Cu pistolul la tâmplă

Anul a început în forță pentru transportatori… dar nu în sensul bun. Este vorba despre o avalanșă de probleme și nu cred că greșesc atunci când afirm că ne aflăm în fața unei situații fără precedent.

Sigur, capul de afiș îl reprezintă diurnele. Ce mai nebunie!

Adică, peste noapte, statul se gândește să rechiziționeze tot ce au acumulat transportatorii. Și nici măcar nu emite vreo lege în sensul acesta, doar reinterpretează puțin lucrurile. Ca niște piese de puzzle, mai multe prevederi legislative sunt așezate în forma „corectă“ (spun ei) și gata: dați toți banii la stat, evazioniștilor! Și acum începem discuțiile și interpretările – cum o fi, de fapt, corect? Dar de ce tocmai acum, după atâția ani? Nu sunt totuși cam mulți bani pentru șoferi?

În acest ritm, o să ne fie frică să mai ieșim pe stradă. Riști să te trezești că îți confiscă fiscul casa, mașina și pun poprire și pe contul din bancă pentru că nu ai la tine toate bonurile fiscale de la toate pâinile pe care le-ai cumpărat vreodată. Păi, cum poți demonstra că ai plătit TVA la ele? Și ce dacă nu ți le-a cerut nimeni până acum? Trebuia să respecți legea… cum care? Toate care există!

Acum, lăsând gluma la o parte, problema diurnelor este previzibil să se rezolve pozitiv pentru transportatori, măcar în ceea ce privește retroactivitatea. Nu pentru că așa e corect (te întrebi, uneori, de ce mai există acest cuvânt în DEX), ci pentru simplul fapt că afectează întreaga piață de transport. Niciun stat din lume nu și-ar permite așa ceva. În plus, chiar dacă pe hârtie bugetul României ar exploda peste noapte ca urmare a penalizărilor, în realitate s-ar recupera foarte puțin, iar anihilarea unui întreg sector economic ar avea urmări aproape apocaliptice. Și, să recunoaștem, reacția transportatorilor a fost una promptă în fața acestei amenințări, iar delegația aleasă să poarte negocierile pare să facă o treabă foarte bună. Doamne ajută! Poate s-o lega ceva și, pe viitor, nu va mai fi atâta dezbinare și neîncredere între transportatori atunci când poartă negocieri cu Statul. Dacă stai să te gândești, problemele cu diurna ar putea să fie cel mai bun lucru pe care l-au pățit transportatorii vreodată.

Și dacă vorbim despre lucruri bune, să amintim surprinzătoarea scădere a prețului motorinei. Dacă în cazul diurnelor presiunea îi determină pe transportatori să oscileze între… a ține două degete încrucișate (pentru noroc) sau a ține pumnii ștrânși pentru reușita echipei de negociere, în ceea ce privește prețul motorinei, pistolul se apropie mult de tâmplă.

Știu că pare ciudat, însă tot mai mulți transportatorii își exprimă îngrijorarea. Întreaga opinie publică așteaptă cu nerăbdare scăderea masivă a prețurilor la toate produsele, ca urmare a ieftinirii carburanților. Iar retailerii, producătorii, chiar și presa generală arată deja cu degetul spre transportatori, ca fiind singurii responsabili pentru că ieftinirea nu are loc. Păi nu acesta este segmentul care, conform unui studiu economic realizat anul trecut, are o rată a profitului de 1%? Și nu tot pe acest segment s-a arătat că trei sferturi dintre firme sunt în pericol de a intra în insolvență?

Realitatea este că presiunile au început deja din partea clienților de transport, iar operatorii au de ce să fie îngrijorați. Experiența arată că scăderile la tarifele de transport se întâmplă rapid, peste noapte, dar în sens invers… Apropo, ați reușit prinderea în tarifele de transport a supraaccizei de 7 eurocenți?

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.