Cum îți găsești un partener în transporturi?

… câteodată mai greu decât ai crede la prima vedere. Te poți lovi de furnizori neserioși, de costuri ascunse… Specialiștii afirmă că totul începe cu poziția, pe care alegi să ți-o asumi în relație cu furnizorul. Dacă îți închipui că ai dat lovitura cu un tarif redus, s-ar putea să primești și bonus – surprize… pe care nu le dorești.

Dana Dumitru, managing partner Hermes Forwards: „Din păcate, casele de expediții sunt, încă, privite ca o concurență a transportatorilor. Nu este un fapt real, pentru că, din postura de intermediar, poți acorda atenție mult mai multor elemente. Poți oferi cărăușilor parteneri oportunități și acces la clienți, pentru care nu ar putea furniza servicii de transport în alte condiții, pentru simplul fapt că respectivele companii vor ointerfață unică pe acest segment.”

Paul Mateescu a înființat, în toamna anului 2014, împreună cu Luisa-Nicoleta Mateescu, compania Pabllo Logistics. La bază, au stat specializarea lui în domeniul vamal și în transport naval și experiența ei de economist. Misiunea societății nou înființate a fost aceea de a oferi servicii de transport și de comisionariat vamal, în condițiile unei transparențe reale.

„Am decis să oferim consultanță vamală fără a percepe comision. Este important ca, atunci când clientul dorește informații, să le poată obține”, a afirmat Paul Mateescu, managing partner Pabllo Logistics, subliniind că informațiile trebuie să fie cele corecte.

„Din păcate, este o practică larg răspândită în piață aceea de a nu oferi dintru de la început datele privind desfășurarea întregului proces, pe care trebuie să îl urmeze marfa. În general, nu ți se spune decât ceea ce trebuie să știi în momentul respectiv. Altfel spus, primul pas, tocmai pentru a nu alege ulterior o altă firmă. Dintotdeauna, noi am oferit informații privind desfășurarea tuturor etapelor și actele necesare, inclusiv date privind modul în care trebuie întocmite pentru a nu întâmpina dificultăți în efectuarea operațiunilor vamale. Foarte important este, de asemenea, să încerci să obții de la bun început actele corecte din partea furnizorului (aflat în China, de exemplu) pentru ca marfa să nu fie blocată în vamă”, a mai adăugat el.

Activitate în creștere și capcane

Pabllo Logistics a obținut licența pentru intermediere în transporturi conexe, activitatea a crescut în volum și clienții au început să fie aleși în funcție de seriozitate. „Am devenit membri USER și, în consecință, recunoscuți FIATA, ne-am promovat, în mod constant, site-ul și serviciile oferite și, din fericire, am început să ne alegem clienții în funcție de seriozitate. Urmărim plata la timp, dar și politica privind o elaborare corectă a documentelor atunci când importurile se fac în mod periodic. Din păcate, foarte mulți importatori sunt nepregătiți.”

Paul Mateescu: „În proporție de 90%, importatorii români nu știu ce documente sa solicite din partea partenerilor chinezi, de exemplu.”

Există și capcane. Reprezentanții Pabllo Logistics au subliniat că se poate întâmpla ca marfa să fie adusă în sistem de grupaj (LCL) în container, iar transferul de la Constanța la destinație să fie taxat excesiv. „Un client care ajunge să plătească 10.000 de lei pentru transportul de la Constanța la București, este un client ciufulit, din punctul nostru de vedere, dacă nu a fost informat de la început cu privire la costurile privind operațiunile de manipulare, depozitare, tranzit și transport terestru.

De exemplu, clientul a cumpărat, folosind condiția de livrare (INCOTERMS) cost and freight (C&F) Constanța, dar containerul se deconsolidează la București. Iar ultima etapă parcursă de marfă crește excesiv costul. În plus, dacă se mai pierd 3-4 zile pentru că beneficiarul nu deține actele corect pregătite (iar chinezii nu sunt «artiști» în a întocmi actele) cheltuielile se suplimentează”. Este motivul pentru care Paul Mateescu susține că este important și moral să îi transmiți de la început clientului toate informațiile.

Recomandăm celor interesați de efectuarea operațiunilor de import/export să solicite toate costurile, în scris (ofertă scrisă) și să se asigure ca au înțeles termenii și cheltuielile ce le revin. Pe scurt, să nu lase loc de interpretări.

De altfel, pentru clienții care nu dețin experiență pe aceasta piață, însă doresc dezvoltarea afacerii importând/exportând, să încerce să își mențină colaborarea cu o singură companie, de preferat, cea de la care a solicitat inițial consultanță.

Solicitări noi… provocări noi

În condițiile în care compania se specializase în activitatea de intermediere privind transportul naval, au apărut solicitări din partea clienților privind contractarea de servicii de transport rutier, ca un pas firesc spre realizarea unui serviciu complet. Găsirea unei variante potrivite pe acest segment s-a dovedit, însă, cel puțin dificilă pentru Paul și Luisa-Nicoleta Mateescu. „Apelăm la furnizori de transport rutier atunci când primim cereri din partea clienților noștri. Am încercat colaborări cu furnizori direcți sau case de expediții, am căutat platforme care să ne înțeleagă nevoile (și nu am găsit), am căutat transport pe OLX… Am avut probleme cu dispeceri slab pregătiți (ne permiteți o glumă: „GRECIA aparține UE?”), cu șoferi care nu respectă termenele, bonurile de comandă, condițiile de livrare transmise și nu comunică…”

… Și în transportul rutier trebuie să reușești să discuți cu specialiști, ca să beneficiezi de la început de informațiile care acoperă întregul proces de livrare.

Sfatul specialistului

Există variante în care un client mic își poate găsi un furnizor potrivit de transport rutier? Este întrebarea pe care am adresat-o Danei Dumitru, managing partner Hermes Forwards, o persoană cu multă experiență în domeniu.

În opinia sa, chiar și atunci când ești un client cu un volum redus de transportat, poți găsi un partener real, chiar dacă este dificil. Trebuie să îți asumi, însă, anumite condiții, pentru a nu avea surprize.

În primul rând, este bine să îți cunoști furnizorul. Conexiunile care se creează între oameni sunt foarte importante. Atunci când ești un client mic este dificil să lucrezi diversificat, pentru că un cărăuș va solicita întotdeauna volume într-o măsură mai mare decât o casă de expediții.

În al doilea rând, dacă nu ai cereri cu volume importante și nu te afli într-o poziție de avantaj privind destinația de transport, trebuie să îți asumi prețuri peste medie, pentru a obține calitate.

Firmele noi trebuie să își câștige un statut, pentru că pe piață este, în prezent, foarte multă reticență. Și, nu uitați, cel puțin la început, furnizorii de transport vor solicita plata în avans!

Atunci când negociezi, două elemente fac diferența. Primul este volumul de transport (niciun furnizor nu va da de-o parte un client care asigură volum tot timpul anului pentru o cerere spot). Cel de-al doilea element ține de cursele foarte bune pe care le caută transportatorii pentru a-și echilibra activitatea.

„Esențial pentru un client mic (sau mai mare), care nu își dorește surprize, este să își asume costuri reale, care să nu ascundă alte costuri”, a concluzionat Dana Dumitru.

Întotdeauna un parteneriat real trebuie tratat moral și corect de ambele părți!

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.