Criminalitatea organizată, încotro? (II)

Sectorul transporturilor și logisticii va continua să crească. Unele dintre modificările anticipate în acest sector vor fi revoluționare. Rețelele de criminalitate organizată vor găsi modalități inovatoare de a exploata modurile de transport în schimbare, rutele și tehnologiile noi.

 

Noile tehnologii vor permite circulația rapidă și, de multe ori, nedetectabilă a cantităților mari de mărfuri ilicite. Cum infrastructurile de transport și logistică se vor baza din ce în ce mai mult pe sisteme online și pe managementul automatizat de la distanță, grupurile de crimă organizată vor miza pe intruziunea în aceste sisteme pentru a manipula rutele de transport și a se infiltra în lanțurile de aprovizionare, precum și de a aduna date importante și sensibile.

Deturnări high-tech

Aceste schimbări profunde în domeniul transportului și logisticii vor avea un impact semnificativ asupra infracțiunilor grave. Grupările de criminalitate organizată vor căuta oportunități de a ataca infrastructurile de transport și logistică și de a se infiltra în hub-uri pentru a facilita activitățile lor criminale.

Transportul și logistica se vor baza tot mai mult pe utilizarea de Big Data (volum mare de date informatice tranzacționate) și servicii bazate pe cloud (spații de stocare virtuale), expunând aceste sectoare la criminalitatea informatică. Atacurile cibernetice sunt deja o amenințare pentru sistemele digitale din sectorul public și privat, dar vor apărea, de asemenea, ca un risc major pentru infrastructurile și activele din sectorul de business.

Rețelele de criminalitate organizată implicate în furtul de marfă vor dezvolta noi moduri de operare inovatoare pentru a exploata sistemele de transport automate. Aceste grupuri vor încerca să se infiltreze sau să controleze sistemele de zbor, feroviare sau alte moduri de transport pentru a devia traseele vehiculelor automate, în scopul de a fura marfa transportată de acestea. Această deturnare high-tech va permite infractorilor să fure bunuri de valoare mare fără a fi nevoie să fie în apropiere de locul crimei.

Grupurile organizate de infractori vor realiza importanța tranzacționării datelor legate de transport și logistică, furnizarea de informații valoroase pentru alți infractori sau companiilor concurente. Aceste date pot fi obținute prin hacking (n.r. interceptare ilegală a unei transmisii de date informatice) și inginerie IT, precum și prin infiltrarea fizică în cadrul companiilor din sectorul de transport și logistică. Aceste date vor include informații confidențiale, sensibile despre afaceri, date cu caracter personal și de proprietate intelectuală esențiale pentru business-ul respectiv. 

Infiltrări

Externalizarea și furnizarea de servicii de către societăți pe o scară largă vor oferi rețelelor criminale mai multe posibilități de a se infiltra pe întregul lanț logistic, permițându-le facilitarea și/sau ascunderea activităților de trafic de date și informații valoroase.

Modificări în infrastructurile de transport și logistică vor schimba modul în care bunurile interzise la deținere, cum ar fi drogurile, armele de foc, bunuri contrafăcute, deșeurile toxice sau specii protejate, vor fi traficate, precum și piețele de desfacere. Unele piețe de desfacere ilegale vor fi strămutate, făcând loc unor noi rute, hotspot-uri și piețe de contrabandă emergente. La fel ca și pentru bunuri licite, metoda de imprimare 3D va muta producția de bunuri contrafăcute mai aproape de piețele de consum. Acest lucru probabil va schimba focalizarea către traficul de materii prime, inclusiv precursori iliciți.

Direcțiile și rutele bunuri de contrabandă sunt predispuse schimbării. Utilizarea unor rute inaccesibile anterior în regiunea arctică, de exemplu, va avea un impact asupra rutelor mărfurilor de contrabandă la scară globală, cum ar fi drogurile sau speciile pe cale de dispariție. Datorită infrastructurilor sale sofisticate de transport, precum și apariției unor noi piețe în Asia, Uniunea Europeană ar putea să se transpună într-o regiune de tranzit pentru diferitele mărfuri de contrabandă, conectând țările de origine cu cele de destinație de pe tot întreg mapamondul.

O extindere exponențială a comerțului online va continua intensificarea activităților de trafic și contrabandă cu mărfuri ilicite la nivel global. Utilizarea vehiculelor automate fără pilot (UAV) pentru transportul mărfurilor de contrabandă va permite infractorilor să mențină doar o legătură virtuală cu activitățile lor criminale, devenind o mare provocare pentru autorități depistarea și identificarea acestora. 

Migrație ilegală și trafic de persoane 

Grupurile de criminalitate organizată implicate în facilitarea migrației ilegale și a traficului de ființe umane vor încerca să exploateze schimbările în transport și logistică. Infractorii și victimele vor putea folosi opțiuni de transport foarte diversificate. Migranții ilegali pot fi transportați în vehicule automate fără pilot (UAV) utilizate atât pentru transportul terestru, maritime cât și aerian, fără a stabili contactul fizic cu facilitatorii. Aceștia vor încerca să dezvolte sau să chiar să cumpere expertiza de a se infiltra în sistemele de control al transport, în scopul de a-și asigura accesul la mijloacele de transport.

Hotspot-urile cheie, precum și traseele pentru intrarea ilegală în Uniunea Europeană, se vor schimba, ca urmare a modificărilor demografice, dar și a situațiilor economiile din țările de origine și de tranzit. Pe măsură ce țările din Asia vor deveni destinații atractive pentru migranți, Uniunea Europeană se poate dezvolta ca o regiune de tranzit pentru migrația ilegală sau chiar o regiune de origine. Aceste evoluții sunt, de asemenea, de natură să afecteze traficul de ființe umane și victimele sale. Externalizarea sau crowdsourcing-ul (n.r. procesul prin care o mulțime de oameni participă activ la producerea unei activități) din sectorul logistic, în scopul de a reduce costurile, pot oferi noi oportunități pentru exploatarea prin muncă.

Sumele mari de bani asociate cu proiectele de cercetare și dezvoltare a infrastructurii și producției, din domeniul transportului și logisticii, sunt de natură să atragă actori din sfera criminalității financiare și economice. Reţelele de crimă organizată vor căuta oportunități de fraudă şi corupţie în cadrul proiectelor de infrastructură şi a parteneriatelor publice-private.

Vor deveni din ce în ce mai greu de controlat lanțurile de aprovizionare complexe, care implica mai multe moduri de transport.

Creșterea măsurilor de securitate, atât cele asociate cu securizarea lanțului de aprovizionare cât și securizarea vamală, vor duce cel mai probabil la întârzieri în desfăşurarea operaţiunilor de transport şi logistică, putând da naștere la multiple tentative de acte de corupție menite să accelereze procedurile de verificare.

Companiile de logistică vor oferi consiliere suplimentară cu privire la procedurile vamale și la metode de eludare a reglementărilor. Unele grupări de crimă organizată se vor specializa în furnizarea de servicii cu privire la facilitarea transportului și vor dezvolta modele noi de afaceri pentru a genera profituri substanțiale din eludarea procedurilor legale.

Mobilitate mai mare și pentru infractori 

Mobilitatea mai mare va permite infractorilor să comită infracţiuni oriunde, oricând, repede și discret. Utilizarea serviciilor de crowdsourcing va uşura desfășurarea activităților infracționale. De exemplu, aplicații de navigare utilizând datele în timp real transmise de utilizatori pentru a găsi cele mai eficiente rute vor permite infractorilor să devină din ce în ce mai buni la a distrage atenția autorităţilor de aplicare a legii. Tehnologia informaţiilor, cum ar fi utilizarea de Big Data, hacking la distanță, hacking de roboți și sisteme automatizate ar putea oferi antreprizelor criminale o acoperire cu adevărat globală, bazându-se pe un număr limitat de resurse şi experți tehnici, menținând totodată un profil scăzut pe scenele criminalităţii.

Reţelele de criminalitate organizate vor necesita, în general, un nivel mai ridicat de expertiza pentru a abuza de datele disponibile şi a le folosi în activitățile lor infracţionale. Vor trebui să recruteze membri cu experiență în tehnologia informației sau să folosească resurse externe.

Schimbarea perspectivei şi trecerea la infiltrarea în cadrul sistemelor de control a transportului și operaţiunilor logistice este de natură să facă violența un instrument irelevant pentru criminalitatea organizată, cu excepția situaţiei în care se va dori păstrarea facilitatorilor-cheie și a concurenților în deplină subordonare.

Mihai CAZACU

Consultant anti-fraudă

mihai.cazacu@consultant.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.