Cum creștem retenția și motivarea angajaților?

Indiferent de industria în care activăm, resursa umană este cel mai important „asset” al companiilor; altfel spus, nu putem derula activitatea și, implicit, nu putem discuta despre atingerea obiectivelor de performanță în absența unui număr optim de specialiști.

Elena Dionisie

Creșterea consumului și dezvoltarea afacerilor în majoritatea industriilor au dus la o creștere a nevoii de forță de muncă în companii, ceea ce se traduce, însă, în dificultatea de a găsi oamenii potriviți într-un orizont de timp acceptabil.

Informații statistice

Câteva informații statistice vin pentru a argumenta dificultatea de a ocupa posturile libere din companii într-un timp scurt:

  1. a) Nivelul șomajului este în scădere:

– anul 2016: 5,9 %;

– anul 2017: 4,2 %.

  1. b) Numărul de salariați existent în România este în creștere, de la 5,4 milioane, în anul 2016, la 5,6 milioane în anul 2017.
  2. c) Un studiu derulat de SmartDreamers oferă următoarele informații relevante:

– 86,5 % dintre companii întâmpină dificultăți în a găsi oamenii potriviți;

– 38% dintre companii consideră că mijloacele tradiționale de recrutare nu mai au rezultate;

– brandul de angajator contribuie cel mai mult la atragerea și menținerea specialiștilor în organizații.

  1. d) Conform sondajului Gallup legat de enagement, doar aproximativ 30% din angajații companiilor sunt implicați / motivaț

Indiferent de dificultatea procesului de atragere a candidaților către organizațiile voastre, focusul trebuie să se mențină asupra retenției și creșterii satisfacției echipelor interne.

Retenția angajaților este, sau ar trebui să fie, unul dintre obiectivele principale ale echipelor manageriale. Păstrarea în organizație a angajaților cu experiență, care își cunosc foarte bine responsabilitățile, procedurile și echipele cu care trebuie să colaboreze pentru a obține rezultatele scontate – acesta este unul dintre aspectele importante care ar trebui urmărite în organizații.

Retenția angajaților reprezintă un cumul de măsuri implementate de echipele manageriale, în scopul de a crea un echilibru între interesele de business ale organizației și nevoile angajaților, care pot fi din categoria celor de securitate, financiare, de dezvoltare etc.

O rată scăzută a retenției va impacta costurile companiei deoarece, pe lângă costurile de recrutare, de pregătire a persoanelor noi, scade și productivitatea departamentului care nu funcționează cu numărul optim de persoane.

Cum menținem sus nivelul de satisfacție?

Nu există o rețetă pe care să o aplicăm și să creștem nivelul de satisfacție a angajaților și nu este doar o sarcină a departamentului de Resurse Umane, ci ar trebui să fie privita ca un obiectiv al echipei de management.

Fiecare persoană tinde spre satisfacerea nevoii de autorealizare, care apare pe măsură ce sunt satisfăcute nevoile de pe nivelele inferioare.

Nevoile sunt interdependente și nu pot fi privite rigid; la un anumit moment, pot fi active mai multe tipuri de nevoi. De asemenea, ordinea nevoilor poate diferi de la o persoană la alta.

Pachetele de beneficii și compensații din companii trebuie corelate cu nevoile angajaților, care pot fi identificate fie prin discuții cu fiecare angajat, în cazul companiilor mici, fie prin completarea anumitor chestionare, care au rolul de a identifica nevoile fiecărui angajat.

Recomandăm organizațiilor să fie flexibile atunci când oferă angajaților anumite facilități sau pachete de servicii, scopul acordării acestora fiind creșterea satisfacției angajaților, ci nu doar acordarea propriu-zisă, care reprezintă un cost pentru companie.

Un exemplu este acela că oferirea unor abonamente la centre de sport reprezintă, cu certitudine, un cost pentru companie, dar nu reprezintă un beneficiu decât pentru o parte dintre angajați.

Exemple

Găsiți mai jos câteva exemple prin care puteți crește motivarea și satisfacția colegilor:

– recunoașteți meritele colegilor, apreciați eforturile depuse și, de asemenea, recunoașteți atunci când greșiți;

– dați feedback constant;

– sprijiniți dezvoltarea profesională a angajaților, corelat cu planurile individuale de dezvoltare;

– constituiți un fond lunar special pe care să îl folosiți pentru acordarea unor recompense în funcție de anumite criterii (de exemplu: cel mai mare număr de nemulțumiri soluționate; cele mai multe contracte reînnoite etc.);

– organizarea unor întâlniri bianuale cu angajații, în care să fie expuse rezultatele companiei și planurile de viitor.

Deși este un subiect dificil, creșterea retenției și menținerea unor angajați motivați pot fi realizate cu ajutorul unui plan coerent de acțiuni, implementat și urmărit cu atenție.

Conform teoriei lui Abraham Maslow, cea mai cunoscută dintre teoriile motivaționale, există 5 categorii de nevoi:

– nevoi fiziologice;

– nevoi de securitate

– nevoi sociale și de apartenență;

– nevoi de recunoaștere;

– nevoi de auto-realizare.

Elena Dionisie

Managing partner WEDOHR

elena.dionisie@wedohr.ro

Tel: 0742.225.443

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.