-l să-și ia timp de reflectare și provoacă-i imaginația.
Avantajele PCM
Putem privi fiecare membru ca o piesă a unui motor și este important să funcționeze bine una cu cealaltă. Modelul PCM poate juca rolul unui „liant” care să susțină buna funcționare și relaționare a oamenilor, în drumul lor comun către obiective/succes.
Avantajele sunt multiple:
- Câștig de timp și energie, pentru a fi folosite în scopuri constructive (Time IS money).
- Diminuarea tensiunilor, conflictelor, stresului.
- Îmbunătățirea relațiilor, a stării mentale individuale și de grup.
- Mai bună cunoaștere individuală și de grup.
- Conexiune mai bună în interiorul echipei, top-down și la orice nivel.
Process Communication Model poate fi implementat în echipe mixte în cadrul unui program de 2 sau 3 zile de training. Membrii unei echipe vor avea acces la propriul profil de personalitate, vor învăța cum să comunice eficient, adaptat, cum să identifice tipare comportamentale, prin ascultare activă. Poate cel mai important, ca un sumar – cum să aibă relații mai bune cu cei din jur, înțelegând diferențele și abordându-le într-un mod constructiv.
Costin CADELCU
trainer PCM
costin.cadelcu@gmail.com