Cu rovinieta pe trei luni, fara AST-uri

Aflati pe punctul de a iesi in strada din cauza nemultumirilor, transportatorii au obtinut unul dintre cele mai importante semnale pozitive din ultimul timp, din partea autoritatilor de resort. Federatia Operatorilor Romani de Transport si Ministerul Transporturilor au incheiat, in urma unei intalniri directe intre carausi si ministrul Radu Berceanu, un protocol care a inceput sa-si arate rezultatele. Ce s-a intamplat dupa incheierea conventiei, am incercat sa aflam de la Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.

Ziua Cargo: Ce s-a intamplat dupa semnarea protocolului cu FORT?

Eusebiu Pistru: Am introdus deja posibilitatea de achizitionare a rovinietei pe o perioada de 3 luni, prin Ordonanta 8, care a modificat Ordonanta 15. De asemenea, prin Ordonanta 7, s-au eliminat AST-urile (autorizatii speciale de transport) pentru marfuri divizibile si s-a aprobat accesul pe reteaua TEN secundara, asa cum este definita in Tratatul de aderare al Romaniei la UE, pentru toti transportatorii rutieri. Pe celelalte drumuri de interes public, se va permite accesul conform sarcinilor portante constructive ale acestora. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii considera nejustificate si nefundamentate initiativele autoritatilor locale care au introdus taxe de tranzit pentru vehiculele de mare tonaj, drept pentru care va raspunde in acest sens la solicitarea FORT.

Ce se va intampla in perioada urmatoare?

Ministerul Transporturilor si In frastructurii va lansa un proiect amplu de modificare a Legii Transporturilor Rutiere, la care vor participa reprezentantii partenerilor de dialog social, luand in considerare revendicarile FORT privind introducerea controlului unic, prelungirea valabilitatii copiilor conforme la 5 ani, prelungirea valabilitatii licentelor de traseu de transport persoane la 5 ani, inasprirea conditiilor de acces la licenta de transport si infiintarea Curtii de Arbitraj Comercial in Transporturi. Preconizam ca, in prima jumatate a anului, sa finalizam proiectul de Lege a Transporturilor, care va include si prerogative de control pentru a se putea desfasura „controlul unic“ si va avea ca atribut si verificarea in trafic a starii tehnice, a sarcinii maxime total autorizate si a sarcinii pe axe – din punct de vedere constructiv cat si din punct de vedere al incadrarii in valorile maxime admisibile de infrastructura (am facut un prim pas prin articolul privind controlul din Ordonanta 7).

Aveti in vedere unificarea bazelor de date ARR, RAR si CNADNR?

Sigur ca eficienta controlului este mult imbunatatita prin implementarea de sisteme informationale care implica un acces in bazele de date ale ARR, RAR, CNADNR.

Se intorc traseele judetene de transport persoane la Ministerul Transporturilor?

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va purta corespondenta necesara cu Ministerul Administratiei si Internelor in vederea propunerii de modificare a Legii 92 privind transportul public local, prezentand si sustinand punctul de vedere al operatorilor de transport rutier: revenirea transportului public judetean in administrarea MTI – ARR, sustinuta de Regulamentul European privind serviciul public de transport rutier si feroviar nr. 1370/2007.

Ce obiective principale v-ati propus?

Intarirea capacitatii administrative a RAR si ARR, debirocratizarea la maxim a acestor structuri in vederea satisfacerii utilizatorului, fie ca acesta este firma sau persoana fizica, precum si implementarea de sisteme informatice in vederea cresterii eficientei controlului si a lucrului cu publicul. De asemenea, avem in vedere sprijinirea industriei de transport in directia cresterii rolului acesteia in plan european si mondial, prin intarirea relatiilor de colaborare cu statele Uniunii Europene si din afara ei (am promovat un sistem de autorizatii multiple pentru zona Marii Negre – anul acesta, se vor elibera primele 200 de astfel de autorizatii pentru transportatorii romani, am incheiat memorandumuri de acord rutier cu Siria si Iordania si se deruleaza deja primele curse de pasageri cu aceste tari; ne-am exprimat in vederea incheierii acordului rutier cu China). Deschiderea catre Est este una din oportunitatile pe care le oferim transportatorilor. Poate cel mai important dintre obiectivele pe care ni le-am propus tine de modificarea cadrului legislativ (cerut si de regulamentele europene) astfel incat sa putem avea o legislatie stabila armonizata cadrului european, in urma unei ample dezbateri publice.

Multumim pentru timpul acordat.

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.