Contra curentului

Când refuzi să urmezi curentul principal al pieței, există riscuri, însă pot apărea și avantaje. Marvi Logistic a crescut rapid, dezvoltând noi tipuri de activitate, fără a ține cont de tendințele de moment.

Firma a fost înființată la debutul crizei, atunci când tot mai mulți antreprenori învățau despre avantajele insolvenței, a achiziționat camioane atunci când reposesiile deveniseră coșmarul finanțatorilor, a pornit transportul intracomunitar, când transportul internațional clasic mergea foarte bine… Acum dezvoltă transportul național, deși prea puțini cred în el, și a devenit importator și retailer.

Stagnare pe transportul în „Comunitate”

Căutarea noilor direcții de dezvoltare vine și ca un răspuns al stagnării la care a ajuns transportul intracomunitar.

„În ultimii ani, pe zona de transport intracomunitar și expediție, lucrurile s-au stabilizat și, deja, putem observa primele tendințe de scădere. În medie, în acest an, constatăm o diminuare a comenzilor, de 5%, pe casa de expediție”, a precizat Marius Catrinoiu, director general Marvi Logistic.

Concurența creată de numărul mare de camioane care realizează transport intracomunitar a dus la scăderea tarifelor până la limita suportabilității.

Marius Catrinoiu, director general Marvi Logistic

„Au apărut iarăși acele prețuri care amintesc de primii ani de după aderarea la UE și perioada de criză care a urmat, iar clienții ne reproșează tot timpul că sunt transportatori care acceptă acele prețuri. Toți avem camioane noi, Euro 5 și Euro 6, și este foarte greu să mai faci diferențierea, din perspectiva clientului. Astfel, singurul argument rămâne prețul. Am fost printre primii care am achiziționat, în România, camioane Euro 6, printre primii care am dezvoltat transportul intracomunitar… În primii ani, erau mulți transportatori care credeau că acest transport nu este legal. Acum, toată lumea face acest tip de transport. A devenit banal. Căderea Rusiei ca destinație a făcut ca flota de pe Comunitate să crească și mai mult și, în plus, trecem prin aceeași frenezie ca în 2008 și toată lumea își cumpără camioane”, a explicat Marius Catrinoiu.

SuperMercato – experiența italiană

Având experiența anilor în care a lucrat în Italia, Marius Catrinoiu a decis să deschidă o nouă linie de business – comerț cu produse italienești – devenind, astfel, importator și retailer.

Noua activitate se împletește și cu o nevoie mai veche, legată de întârzierile la recuperarea TVA.

„Chiar și acum avem sume importante de recuperat – la nivelul acestui an nu am încasat până acum nici măcar luna ianuarie. Suntem în permanență la cinci luni întârziere, în condițiile în care avem 1,5 milioane lei TVA de recuperat în fiecare an. A cumpăra produse din străinătate (fără TVA) și ale vinde în România a reprezentat soluția pentru contrabalansarea acestei probleme”, a explicat directorul general Marvi Logistic.

Comerțul cu produse italienești, desfășurat sub numele de SuperMercato, reprezintă o activitate de nișă, așa cum au fost toate activitățile dezvoltate de Marvi Logistic, de la lansarea lor.

Construirea noului sediu din Râmnicu Vâlcea, cu depozit și parcare, a creat noi oportunități. Acum, camioanele sunt aduse în țară cu propria marfă – sunt două-trei camioane complete în fiecare lună. Astfel, șoferii ajung acasă, fără a mai fi nevoie de utilizarea microbuzului, așa cum se proceda înainte.

Rețeaua SuperMercato numără, la ora actuală, 12 magazine, deschise în zece județe din România – 3 în Vâlcea, București, Timișoara, Cluj, Brașov, Slatina, Drăgășani, Pitești, Târgu Jiu, Craiova.

„Ținta este să avem cel puțin un magazin în orașele mari. Este o activitate în creștere, mai ales că, în fiecare lună, mai deschidem un nou magazin și, totodată, s-a dezvoltat zona de distribuție. Vindem en-gros către alte rețele de magazine, sau către alți distribuitori.

Oamenii încep să aprecieze calitatea. Publicul nostru este destul de restrâns, fiind, în general, alcătuit din persoane care au lucrat în Italia și recunosc diferențele. Am descoperit, inclusiv, magazine specializate pe produse italienești, care, după ce ne-au cunoscut, au renunțat să mai meargă în Italia și le-am devenit distribuitori. Interesant este că toate comenzile en-gros pe care le primim (am ajuns la doi paleți pe zi) au venit natural – ei ne-au căutat”, a completat Marius Catrinoiu.

Primul magazin SuperMercato a fost unul on-line, care încă funcționează și reprezintă o investiție în viitor.

„Din punct de vedere al rentabilității, am intrat în zona profitabilă. În decembrie, vom sărbători doi ani de la deschiderea primului magazin. Avem magazine cu încasări sigure, constante, păstrând, bineînțeles, ciclicitatea lunară firească (vânzările variază în funcție de ziua de salariu)”, a spus directorul general Marvi Logistic.

Creștere importantă cu Pall-Ex

De la începutul anului 2017, Marvi Logistic a preluat franciza Pall-ex pentru județele Vâlcea și Gorj.

„Inițial, ne-am gândit să colaborăm cu Pall-Ex, pentru a asigura distribuția produselor noastre în condiții de predictibilitate – tarif bun și livrare rapidă. Însă, când reprezentanții Pall-Ex ne-au vizitat și au văzut parcarea, depozitul și modul în care suntem organizați, ne-au propus să preluăm franciza pentru două județe. Am acceptat fără să analizăm cifrele de până atunci, pentru că am crezut în acest proiect și, într-un an și jumătate, am triplat numărul de paleți care pleacă din Vâlcea, iar intrările către Vâlcea s-au dublat”, a arătat Marius Catrinoiu.

Achiziționarea propriei flote de distribuție a reprezentat un pas important pentru rentabilizarea activității. Astăzi, compania operează. pentru distribuția locală, patru camionete cu prelată și o dubă – trei de 3,5 t și două de 7,5 t.

„În plus, am mai retras un camion mare de pe comunitate și asigurăm transportul Vâlcea – Târgu Jiu. Vom dezvolta, în continuare, flota de distribuție și ne gândim ca următoarele autovehicule să aibă motorizare CNG, profitând de existența stației de alimentare cu gaz din Vâlcea”, a declarat Marius Catrinoiu.

Pall-Ex oferă oportunități foarte bune pentru producătorii mici și medii, care își pot duce marfa oriunde în țară la tarife mici.

„În continuare, avem, în Vâlcea, firme mari, care utilizează propria flotă pentru transport, asumându-și costuri foarte ridicate. Însă cred că este doar o problemă de timp până vor lua decizia de a colabora cu noi. Avem clienți care au regândit modul de ambalare a mărfurilor, pentru a putea fi paletizate și, astfel, să poată apela la serviciul Pall-Ex. Oferim inclusiv serviciul de returnare a paleților”, a precizat directorul general Marvi Logistic.

Compania a ajuns la 75 de angajați în doar 8 ani de activitate. La începutul anului, Marvi Logistic a fost premiată la 5 dintre cele 9 categorii ale Premiilor Pall-Ex Romania 2016, printre care și premiul cel mare, „Best Member of the Year 2016”.

Marius Catrinoiu, director general Marvi Logistic: „Am mai trecut printr-o criză și nu am ieșit rău din ea, însă, acum, problemele ar putea fi mai mari, din cauza legislației protecționiste din țările occidentale. Restricțiile impuse sunt tot mai greu de respectat.”

Astăzi, Marvi Logistic are mai multe magazine decât camioane – 12 magazine și 9 camioane.

„După experiența cu șoferii, credeam că nu pot găsi o categorie mai dificilă… Dar m-am înșelat – vânzătoarele întrec șoferii!”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.