Cum achiziționăm?

Sau, mai bine zis, cum investim? Echipamentele nu reprezintă un cost, ci o investiție! Aceasta este concluzia pe care au scos-o în evidență specialiștii în logistică și reprezentanții furnizorilor de echipamente care au participat la masa rotundă organizată de către revista Ziua Cargo, la sfârșitul lunii noiembrie.

Evenimentul, care a reunit reprezentanții juriului „Echipamentul Anului în România”, s-a axat asupra elementelor care pot face diferența în evaluarea utilajelor utilizate în depozit, modul în care trebuie tratată achiziția fiind, de asemenea, abordat.

Chiar dacă, deocamdată, timid, noțiunea TCO (total cost of ownership) începe să se audă pe piață. Companiile mari încep să o ia în calcul, în ciuda PREȚULUI, care este, încă, trecut cu litere mari. Cei care au decis să analizeze, însă, cu atenție, acest TCO, care au experiență, care au trecut prin situații generatoare de costuri care nu fuseseră luate în calcul, și-au schimbat paradigma.

Atenție la criteriile luate în calcul!

Dar, chiar și în cazul celor care acceptă să vorbească despre TCO, foarte puțini sunt cei care iau în calcul, la adevărata valoare, costul cu operatorii. Costul de capital, considerat decisiv în majoritatea cazurilor, nu are, însă, impactul cel mai important în costurile finale. Concret, atunci când se ia în calcul investiția în echipamente, cele mai relevante elemente care trebuie luate în considerare sunt: costul de capital (amortizarea sau rata de chirie), autorizarea, întreținerea și repararea, carburantul, costul cu operatorii, costul de ne-funcționare, casarea/vânzarea.

„Este foarte interesant că, în cele mai multe cazuri, nu sunt luate în considerare aproape deloc costurile legate de ne-funcționarea echipamentului, sau de pagubele colaterale cauzate de echipamentele de stivuit (deteriorare marfă, rafturi, uși, pereți etc.). Potrivit statisticilor consemnate la nivel european, cele mai mari sunt costurile cu operatorii, urmate de suma costurilor de întreținere și reparații, abia apoi urmând costul de capital.

Aceleași statistici indică un raport extrem de ridicat, de 1:10, între costurile de reparație ale echipamentului și pagubele colaterale. Adică pentru fiecare leu cheltuit cu repararea unui stivuitor care a provocat un accident, se mai cheltuie 10 lei pentru reparația ușilor, pereților, rafturilor sau a mărfii deteriorate în accident”, a arătat Daniel Preda, director general Toyota Material Handling Romania.

Serviciile pe primul loc. Prețul pe 2. Inovația pe 3

„Nu prețul este pe primul loc, ci furnizorul. Echipamente noi livrează toți producătorii. Toate funcționează impecabil câțiva ani, perioadă în care schimbi consumabilele, ai grijă să nu le avariezi și totul este în regulă. Atunci când încep să apară, însă, probleme, furnizorul devine vital. Este extrem de important, dacă rezolvă totul foarte repede, dacă deține stocul necesar de piese și dacă manifestă dorința de a rezolva problema. Este momentul în care realizezi că preferi să plătești mai mult, pentru a primi servicii de calitate”, este de părere, de asemenea Paul Niță, Logistics Manager KLG Europe Romania.

În opinia sa, abia pe locul doi se așază prețul echipamentelor și costurile de operare. Pe locul 3 este plasată inovația.

„Siguranța oamenilor și a mărfurilor este foarte importantă pentru orice operator, iar elementele inovative sunt decisive în acest sens. De exemplu, în cadrul testărilor făcute cu ocazia primei ediții a concursului Echipamentul Anului în România, operatorii din depozit au apreciat opțiunea de frânare automată atunci când sesiza virajul, de care beneficia una dintre transpaletele electrice testate”, a precizat Paul Niță.

Directorul general STILL Material Handling Romania, Cristian Dolinski, a opinat, în același context, că percepția clienților vizavi de elementele ce determină decizia finală de achiziție s-a schimbat, în 2016, față de anii trecuți. „Dacă în anii trecuți prețul era definitoriu în luarea acestei decizii, acum întregul pachet, format din partea de comunicare, încrederea în brand, calitatea produselor și serviciilor, are o pondere definitorie”, a continuat el.

Consultanța e punctul de plecare

Foarte importantă este deschiderea pe care clientul o manifestă în fața furnizorului de echipamente. Cea mai bună soluție are la bază o bună comunicare.

„Este constructiv ca utilizatorul să invite furnizorul de echipamente în depozitul său, pentru a putea discuta asupra particularităților activității desfășurate. Astfel, pot fi făcute recomandări, în mod corect. Sunt clienți care susțin că știu exact de ce au nevoie și nu ascultă opinia furnizorilor. Este păcat, pentru că, uneori, există opțiuni în care merită să se investească. Este foarte important să comunici în mod corect. Cea mai mare greșeală este să îți închipui că a potențialul client a înțeles și să îl lași să se întrebe dacă a înțeles ce vrei tu să spui”, a afirmat George Bădescu, manager Vectra Eurolift Service.

„Din păcate, sunt foarte rare cazurile când clienții cer consultanță. De obicei, ni se spune că au o anumită sumă și că au nevoie de un anumit tip de echipament”, a observat, la rândul său, Marius Theodorescu, Director Vânzări Rădăcini Equipment.

„Bineînțeles, consultanța este definitorie și are consecințe în activitatea directă a clientului. Dacă a fost potrivit consiliat sau nu la momentul achiziției, se poate vedea ulterior, în parametrii de funcționare a produselor, în eficiența și productivitatea activității clientului. De aceea, specializarea în domeniu, învățarea continuă, orientarea către client sunt aspecte deosebit de importante ale consilierii”, a subliniat directorul general STILL Material Handling Romania.

Pentru o investiție făcută ca la carte, este extrem de importantă stabilirea celei mai bune specificații a tipului de echipament necesar în depozit. Și în acest caz, consultanța se află în prim plan. „Subliniez importanța alegerii corecte a opțiunilor, care înseamnă plusuri de eficiență și siguranță în operare. Altfel spus, folosirea cea mai corectă a celui mai scump element de cost: OPERATORUL. Nu de puține ori, atunci când vorbim de proiecte mai mari, alegerea unor echipamente performante și configurarea lor corectă pot conduce la un necesar mai mic de echipamente, ceea ce înseamnă și mai puțin service, și mai puțini operatori!”, a subliniat Daniel Preda.

În concluzie, lucrați ca o ECHIPĂ! Atunci când comunică în mod corect, când știu să asculte, beneficiarii pot construi, împreună cu furnizorii de echipamente, acea soluție care poate face diferența… acea soluție PROFESIONISTĂ, unde totul se află sub control.

Achiziția este doar un pas din întregul traseu partenerial cu un furnizor. Viziunea pe termen mediu și lung, partea de after-sales și inovație au, în final, un rol mult mai important decât pare, în prima fază.

Operatorii reprezintă cel mai relevant element de cost de care trebuie să se țină cont, inclusiv la achiziția de echipamente. Din păcate, de cele mai multe ori, acest aspect este ignorat sau marginalizat.

În momentul în care operatorul are la dispoziție un echipament mai bun, mai sigur, cu mai mult confort în operare, va fi mai mulțumit și mai productiv. Va putea să manipuleze mai mulți paleți, într-o anumită perioadă de timp.

Oamenii au devenit, în ultima vreme, nu importanți, ci vitali, mai ales în contextul în care foarte mulți dintre lucrătorii din depozit pleacă în străinătate.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.