Am întâlnit, cu ocazia Conferinței Anuale a Transportatorilor Express de Mărfuri, companii conectate, cu echipe de management atente la semnalele pieței, care știu să colaboreze. Cum va arăta 2025? Și, mai ales, 2026, anul din care vehiculele între 2,5 și 3,5 t vor trebui să fie echipate cu tahograf? Au fost întrebări la care încă se caută răspunsuri… Dar unele indicii există…
Data exactă de la care afacerea de transport expres va trebui să funcționeze altfel este 1 iulie 2026, moment de la care autoritățile europene au stabilit că vehiculele comerciale cu masa maximă autorizată între 2,5 și 3,5 tone trebuie dotate cu tahograf, în transport internațional sau cabotaj. Prevederea a fost inclusă în Pachetul Mobilitate 1.
Obligativitatea survine, însă, după generalizarea tahografului Smart 2, în sectorul de transport rutier. Altfel spus, interacțiunea cu autoritățile de control va fi mult mai transparentă, pentru că o serie de indicii vor putea fi obținute chiar fără oprirea mașinii… ca într-un reality show în care participanții pot fi filmați oriunde și în orice situație…
Impactul, în afacere?
Major, chiar de la prima vedere. Dar, pe măsură ce am ascultat mesajele reprezentanților autorităților, ale formatorilor și, bineînțeles, opiniile operatorilor din piață, am descoperit implicații din ce în ce mai complexe.
La început, vor trebui rezolvate problemele administrative, adică obținute cardurile tahograf. Iar, din acest punct de vedere, prezent la conferință, Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a dat câteva vești bune. În primul rând, la nivelul ministerului, nu se are în vedere o atestare suplimentară a șoferilor având permise de conducere categoria B, care vor utiliza tahograful. De altfel, cartele tahograf pot fi solicitate încă de acum, astfel încât ceea ce poate fi făcut din timp să poată fi bifat la categoria „rezolvate”. Există trei variante care pot fi urmate, în acest context. Prima este cea în care șoferul se prezintă fizic, având actele pregătite, la Agenția ARR teritorială. Într-o a doua variantă, demersul poate fi făcut printr-un împuternicit, pe baza unei procuri notariale, iar în varianta 3 actele și cererea pot fi transmise prin poștă, pentru ca, ulterior, cardul să fie trimis de ARR la adresa menționată de solicitant.
Din vara anului 2024, toate organismele de control europene aveau obligația să se doteze cu dispozitive de citire de la distanță. Cel mai probabil, până în 2026, pe lângă aceste antene amplasate pe mașină sau stativ, vor fi adăugate și dispozitive fixate pe poduri, care vor citi automat informațiile transmise de tahografe.
Potrivit lui Adrian Foghiș, din momentul în care documentele ajung la ARR, durează doar 5-10 zile până la eliberarea cardului. Există, însă, un element care s-ar putea transforma într-un „măr al discordiei”. Pentru eliberarea cardului V2G2, trebuie achitat un tarif de 239 de lei. În discuția cu șoferii, se va pune problema cine va plăti această sumă? Cardul este al conducătorului auto… dar este necesar, la solicitarea companiei… Și chiar dacă nu este o sumă importantă, ar putea genera discuții, în anumite contexte.
Oricum, zona aceasta administrativă, de obținere a documentelor, este relativ ușor de apelat. Dar să intrăm în miezul provocării.

Provocarea majoră… timpii de condus și odihnă
„Veți intra în această lume, cu mult mai multe restricții, în condițiile în care foarte mulți dintre cei care lucrează în zona de transport expres nu știu ce înseamnă timpi de condus și odihnă, sau un aparat tahograf”, a explicat reprezentantul ISCTR, Florin Gagea. „Sunt multe întrebări la care trebuie găsite răspunsuri și, de aceea, trebuie să folosiți această perioadă să vă informați”, a recomandat el participanților la conferința de la Băile Felix.
Verificarea respectării timpilor de condus și odihnă reprezintă cea mai vizibilă parte a provocărilor generate de introducerea tahografelor Smart 2. Prima întrebare care se formează automat este: „Vor mai putea respecta operatorii de transport expres timpii de livrare foarte strânși, dacă vor trebui să respecte timpii de condus și odihnă?”. Aceasta este provocarea majoră, iar actorii principali din piața de transport expres au, deja, variante pe care sunt gata să meargă.
Dar să urmărim și firul altor implicații.
Atenție la cabotaj și detașare
„Sunt aspecte mai ușor de controlat prin intermediul tahografelor Smart 2, care transmit în timp real informații către echipele de control, indicând dacă este necesară oprirea vehiculului pentru un control amănunțit”, a explicat Zsolt Koncsag, președintele IFPTR. Iar, dacă problemele se confirmă, sunt, apoi, stabilite amenzile, care pot fi semnificative.
Zsolt Koncsag a precizat că foarte ușor de verificat poate fi respectarea prevederilor privind cabotajul, pentru că tahograful inteligent preia poziția camionului, la începutul zilei, la fiecare 3 ore cumulate, dar și în momentul în care au loc încărcări sau descărcări (inclusiv simultan). „De exemplu, conform reglementărilor în vigoare, atunci când transportatorul intră cu marfă pe teritoriul unei țări, poate face 3 operațiuni de cabotaj în termen de 7 zile, după care trebuie respectată o perioadă de cooling off de 4 zile, în care nu mai poate face cabotaj în aceeași țară. Și mai strict, dacă vehiculul nu este încărcat atunci când intră pe teritoriul statului, poate face o singură operațiune de cabotaj, urmată de 4 zile de cooling off. Sunt operatori care, în astfel de situații, schimbă CMR-ul, pretinzând că marfa face obiectul unei curse internaționale. Acest lucru va fi foarte ușor de depistat, cu ajutorul tahografului Smart 2.”
Președintele IFPTR a menționat, de asemenea, că la fel de vizibilă devine aplicarea regulilor privind detașarea, pentru că este evident unde s-a încărcat sau s-a descărcat și cât timp s-a aflat vehiculul pe teritoriul unei anumite țări, ceea ce influențează în mod direct veniturile pe care firma trebuie să i le asigure șoferului.
Atât cabotajul, cât și detașarea pot atrage, atunci când regulile sunt ocolite, sancțiuni importante, fiind prinse în zona abaterilor foarte grave.
Amânarea nu este o soluție
„Nu aș recomanda amânarea montării de tahografe Smart 2, pentru că puteți fi sancționați de orice vameș sau polițist, sau de reprezentantul oricărei instituții de control specializate”, a apreciat Florin Gagea, subliniind că orice astfel de încercare de nerespectare a legii va fi identificată, dacă nu la graniță, imediat după trecerea ei, situație în care va trebui plătită o amendă, iar, atunci când este vorba despre un control tehnic, vehiculul va putea fi imobilizat și direcționat către service, să se monteze aparatul tahograf. Costurile vor fi într-o astfel de situație semnificativ mai mari decât dacă aparatul tahograf ar fi fost montat din timp.
Precizări privind parcursul intern
O problemă ridicată cu ocazia evenimentului ține de abordarea curselor internaționale, care au o bucată importantă din parcurs pe teritoriul României, unde, pentru transportul național, utilizarea tahografului nu este obligatorie.
„Într-o cursă internațională, tahograful trebuie să fie folosit de la un capăt la altul, inclusiv pe parcursul intern. De exemplu, pentru o cursă București-Paris, tahograful trebuie să înregistreze încă de la București, nu se poate interpreta că până la Arad este cursă națională și, apoi, internațională. Dar dacă descărcați la Arad și încărcați de la Arad pentru Paris, tahograful va trebui să înregistreze de la Arad” a explicat Florin Gagea, reamintind că, din data de 31 decembrie 2024, controlul va viza ultimele 56 de zile, și nu 28 de zile. Iar, în toată această perioadă (în cazul tahografului Smart 2) poziția și parcursul vehiculului vor fi foarte clare. „În timpul controlului, verificăm inclusiv dacă șoferii care apar în înregistrările din tahograf sunt angajații firmei, iar manipularea dispozitivului este din ce în ce mai greu de făcut. Ca instituție de control, dispunem de tehnică din ce în ce mai avansată și vom introduce, din 2025, și camere cu vizibilitate de 360 de grade. Dar, chiar dacă totul urmează o tendință electronică, în cazul controlului, analiza umană rămâne esențială.”
Aparatele pot fi montate din timp
Potrivit reprezentantului ISCTR, conform legislației europene, operatorii de transport nu vor fi obligați să utilizeze aparatele tahograf înainte de 1 iulie 2026 pentru vehiculele cu mase maxime între 2,5 și 3,5 t, chiar dacă le vor monta anterior. Au fost însă voci care au atras atenția că sunt state UE unde au fost consemnate amenzi pe această speță. Iar toate acestea trebuie analizate și aduse, inclusiv, în discuție cu ocazia întrunirilor reprezentanților organismelor de control europene, din cadrul ECR.
Pregătirea, mult mai ieftină decât amenzile
Pregătirea echipei va fi un pilon de bază. „Pregătirea șoferilor și a angajaților din dispecerat va fi, cu siguranță, mai ieftină decât eventualele amenzi”, aprecia, în acest context, președintele IFPTR. În opinia sa, va fi necesar un minimum de 2 zile de pregătire, pentru cei care nu dețin nicio cunoștință cu privire la timpii de condus și odihnă. „Nu este mult, dar trebuie gândit un program care să permită scoaterea șoferilor din procesul de transport, pentru aceste 2 zile. Vom lucra pentru aplicabilitate imediată. De aceea, nu trebuie să vă grăbiți (pentru că șoferii au tendința să uite), dar nici să nu întârziați prea mult.”
Cele mai mari sancțiuni vizează manipularea tahografului sau încălcările regulilor de detașare sau cabotaj. Amenzile pentru depășirile timpilor de condus sunt direct proporționale cu mărimea lor.
Senzor pentru greutate
Esențială, în toată această perioadă, rămâne atenția la informațiile care pot influența afacerea. Una dintre ele este cea transmisă, la final, de Adrian Foghiș, care comenta că, pentru a fi deschis, în adevăratul sens al cuvântului, cu operatorii din piață trebuie, în calitate de reprezentant al autorităților, nu numai să împărtășești provocarea momentului, ci și modul în care se poate realiza pregătirea, în următoare perioadă. „Informațiile culese din tahografe vor fi introduse într-o bază de date comună, la care vor avea acces, alături de ISCTR, reprezentanții Poliției Rutiere și ai Ministerului Finanțelor. Se are în vedere o abordare unitară a sistemelor de management, de monitorizare și control în trafic. În plus, din perspectiva Ministerului Transporturilor, vor fi și alte provocări, în perioada următoare. Pe lângă tahograful inteligent de generația a 2-a, va fi introdus și un senzor de greutate, care va obliga transportatorul să respecte, fără nicio abatere, masa maximă autorizată, ceea ce ar putea genera mari schimbări de strategie”, a subliniat Adrian Foghiș.
Concluzia discuțiilor purtate cu ocazia celei de-a 7-a ediții a Conferinței Transportatorilor Express de Mărfuri nu a fost, însă, una descurajantă, în ciuda provocărilor. Firmele serioase, care se vor pregăti, vor reuși să se încadreze în timp și să facă transport expres, chiar cu tahograf pe mașină. De altfel, au început, deja, să creioneze planul pentru momentul 1 iulie 2026 și au descoperit că unele lucruri le fac deja.
Despre ce este vorba? Vom afla în numerele următoare ale revistei ZIUA CARGO.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro