Cum a evoluat piaţa de rulate în primul semestru din 2013

Numărul maşinilor second hand scoase la vânzare pe platforma online Autovit.ro, cu preţuri cuprinse între 20.000 şi 100.000 de euro, a crescut în primul semestru al acestui an cu 21% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce maşinile cu preţuri cuprinse între 3.000 şi 10.000 Euro au înregistrat o scădere de 15%.

Specialiştii Autovit.ro au realizat o analiză a pieţei luând în calcul datele oficiale puse la dispoziţie de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor precum şi datele înregistrate de platforma Autovit.ro.

Efectul taxei de mediu

Aproximativ 20% din maşinile puse în vânzare pe Autovit.ro se încadrează la norma de poluare Euro 5, 36% – Euro 4 şi 30% – Euro 3. Astfel, non-euro, Euro1 şi Euro 2 au împreună mai puţin de 15% din anunţurile regăsite în platformă. „Anul a început în forţă deoarece utilizatorii Autovit.ro anticipau introducerea timbrului de mediu şi deci au încercat să tranzacţioneze autoturismele cât mai repede. Acest tip de comportament a fost înregistrat atât în rândul cumpărătorilor cât şi în rândul vânzătorilor. Începând cu luna martie, putem măsura clar efectul taxei care a determinat proprietarii de maşini vizaţi să nu mai scoată maşinile la vânzare pentru a evita pierderile substanţiale din preţul maşinii. Asistăm astfel, de câteva luni, la o scădere a pieţei de maşini second-hand, dată de un efect de aşteptare al proprietarilor până la următoarea versiune a taxei de poluare. Această aşteptare este confirmată şi de numărul anunţurilor care s-a diminuat uşor, dar constant în perioada aprilie – iunie“, a explicat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro. Trebuie remarcată o scădere a numărului de anunţuri pentru maşini non – Euro şi Euro 1 (peste 30%), în timp ce la Euro 2 scăderea a fost de 12%. S-au înregistrat însă scăderi şi pe segmentul maşinilor cele mai tranzacţionate pe piaţa second hand, Euro 3 şi Euro 4, cu procente cuprinse între 6 şi 8%, în schimb, au crescut cu un impresionant 70% anunţurile pentru maşini cu norma Euro 5, conform datelor oferite de reprezentanţii Autovit.ro. „Scăderea pe segmentul Non Euro – Euro 2 se explică prin faptul că maşinile înmatriculate în România pur şi simplu nu se mai tranzacţionează. S-au tranzacţionat cât de multe posibil în ianuarie – martie până la introducerea noului sistem de taxare, apoi proprietarii fie au rămas cu ele, fie au ales să le caseze prin programul Rabla. Scăderea de pe segmentul Euro 3 şi Euro 4, cele mai tranzacţionate maşini second hand, este un efect important al timbrului de mediu, care a determinat proprietarii să renunţe momentan la vânzarea maşinii şi la ideea de a-şi cumpăra altă maşină. Totuşi, unii dintre ei, mai curajoşi îşi vor «vinde maşina» fără transcrierea acesteia pe noul proprietar pentru a evita astfel plata timbrului de mediu. Acest fenomen este unul periculos pentru siguranţa traficului, deoarece se vor înmulţi accidentele cu maşini fără RCA şi/sau ITP, cumpărătorii care nu figurează şi în actele maşinii fiind de obicei mai neglijenţi când vine vorba de plata diferitelor obligaţii”, mai spune Mihai Cune.

Trendul preţurilor

În primele şase luni ale acestui an, cele mai des întâlnite paliere de preţ pe Autovit.ro au fost 5-10.000 euro şi sub 3.000 euro. Şi categoria de maşini de peste 10.000 euro are o pondere importantă, de aproximativ un sfert. Analizând variaţiile faţă de 2012, o concluzie interesantă este creşterea cu 14% a numărului de anunţuri pentru maşini de sub 3.000 euro, iar pentru intervalul 20-100.000 euro, avansul a fost de 21%. Trebuie luat în calcul şi faptul că intervalul 3-10.000 euro a înregistrat scăderi ale numărului de anunţuri. Trendul descendent pe palierul de preţ 3-10.000 Euro, în general maşini Euro 3 şi Euro 4, se datorează în principal timbrului de mediu care, datorită valorilor foarte mari, a încetinit sau chiar oprit anumite tranzacţii. „În acest context, o piaţă anuală de 300.000 de unităţi, precum în 2007, pare acum de domeniul fantasticului, iar cifrele pe întregul an 2012 arată o valoare de peste patru ori mai mică faţă de maximul istoric“, susţin reprezentanţii Autovit.ro.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.