Cresc RISCURILE!

BSI Supply Chain Services and Solutions, membru al organizației TAPA EMEA, a dezvăluit, în cadrul unui raport, citat de către buletinul informativ Vigilant, tendințele care se manifestă la nivel mondial în ceea ce privește discontinuitățile din transportul de marfă. Printre amenințările care planează asupra afacerilor globale, se numără resursele insuficiente guvernamentale și de aplicare a legii, furturile de marfă, instabilitatea politică și corupția.

Raportul BSI Global Supply Chain Intelligence identifică o creștere globală a furturilor de marfă, cauzată în special de resursele guvernamentale insuficiente și de lipsa de personal, ceea ce lasă încărcăturile la cheremul hoților. Conform datelor înregistrate, topul celor mai furate mărfuri în 2017 a fost dominat de produse alimentare și băuturi, urmate de bunuri de larg consum, electronice, alcool și tutun și articole de îmbrăcăminte și încălțăminte.

BSI continuă să ia în considerare un grad de risc semnificativ în industria farmaceutică, o categorie sofisticată de hoți țintind aceste produse de valoare pentru deturnări de mărfuri peste tot în lume. Datele înregistrate arată o valoare medie înaltă a pagubelor și una și mai înaltă a celor maxime, având în vedere acumulările de produse farmaceutice în depozite și semiremorci.

Se estimează că, în 2017, s-au pierdut astfel de produse farmaceutice în valoare de 1,97 miliarde USD, din cauza furturilor de marfă.

Raportul arată că, în timp ce lanțul de aprovizionare la nivel global se confruntă cu o gamă largă de riscuri, factorii sunt comuni: resurse guvernamentale inadecvate, instabilitate politică, terorism, corupție.

Jim Yarbrough, Global Intelligence Program Manager la BSI, a spus: „Ediția din acest an a raportului nostru anual desenează o imagine îngrijorătoare a perturbărilor din lanțul de aprovizionare la nivel global, ceea ce poate genera un impact asupra flexibilității unei organizații. Companiile care fac afaceri transfrontaliere se confruntă cu o gamă în creștere de provocări, de la problemele legate de drepturile omului, la dezastre naturale și atacuri teroriste.

Numărul de furturi de marfă este o îngrijorare serioasă pentru furnizori peste tot în lume, deoarece grupările de crimă organizată găsesc noi modalități de a perturba rutele de tranzit ale mărfurilor. În timp ce aceste probleme afectează direct activitatea unei companii, ele supun la riscuri serioase și greu câștigata reputație a acelei companii.”

Raportul oferă o imagine de ansamblu asupra celor mai importante amenințări asupra lanțului logistic și a tendințelor care se manifestă la nivel regional, pentru a ajuta organizațiile să-și crească vizibilitatea și să înțeleagă la ce riscuri potențiale se expun, în cadrul lanțului de aprovizionare.

Europa, Orientul Mijlociu, Africa

În Europa, în Orientul Mijlociu și în Africa, evoluția mediului politic a avut un impact pronunțat asupra lanțurilor de aprovizionare, în 2017.

Mărfurile în tranzit prin Europa au continuat să se confrunte cu riscuri substanțiale de intruziune a pasagerilor clandestini, din cauza crizei migranților. În 2017, BSI a raportat schimbări la nivelul comunităților de migranți din cadrul facilităților portuare, utilizarea în creștere a transporturilor feroviare de marfă de către migranții călătorind prin Trecătoarea Brenner și apariția unor parcări de camioane din Belgia ca puncte de risc atât pentru intruziunea pasagerilor clandestini, cât și din punctul de vedere al unor potențiale acte de violență asupra șoferilor de camion. La fel, porturile din Vestul Europei continuă să se confrunte cu cel mai înalt grad de risc de intruziune de clandestini la nivelul încărcăturilor destinate transportului terestru și maritim.

Raportul subliniază, de asemenea, că incidente importante în Europa demonstrează intenția continuă a grupurilor militante de a exploata lanțurile de aprovizionare pentru a facilita atacurile, vehiculele de distribuție și camioanele nesecurizate numărându-se printre țintele primare ale teroriștilor care plănuiau atacuri.

Porturile europene au fost supuse, în 2017, unor atacuri cibernetice majore, unul dintre acestea, asupra unui operator de terminal portuar cauzând întârzieri prelungite în transporturile navale din lumea întreagă, în special la nivelul celor mai importante porturi europene. Porturile de pe continent au suferit perturbări și din cauza conflictelor de durată dintre uniunile sindicale și operatorii portuari sau autorități.

Asia

Guvernele din Asia au continuat, în 2017, să se confrunte cu capacități insuficiente și cu dificultăți în aplicarea regulamentelor din industrie, expunând mediul de afaceri la o serie de riscuri de securitate, continuitate și responsabilitate socială corporativă.

În India, personalul și resursele insuficiente au continuat să genereze rate înalte de furturi de marfă, analiza BSI indicând noi zone de risc pentru acest gen de infracțiuni în Nordul țării. Provincia Uttar Pradesh a fost scena unui mare număr de furturi de marfă din India înregistrate anul trecut, însumând aproape un sfert din totalul incidentelor. Corupția sistemică la nivelul supply chain-ului a continuat, de asemenea, să alimenteze riscul de furturi de marfă: cel puțin 17% din totalul de furturi de marfă înregistrate în India, în 2017, au implicat participarea directă a șoferilor de camion sau a altor angajați din supply chain.

O proastă monitorizare a industriilor farmaceutice din China și India a contribuit la un flux în creștere de droguri ilicite sintetice și de compuși chimici în încărcăturile de marfă de ieșire. În același mod, o planificare inadecvată și o aplicare insuficientă a reglementărilor de mediu au subminat eforturile autorităților chineze de a aborda nivelurile periculoase de smog și de poluare a aerului.

Și corupția a subminat eforturile guvernelor din lumea întreagă de a pune capăt utilizării forței de muncă Nord-coreene pe teritoriul propriilor lor state. Rapoarte recente privind munca forțată în lanțurile de aprovizionare internaționale au descoperit că regimul Nord-coreean profită direct de pe urma salariilor a cel puțin 50.000 muncitori care lucrează în condiții similare cu sclavia în zeci de alte țări.

Americile

Operațiuni de aplicare a legii robuste și specializate, atât în Statele Unite, cât și în Canada, au contribuit la reducerea ratelor furturilor de mărfuri în ambele țări, în 2017. În timp ce BSI spune că s-a înregistrat o frecvență mai mare a incidentelor din Statele Unite comparativ cu alte regiuni, datele din 2017 au reflectat un declin al furturilor față de 2016, în state cu grad mare de risc, inclusiv California, Texas, Florida, Illinois, New Jersey și Georgia.

În contrast, lipsa de securitate și violența grupurilor infracționale, inclusiv a cartelurilor de droguri, au condus la o creștere a riscului de furt în Mexic. Statisticile oficiale indică faptul că numărul de furturi implicând camioane, în 2017, a depășit atât cel din 2016, cât și estimările la nivelul industriei pe 2017, cu creșteri semnificative în state precum Mexico, Puebla și Tlaxcala. Cel mai probabil, hoții au țintit aceste zone datorită proximității cu Mexico City, un cunoscut „punct fierbinte” pentru intercepția bunurilor venind dinspre sau mergând către zonele centrale ale țării, către portul Veracruz.

Expansiunea continuă și diversificarea grupărilor criminale organizate în Brazilia impune riscuri semnificative asupra lanțurilor de aprovizionare interne și internaționale, în timp ce traficul de droguri rămâne o preocupare majoră în Columbia, în ciuda ciocnirilor cu grupările de gherilă.

În fine, perturbări ale supply chain-ului în Porto Rico, în urma uraganelor Irma și Maria, au creat atât riscuri de securitate, cât și legate de continuitatea afacerilor. Alături de perturbările create direct de către uragane, rapoartele subliniază și probleme de securitate. De exemplu, oficialii vamali din Portul Philadelphia au confiscat 321 kg de cocaină, ascunse într-un transport de mobilă venind din Porto Rico, la începutul lunii ianuarie 2018. Există așteptări că organizațiile de trafic e droguri vor continua să exploateze urmările acestor dezastre pentru a introduce clandestin droguri în Statele Unite.

Yarborough a continuat: „Deși gama de riscuri la care sunt expuse companiile poate părea copleșitoare, utilizarea instrumentelor disponibile înseamnă că organizațiile pot identifica, repede și simplu, aceste riscuri în rețeaua lor de aprovizionare. O dată identificate zonele de risc, firmele vor fi capabile să lucreze, alături de furnizorii lor și de auditori specializați, pentru a reduce șansele ca un partener de afaceri să creeze daune financiare sau de reputație unei companii.”

Previziuni pentru 2018

BSI anticipează probleme legate de capacitățile guvernamentale, de dezvoltările politice la nivel înalt și de corupție, care vor rămâne elemente majore de influență asupra securității la nivelul lanțului de aprovizionare, al continuității afacerilor și al responsabilității sociale în 2018.

Procesul de Brexit probabil că va continua să atragă interes din partea comunității implicate în supply chain.

Afacerile cu un lanț complex de aprovizionare devin din ce în ce mai îngrijorate de aspectele practice ale unui nou model de afaceri dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană.

Cel mai mare risc este potențialul de întârzieri și cozi la frontierele UK / UE, pentru verificări și declarații vamale.

În Brazilia, se estimează că expansiunea și consolidarea grupărilor criminale organizate va continua, în 2018, având în vedere ineficiența eforturilor guvernamentale de a combate acest fenomen.

De asemenea, furturile de marfă din Brazilia și Mexic vor continua să impună riscuri semnificative, pe măsură ce hoții dezvoltă tehnici din ce în ce mai sofisticate și violente, ca reacție la fiecare măsură de contracarare.

Sursa: Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, numărul din mai

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.