Consiliul Judetean face legea

… Chiar in pofida legii. Despre abuzurile consiliilor judetene, care interpreteaza legea dupa bunul plac, am scris in mai multe randuri in paginile revistei. Iar cazul din Prahova pe care il prezentam in aceasta luna nu se abate de la aceasta regula.

Marul discordiei a fost constituit in aceasta situatie de catre contractele de delegare de gestiune, o gaselnita folosita de catre aproximativ un sfert din consiliile judetene pentru a tine sub control carausii care au castigat curse judetene de transport regulat de persoane. Aceasta, cu toate ca incheierea unor astfel de contracte nu este legala, conform Normelor de aplicare a Legii 92, atribuirea traseelor prin procedura de delegare a gestiunii nefiind posibila in cazul transportului judetean de persoane prin servicii regulate, ci doar in cazul serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate efectuat cu autobuze. Afirmatia este intarita printr-o adresa oficiala de Ministerul Administratiei si Internelor – Directia pentru Relatia cu Comunitatile Locale, care precizeaza, de asemenea, ca astfel de prevederi privind contractul de delegare de gestiune nu se aplica serviciului de transport public judetean de persoane prin servicii regulate.

Protagonistii

Protagonisti in scandalul din Prahova sunt Grup Atyc si Girueta, pe de o parte, si Consiliul Judetean pe de alta. Pentru ca primii au decis sa nu semneze contractele de delegare de gestiune, presedintele Consiliului Judetean Prahova a hotarat sa anuleze (chiar daca nu avea legal acest drept) rezultatele licitatiei din 2008, prin care celor doua firme li se atribuisera trasee in zona. Iar aceasta in ciuda rezolutiilor date de Inalta Curte de Casatie si Justitie, care mentioneaza ca „Ordinul nr. 353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 92/2007 nu a conferit comisiilor paritare infiintate prin hotarari ale Consiliilor Judetene, ca entitati fara personalitate juridica ce desfasoara o activitate temporara, atributii privind stabilirea rezultatelor procedurii de atribuire si a castigatorilor participanti la licitatie si nici competenta de a emite acte in regim de putere publica, ci numai pe aceea de a materializa prin hotarare, exclusiv rezultatele atribuirii electronice comunicate de organizatorul sedintei de atribuire“.

Filmul unui abuz

Revenind la filmul evenimentelor, Consiliul Judetean Prahova invita Grup Atyc si Girueta sa semneze contractele de delegare de gestiune, conducerile firmelor refuza, iar, in consecinta, autoritatea locala decide anularea licitatiei si transmite o adresa catre ARR, prin care solicita acestei autoritati retragerea licentelor de traseu. In replica, ARR arata ca nu poate fi anulata, pe acest motiv, licitatia electronica realizata prin sistemul electronic la nivel national, conform Legii 92, precizand ca dispozitia presedintelui Consiliului Judetean Prahova, prin care s-ar fi anulat atribuirile electronice ale traseelor respective, si rularea aplicatiei electronice pentru o noua atribuire pe traseele in cauza ar fi determinat obligarea Autoritatii Rutiere Romane sa elibereze noi licente pe trasee pentru care exista licente valabile, operatorul de transport detinator fiind, conform legii, unicul titular al drepturilor si obligatiilor pe care acestea i le confera: dreptul de a executa traseul si obligatia de a respecta intocmai caietul de sarcini conform programului de transport. In plus, pentru a evita implicarea intr-un litigiu care sa atraga dupa sine raspunderea patrimoniala, ARR a solicitat Centrului National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI – fostul ASSI) sa blocheze o noua atribuire pentru traseele in cauza, tinand cont ca nu erau intrunite conditiile pentru retragerea licentelor, care au produs deja efecte juridice si care au intrat in circuitul civil. In acest context, atribuirea electronica nu poate fi anulata decat de catre instanta de judecata (si automat si licentele). Aceasta mai ales in conditiile in care Grup Atyc si Girueta si-au rea lizat traseele fara abateri de la ca ietele de sarcini. In consecinta, CNMSI a blocat atribuirea.

Ultimul cuvant nu s-a spus inca

Dar lupta continua, inclusiv prin memorii adresate de catre Consiliul Judetean ministrului Transporturilor, caruia i se solicita sanctionarea ARR. Se pare ca miza o constituie Regia de transport local Ploiesti, Consiliul Judetean intentionand sa extinda atributiile acesteia pe o suprafata de 30 km in jurul orasului, pentru a rotunji intrarile la buget.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.